به گزارش اکوایران، در کنار تلاش‌های فرانسه برای ایجاد رابطه‌ای اقتصادی با چین، پاریس همچنین نشان داد که مایل است با پکن در مذاکرات برنامه هسته‌ای ایران همکاری کند.

طبق نوشته المانیتور، در بیانیه مشترک امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه و شی جین‌پینگ، رهبر چین در جمعه گذشته، به تلاش‌های مشترک برای احیای برجام اشاره شد. این اجرای توافق پس از خروج ایالات متحده از آن در سال ۲۰۱۸ متوقف شد.

در این بیانیه آمده است که هر دو کشور بر تعهد خود به حل‌وفصل سیاسی و دیپلماتیک مسئله هسته‌ای ایران تأکید کرده و فرانسه و چین متعهد می‌شوند که برای حفظ رژیم بین‌المللی منع اشاعه تسلیحات هسته‌ای و قطعنامه‌های مربوطه در شورای امنیت سازمان ملل متحد، با یکدیگر همکاری کنند.

روز پنجشنبه، کاترین کولونا، وزیر امور خارجه فرانسه در حالی که همراه مکرون در سفرش به چین بود، در اتفاقی بی‌سابقه، با حسین امیرعبداللهیان، همتای ایرانی خود در پکن نیز دیدار کرد.

در بیانیه وزارت امور خارجه فرانسه آمده است که کولونا بر خواست فرانسه برای آزادی فوری ۶ تبعه فرانسوی که به طور بی‌اساس توسط ایران بازداشت شده‌اند، تأکید کرد. در این گفتگو همچنین به وضعیت ایران، مسائل مختلف منطقه‌ای و برنامه هسته‌ای این کشور پرداخته شد. در پاسخ به سؤال المانیتور، این وزارتخانه از ارائه جزئیات بیشتر در مورد این دیدار یا دیدارهای آتی بین دیپلمات‌های ایرانی و فرانسوی خودداری کرد.

سفر سه‌روزه مکرون نشان‌دهنده تلاش فرانسه و اروپا برای مشارکت‌دادن چین جهت پایان‌دادن به جنگ اوکراین بود. به طور کلی، حضور روبه‌رشد پکن در عرصه دیپلماتیک بین‌المللی و روابط آن با مسکو، قدرت نرم چین را به یک مؤلفه اجتناب‌ناپذیر در خاورمیانه و اروپا تبدیل کرده است. علاوه بر این، سفر مکرون همچنین نشان می‌دهد که فارغ از چیزی که ایالات متحده بخواهد، فرانسه باید به نقش چین در مورد ایران و مسائل خاورمیانه توجه بیشتر کند.

توافق ماه گذشته عربستان و ایران با میانجیگری چین، آمریکا و اروپا را تکان داد. مکرون در مصاحبه‌ای با نشریه پولیتیکو گفت که اروپا باید وابستگی خود به ایالات متحده را کاهش داده و در مقابل تبدیل‌شدن به دنباله‌روی آمریکا مقاومت کند. منظور رئیس‌جمهور فرانسه موضوع تایوان بود، اما همین منطق را می‌توان در سایر مسائل نیز به کار برد. مصاحبه مکرون با پولیتیکو نشان داد که او برای دیپلماسی مستقل فرانسه آماده است.

اولین مورد از چنین رویه‌ای، در دو کنفرانس بغداد در آگوست ۲۰۲۱ و دسامبر ۲۰۲۲ مشهود بود که توسط مکرون و به منظور کمک به ثبات عراق قبل از انتخابات آغاز شد. پاریس در خلأ دیپلماتیکی که واشنگتن به جا گذاشته بود، وارد عمل شد؛ بنابراین، اکنون ممکن است فرانسه به یکی از بازیگران کلیدی و بانفوذ عراق تبدیل شده باشد. مذاکرات طولانی‌مدت بر سر قرارداد ۲۷ میلیارددلاری توتال انرژی با عراق نیز روبه‌جلو در حرکت است. همچنین، روابط قوی فرانسه با کشورهای حوزه خلیج‌فارس، از جمله عربستان سعودی، امارات متحده عربی و قطر فضای دیپلماتیک بیشتری را برای کار بر پرونده ایران و نزدیکی هرچه بیشتر تهران و کشورهای حاشیه خلیج‌فارس به ارمغان می‌آورد.

علاقه خاص فرانسه در مورد ایران به اعتراضات سال ۲۰۲۲ در اعت اضات برمی‌گردد. پاریس با متهم‌کردن تهران به نقض حقوق بشر، در تصویب تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه شخصیت‌ها و نهادهای ایرانی، نقش بسزایی داشته است. همچنین دستگیری چند تبعه فرانسوی بحران دیپلماتیک را تشدید کرد.

فارغ از چیزی که گفته شد، پاریس موضع خود را برای گفت‌وگو با تهران جهت دستیابی به توافق جدید هسته‌ای حفظ می‌کند. سپتامبر گذشته، مکرون در نیویورک با ابراهیم رئیسی دیدار کرد و کانال‌های دیپلماتیک بین دو کشور همچنان باز است. در حال حاضر، چین می‌تواند قطعه گمشده پازل باشد، زیرا فرانسه امیدوار است پکن بتواند ایران را برای بازگشت به توافق تحت فشار قرار دهد.