به گزارش اکوایران، درحالی که مسکو با تشدید حملات زمستانی خود در شرق اوکراین، ده‌ها هزار نیروی تازه بسیج شده را به میدان نبرد آورده است، کیف روز سه شنبه اعلام کرد که 24 ساعت گذشته مرگبارترین روز جنگ تاکنون برای سربازان روسیه بوده است.

بنابر گزارش رویترز، ادعای اوکراین نمی‌تواند به طور مستقل تأیید شود و روسیه نیز مدعی شده است که تعداد زیادی از نیروهای اوکراینی را در هفته‌های اخیر کشته است. آمار تلفات دشمن از هر دو طرف معمولاً غیرقابل اعتماد تلقی می‌شود و کیف از آخرین نبردها جزئیات کمی ارائه کرده است.

اما این ادعا که درگیری اخیر تا کنون مرگبارترین درگیری جنگ بوده است، با توصیفات هر دو طرف مطابقت دارد، توصیفاتی از یک کارزار جنگی تشدید شده که میدان‌های نبرد پوشیده از برف شرق اوکراین را مملو از اجساد کرده است.

ارتش اوکراین تعداد کشته شدگان روسی را در طول شبانه روز گذشته 1030 نفر افزایش داد و به 133،190 نفر رساند و این آمار یک روزه را بالاترین میزان در طول جنگ تا کنون توصیف کرد. روسیه نیز به نوبه خود اعلام کرد که در ماه ژانویه 6500 نفر به نیروهای اوکراینی تلفات وارد کرده است.

این جنگ به زودی وارد دومین سال خود می شود و در یک مقطع حساس، مسکو تلاش می‌کند تا ابتکار عمل را دوباره به دست آورد، در حالی که کیف در تلاش است تا زمان رسیدن تانک‌های غربی مقاومت کند تا بتواند در ماه‌های آینده یک ضد حمله دیگر را صورت دهد.

پس از شکست روسیه در تصرف پایتخت اوکراین در سال گذشته و از دست دادن برخی مناطق اشغال شده در نیمه دوم سال 2022، مسکو اکنون از صدها هزار نیرویی که در اولین بسیج خود پس از جنگ جهانی دوم فراخوانده بود، به طور کامل استفاده می‌کند.

OI3UTACMS5LJJC7J4HROQXDILU

کی‌بف و غرب می‌گویند روسیه در هفته‌های اخیر نیروها و مزدوران خود را به شرق اوکراین اعزام کرده است، به این امید که بتواند در اولین سالگرد تهاجم گسترده‌اش در اواخر این ماه، دستاوردهای جدیدی کسب کند.

در چند هفته گذشته روسیه اولین دستاورد خود در شش ماه گذشته را جشن گرفت، اگر چه این پیشرفت جزئی بوده است و مسکو با وجود هزاران کشته در کارزار زمستانی خود، هنوز نتوانسته یک مرکز جمعیتی عمده را تصرف کند.

درگیری‌ها برای ماه‌ها در اطراف باخموت تحت کنترل اوکراین در شرق استان دونتسک متمرکز شده است، شهری با جمعیتی حدود 75000 نفر قبل از جنگ. روسیه پیشرفت آشکاری در محاصره این شهر از شمال و جنوب داشته است، اما کیف می‌گوید که مواضعش را در این شهر به خوبی حفظ کرده است.

کمک در راه است!

طی ماه گذشته، کشورهای غربی قول صدها تانک و خودروی زرهی را به اوکراین داده اند تا به آن‌ها قدرت آتش و تحرک لازم برای عبور از خطوط روسیه و بازپس گیری سرزمین‌های اشغالی را به این کشور بدهند.

انتظار می‌رود بسته جدید تسلیحاتی آمریکا شامل راکت‌های دوربرد باشد که به اوکراین این امکان را می‌دهد تا خطوط تدارکاتی روسیه را در تمام قلمرو این کشور هدف قرار دهد.

