به گزارش اکوایران، طوفان بی ثبت کننده که سرزمین های اشغالی را درنوردیده و نتانیاهو در مرکز آن قرار دارد صرفا فلسطینی ها و مردمان ساکن در سرزمین های اشغالی را قربانی نمی کند، با توجه به ماهیت روابط ایالات متحده و اسرائیل، منافع واشنگتن بدین طریق ممکن است به اشکال مختلف تحت تاثیر قرار بگیرد.

بازگشتی پر هزینه

پل پیلار با انتشار یادداشتی در این باره که در نشریه ریسپانسیبل استیت کرفت منتشر شده با اشاره به تنش های و حمله های موشکی اخیر میان اسرائیل با حزب الله و حماس نوشت، درگیری میان طرفین فعلا خاموش شده است اما تنش ها کماکان حاکم است. به نوشته این تحلیلگر، یکی از دلایل اصلی بحران حاکم، موقعیت سیاسی متلزل «بی بی» در داخل است.

نتانیاهو برای بازگشت به پست نخست وزیری تنها یک راه داشت و آن ائتلاف با شهرک نشین های افراطی بود. او تلاش داشت هم نخست وزیر شود و هم از اتهام وارده به خود رها، از همین رو ائتلاف با رادیکال ها را پذیرفت و حالا در نقطه صفر قرار گرفته است.با این همه تنها رویکرد افراطی کابینه اسرائیل زمینه ساز تنش نشده و مولفه ها و متغیرهای منطقه ای و فرامنطقه ای نیز به وقوع طوفان کمک کرده اند.

متغیرهایی که به چالش های اسرائیل دامن زده است

به نوشته پیلار، احیای روابط دیپلماتیک میان ایران و عربستان با حمایت و همراهی چین، شاید برای تمام منطقه تحولی مثبت قلمداد می شود اما برای اسرائیل و کابینه راست گرای این بازیگر، بالاخص نتانیاهو که برای انزوای ایران خیز برداشته و آن را محور اصلی استراتژی اش تعریف کرده ، ناامید کننده است.

تا پیش از این، تل آویو تلاش داشت تا با ارائه تصویری خودخواسته از کنش ها و واکنش های منطقه ای ایران، افکار عمومی را از آنچه در سرزمین های اشغالی در جریان است، منحرف کند، اما حالا به سان گذشته نمی تواند مانور دهد. مقوله دیگر که موجب شده تا اسرائیل درگیر طوفانی جدی شود، پیشرفت برنامه هسته ای ایران است؛ رخدادی که موجب گشته تا گمانه زنی ها درباره درگیری نظامی احتمالی میان ایران و اسرائیل افزایش یابد.

مولفه بین الملل که به یکی از چالش های «بی بی» تبدیل شده، رویکرد ایالات متحده است. جو بایدن برخلاف سلفش دونالد ترامپ به شکلی کامل از اسرائیل تبعیت نمی کند هرچند رئیس جمهوری آمریکا از سنت دیرینه دو حزبی پیروی کرده و با تکیه بر اصل حمایت های اقتصادی و دیپلماتیک از اسرائیل کنار متحد دیرینه اش قرار گرفته است. علاوه بر این بایدن صراحتا اعلام کرده که قصد ندارد از سرمایه سیاسی اش برای مناقشه میان فلسطین و اسرائیل استفاده کند. با این همه فارغ از این که ماهیت روابط دو بازیگر تغییری نکرده اما دولت بایدن اخیرا بارها از نتانیاهو خواسته تا طرح بحث برانگیز مرتبط با اصلاح ساختار قضایی را کنار بگذارد؛ رویکردی که زمینه ساز جدال لفظی میان دو بازیگر شد.

اما ایالات متحده در باب برخی مسائل بالاخص در ارتباط با خواست تل آویو برای حمله( ادعایی) به ایران به نظر می رسد با اسرائیل هم صدا است و حتی به این بازیگر چراغ سبز هم نشان می دهد.

چرایی انفعال «بی بی»

 بزرگ ترین سوالی که امروز ذهن ها را درگیر کرده، انفعال «بی بی» است، چهره ای که در میدان سیاست سابقه ای طولانی دارد و انتظار می رفت قادر باشد به چالش ها و بحران های داخلی و خارج از مرزهای سرزمین های اشغالی پایان دهد. با این همه همانگونه که ناظران می گویند دو گزاره ماندن در قدرت و فرار از محاکمه، دستان نخست وزیری اسرائیل را بسته است.

 این به معنای آغاز درگیری یا هرگونه اقدامی تحریک آمیز توسط اسرائیل علیه فلسطینی ها، ایران و حزب الله لبنان است، اقدامی که می تواند برای تل اویو بسیار پر هزینه باشد. از این پس این احتمال بالا است که راست گرایان و شهرک نشین های افراطی بیش از گذشته با فلسطینی های مستقر در بیت المقدس درگیر شوند، همچنین این احتمال وجود دارد که اسرائیل در اقدامی ماجراجویانه و در عین حال تحریک آمیز، اهداف متحدان ایران در سوریه را هدف قرار دهد؛ رخدادی که در یک بازه زمانی می تواند تنش ها را تشدید کند.

بایدن به سان اسلاف خود می خواست تا سیاست چرخش به شرق را با فاصله گرفتن از خاورمیانه اجرایی کند. به نظر می رسد او موفق نخواهد شد به دو دلیل، نخست ارتباط های ژئوپلتیکی مرتبط با خاور دور و نزدیک و دوم منافع این کشور در خاورمیانه. در این میان مناقشه های میان فلسطینی ها و اسرائیلی ها نیز شاید در نگاه نخست مقوله داخلی مرتبط با سرزمین های اشغالی باشد اما تداوم و تشدید آن می تواند بعد منطقه ای یافته و زمینه را برای واکنش های تند علیه تل آویو هموار کند.