به گزارش اکوایران، راشد الغنوشی که به یکی از بزرگ‌ترین منتقدان قیس سعید، رئیس‌جمهور تونس از زمان تعطیلی پارلمان تبدیل شده است، توسط پلیس این کشور دستگیر شد. مقامات حزب النهضه گفتند که پلیس تونس راشد غنوشی، رهبر مخالفان را بازداشت کرده و به مقر این حزب یورش برد.

به نوشته خبرگزاری الجزیره، پلیس در شامگاه دوشنبه به خانه غنوشی یورش برد و قبل از اینکه او را به مکانی نامعلوم ببرند، او را بازرسی کردند. ساعاتی بعد نیز آنها به مقر النهضه حمله کردند. مقامات تونس تعدادی از منتقدان سرشناس قیس سعید، رئیس‌جمهور این کشور را بازداشت کردند. این استاد سابق حقوق که در سال ۲۰۱۹ و در میان خشم عمومی علیه طبقه سیاسی انتخاب شد، در سال ۲۰۲۱ دولت را منحل کرد و پارلمان را به حالت تعلیق درآورد. او سپس با به دست‌گرفتن قوه قضاییه، حاکم مطلقه کشور شد.

یک مقام ارشد پلیس به رویترز گفته که غنوشی برای بازجویی دستگیر شده و خانه‌اش به دستور دادستان عمومی که به اتهام اظهارات تحریک‌آمیز، تحت بازرسی است. این مقام افزود: تصمیم‌گیری در مورد اقدامات بعدی با دادستان بود.

غنوشی که در سال گذشته تحت بازجویی‌های قضایی متعددی قرار گرفت. اتهامات علیه وی مربوط به امور مالی حزبش و همچنین کمک به تونسی‌هایی است که قصد داشتند به داعش و یا گروه‌های مسلح حامی زین‌العابدین بِن علی، حاکم مخلوع تونس بپیوندند.

همچنین در ماه دسامبر، علی العریض، نخست‌وزیر سابق و معاون حزب النهضه در ارتباط با اتهامات مشابهی بازداشت شد. غنوشی و النهضه این اتهامات را رد می‌کنند.

این پیرمرد ۸۱ساله در گذشته برای بازجویی بازداشت و سپس آزاد شده بود؛ اما هواداران او اقدام روز دوشنبه را اقدامی جدی‌تر می‌دانند. احمد نجیب الشابی، وکیل وی غنوشی به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت که وی به زندان العوینا در شرق پایتخت منتقل شده است. النهضه خواستار آزادی وی شد و در بیانیه‌ای گفت که این اقدام بسیار خطرناک را محکوم می‌کند.

خبرگزاری رسمی تونس گزارش داد که او بر اساس حکم دادستان ضدتروریسم، در تحقیقات مربوط به اظهارات تحریک‌آمیز اخیرش بازداشت شده است.

غنوشی در دهه ۱۹۸۰ یک زندانی سیاسی بود و در دهه ۱۹۹۰ و قبل از بازگشت در جریان انقلاب دموکراتیک تونس به تبعید فرستاده شده بود. تحت رهبری او، النهضه به سمت مرکز طیف سیاسی حرکت کرد و با احزاب سکولار ائتلاف کرد. او پس از انتخابات ۲۰۱۹ رئیس مجلس شد. از زمانی که قیس سعید قدرت زیادی در کشور به دست گرفت، غنوشی بزرگ‌ترین منتقد رئیس‌جمهور تونس شد.