اما ماه‌ها طول می‌کشد تا این تجهیزات به دست اوکراینی‌ها برسد، و در همین حین اوکراین با نیروی روسی دست به گریبان است که نیروی انسانی خود را با فراخوان رزرویست‌ها مجدداً پر کرده است. مسکو می‌گوید که تدارکات تسلیحات غرب تنها درگیری را گسترش می‌دهد و طولانی می‌کند.

سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه روز سه شنبه در یک کنفرانس تلفنی با مقامات نظامی گفت: «ایالات متحده و متحدانش در تلاش هستند تا حد امکان درگیری را طولانی کنند. برای انجام این کار، آنها شروع به ارسال سلاح‌های تهاجمی سنگین کرده‌اند و آشکارا از اوکراین می‌خواهند سرزمین‌های ما را تصرف کند. چنین اقداماتی در واقع کشورهای ناتو را به درگیری می‌کشاند و می‌تواند به سطحی غیرقابل پیش‌بینی از تشدید تنش منجر شود.»

TOY7MOYGUBKCZOOEUUK7WNABJE

به نظر می رسد منظور شویگو از «سرزمین‌های ما» چهار استان اوکراینی است که روسیه سال گذشته ادعا کرد آن‌ها را ضمیمه خاک خود کرده است و همچنین شبه‌جزیره کریمه که آن را در سال 2014 تصرف کرد.

یک بسیج دیگر

در عین حال به گفته یک مقام ارشد اطلاعاتی، اوکراین انتظار دارد روسیه در ماه‌های آینده نیم میلیون سرباز دیگر را بسیج کند.

وادیم اسکیبیتسکی، معاون رئیس اطلاعات دفاعی اوکراین در مصاحبه ای تاکید کرد که «روسیه 300 تا 500 هزار نفر دیگر را در بهار و تابستان 2023 برای انجام عملیات تهاجمی در جنوب و شرق اوکراین بسیج خواهد کرد».

اسکیبیتسکی گفت: «این 500 هزار نفر علاوه بر 300 هزار نفری هستند که در اکتبر 2022 بسیج شدند. این نشان می‌دهد که پوتین قصد پایان دادن به این جنگ را ندارد. حمله روسیه ممکن است در مناطق دونتسک و لوهانسک و احتمالاً در منطقه زاپوریژژیا رخ دهد. نیروهای روسیه در منطقه خرسون و کریمه به حالت تدافعی خواهند رفت. این موج بسیج جدید تا دو ماه ادامه خواهد داشت.»

مقامات روسی به طور پیوسته برنامه‌ریزی برای یک بسیج دیگر را رد کرده‌اند. اما در کنفرانسی در دسامبر با حضور فرماندهان ارتش روسیه سرگئی شویگو، وزیر دفاع، پیشنهاد افزایش تعداد نیروهای مسلح این کشور تا 1.5 میلیون نفر را در مدت سه سال داد.

شویگو گفت که این امر برای حل مشکلات مربوط به امنیت نظامی روسیه لازم است.

DAPPJ2PRSNMZTG7FJ4KUTTTRQU

در یک به روز رسانی اطلاعاتی روزانه، وزارت دفاع بریتانیا اعلام کرد که ارتش روسیه از اوایل ژانویه تلاش کرده است تا عملیات تهاجمی‌اش را برای تصرف بخش‌هایی از منطقه دونتسک که تحت کنترل اوکراین است، از سر بگیرد، اما تاکنون موفقیتی به دست نیاورده است.

در این بیانیه آمده است: «روس‌ها فاقد مهمات و واحدهای مانور مورد نیاز برای یک حمله موفق هستند.»

در همین حال، در چند هفته گذشته اوکراین شاهد پاکسازی مقامات در یک کمپین ضد فساد بوده است که اولین تغییر بزرگ در رهبری اوکراین از زمان آغاز جنگ بوده است.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین در سخنرانی عصر دوشنبه خود گفت که تغییرات پرسنل و مقامات در مرز‌ها و خط مقدم، تلاش‌های نظامی اوکراین را تقویت خواهد کرد.

 


چهارمین قسمت سری‌مستندهای «اکوایران» از مجموعه دختران ایران با عنوان «دختر دریا» را درباره نازنین مَلائی مشاهده کنید: