به گزارش اکوایران، اسناد فوق محرمانه افشا شده پنتاگون که در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده است، نشان از دیدگاه بدبینانه ایالات متحده در مورد وضعیت جنگ در اوکراین دارد و ضعف در تسلیحات و پدافند هوایی اوکراین را برجسته می‌کند و پیش‌بینی می‌کند که جنگ در ماه‌های آینده مجدداً به بن‌بست برسد.

در حالی که کیف برای یک ضد حمله بهاری علیه روسیه آماده می شود، این اسناد که به نظر می‌رسد مربوط به فوریه و مارس است، بسیاری از کمبودهای نظامی اوکراین را شرح می‌دهد.

بنابر گزارش سی‌ان‌ان، برخی از اسناد طبقه بندی شده هشدار می‌دهند که توانایی دفاع هوایی میان‌برد اوکراین برای محافظت از نیروهای خط مقدم «تا 23 مه به مقدار زیادی کاهش می‌یابد» و نشان می‌دهد که روسیه می‌تواند به زودی برتری هوایی به دست بیاورد و اوکراین ممکن است توانایی سازماندهی گسترده نیروهای زمینی را برای ضد حمله از دست بدهد.

این اسناد همچنین بر مشکلات متعدد روسیه در حمله نظامی‌اش تاکید می‌کند و پیش‌بینی می‌کند که نتیجه آن بن‌بست بین دو طرف در آینده قابل پیش‌بینی خواهد بود.

در یکی از اسناد طبقه بندی شده آمده است: «کارزار فرسایشی روسیه در منطقه دونباس احتمالاً به سمت بن‌بست پیش می‌رود و هدف مسکو برای تصرف کل منطقه در سال 2023 را بی‌نتیجه می‌کند.»

در خبری جداگانه، بر اساس سند محرمانه دیگری، صربستان، تنها کشوری در اروپا که از تحریم روسیه به دلیل تهاجم این کشور به اوکراین امتناع کرده است، با ارسال تسلیحات به کیف موافقت کرده یا قبلاً آنها را ارسال کرده است.

این سند با عنوان «خلاصه‌ای از پاسخ دولت‌های اروپایی به درخواست‌های اوکراین برای آموزش نظامی و تسلیحات» در میان ده‌ها سند محرمانه‌ای بود که در هفته‌های اخیر در فضای مجازی منتشر شد و می‌تواند جدی‌ترین افشای اسرار ایالات متحده در سال‌های اخیر باشد.

مقامات آگاه به سی‌ان‌ان گفته‌اند که به نظر می‌رسد این اسناد بخشی از گزارش اطلاعاتی روزانه است که برای رهبران ارشد پنتاگون، از جمله رئیس ستاد مشترک، ژنرال مارک میلی، تهیه شده است.

افشای این اسناد، که بسیاری از آنها فوق محرمانه هستند، نشان دهنده یک نقض بزرگ امنیت ملی برای آمریکا است و وزارت دادگستری تحقیقات جنایی را در مورد افرادی که ممکن است آنها را افشا کرده باشند، آغاز کرده است و در عین حال پنتاگون در حال بررسی چگونگی تأثیر افشای این اسناد بر امنیت ملی ایالات متحده است. علاوه بر ارزیابی جنگ اوکراین، این اسناد شامل اطلاعات جمع آوری شده در مورد متحدان و رقبای آمریکا نیز هستند.

ژنرال بازنشسته مارک هرتلینگ، تحلیلگر امنیت ملی و نظامی سی‌ان‌ان، گفت که چالش‌هایی که اوکراین در حمله متقابل برنامه‌ریزی شده‌اش با آن‌ها مواجه است، برای هفته‌ها مشخص بوده است، از جمله نیاز به ادغام تجهیزات و نیروهای جدید و اطمینان از اینکه زنجیره تامین کافی وجود دارد. او فکر نمی‌کند که افشای این اسناد برنامه‌های کیف را تغییر دهد.

هرتلینگ گفت: «در اسنادی که مشاهده کرده‌ام چیزی ندیده‌ام که باعث شود من به عنوان یک فرمانده برنامه‌هایم را تغییر دهم. این اسناد اطلاعاتی در مورد موقعیت یگان‌ها و مهمات و قابلیت‌های تجهیزات به روس‌ها داده است، اما من به جرأت می‌گویم که روس‌ها از قبل همه اینها را می‌دانستند.»

 

هشدار علنی مقامات آمریکا درباره احتمال ادامه‌دار شدن جنگ

از بسیاری جهات، ارزیابی این اسناد درباره جنگ اوکراین شبیه به آن چیزی است که مقامات آمریکایی علناً اعلام کرده‌اند. مقامات ارشد دولت بایدن در گذشته بارها گفته‌اند که درگیری در اوکراین احتمالاً چندین ماه یا بیشتر به طول خواهد انجامید.

اما ارزیابی دقیق و مطمئن از جنگ که به وضوح در این اسناد توجیهی آمده است، در مورد چالش‌هایی که اوکراین با وجود موفقیت‌هایش در بیش از یک سال جنگ با آن مواجه است، صحبت می‌کند.

یکی از مقامات از یک کشور عضو توافقنامه اشتراک اطلاعاتی «پنج چشم» با آمریکا، قبلاً به سی‌ان‌ان گفته بود که مشاهده اطلاعات درز کرده جنگ اوکراین که می‌تواند این کشور را در میدان نبرد ناتوان ‌کند، نگران کننده است.

این مقام گفت: «دستیابی به موفقیت‌های جنگی برای اوکراین دشوار خواهد بود و فاش شدن علنی ارزیابی خصوصی ایالات متحده که به بن بست احتمالی یک ساله اشاره می‌کند، کمکی به آن‌ها نمی‌کند.»

مقامات ایالات متحده و اوکراین به طور علنی افشای اسناد طبقه‌بندی‌ شده را کم‌اهمیت جلوه داده‌اند.

به گفته دیمیترو کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه، پس از افشای اسناد پنتاگون به اوکراین از حمایت «آهنین» ایالات متحده از این کشور اطمینان داده است.

86330fbfffac0e3081228c0adfa77b09

کولبا روز سه‌شنبه در توییتر نوشت، طی تماسی که روز سه‌شنبه داشته است، بلینکن «مجدداً بر حمایت آهنین ایالات متحده تأیید کرد و با قاطعیت هرگونه تلاش برای ایجاد تردید در مورد توانایی اوکراین برای پیروزی در میدان جنگ را رد کرد.»

کولبا گفت: «ایالات متحده همچنان شریک قابل اعتماد اوکراین است که بر پیشبرد پیروزی ما و ایجاد یک صلح عادلانه متمرکز است.»

لوید آستین، وزیر دفاع روز سه شنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت که این وزارتخانه «تا زمانی که منبع اسناد اطلاعاتی فاش شده را پیدا کند، همه نقاط ضعف احتمالی را بررسی خواهد کرد.»

سی‌ان‌ان 53 سند فاش شده را بررسی کرده است که به نظر می رسد همه آنها بین اواسط فوریه تا اوایل مارس تهیه شده‌اند.

به نظر می‌رسد که حداقل یکی از این اسناد، که تعداد تلفات روسی و اوکراینی را فهرست می‌کرد، دستکاری شده است که پس از انتشار در کانال‌های تلگرامی طرفدار روسیه، تعداد کشته‌شدگان روسیه را کمتر از نصف عنوان می‌کرد.

با این حال، مقامات آمریکایی اذعان کرده‌اند که بخش عمده‌ای از اسناد به نظر واقعی هستند. یک منبع نزدیک به زلنسکی به سی‌ان‌ان گفت که اوکراین از قبل برخی از برنامه‌های نظامی خود را به دلیل درز اطلاعات تغییر داده است.

اسناد جدیدی نیز ظاهر شده است. واشنگتن پست روز دوشنبه از سند درز کرده دیگری از ماه فوریه با ارزیابی تیره و تار گزارش داد که چالش‌ها با نیروها، مهمات و تجهیزات می‌تواند باعث شود که اوکراین در رسیدن به همه اهدافش در ضدحمله بهاری «ناتوان باشد».

در یک سند از فوریه آمده است که ایالات متحده ارزیابی می‌کند که اوکراین می‌تواند 12 تیپ رزمی برای ضدحمله بهاری آماده کند، از جمله سه تیپ آموزش دیده در اوکراین و 9 تیپ آموزش دیده و مجهز شده توسط ایالات متحده. بر اساس این سند، شش تیپ تا پایان ماه مارس و شش تیپ باقی مانده تا پایان آوریل آماده خواهند شد.

اسناد فاش شده شامل نقشه های دقیق از مواضع میدان نبرد، آمار تعداد سربازان کشته و زخمی شده و تخمین تانک‌ها، جت‌های جنگنده و سایر تسلیحاتی است که در میدان جنگ هستند و همچنین نابود شده‌اند.

ارزیابی‌هایی از نیروهای اوکراینی در اطراف باخموت وجود دارد، جایی که برخی از شدیدترین درگیری‌ها بین دو طرف در سال جاری رخ داده است. در یک به روز رسانی در ماه فوریه، ارزیابی اطلاعاتی شامل جزئیات روستاهایی است که ارتش اوکراین از آنجا عقب‌نشینی کرده است و همچنین مواضعی که هنوز تحت کنترل دارد.