به گزارش اکوایران، روز دوشنبه، مأموران فدرال آمریکا دو تن از ساکنان نیویورک را به اتهام اداره یک «ایستگاه پلیس مخفی» چینی در محله چینی‌ها در منهتن دستگیر کردند. به گفته دادستانی، این مراکز، بخشی از برنامه پکن برای مخالفان حکومت چین است.

خبرگزاری رویترز در گزارش نوشت که لو جیان‌وانگ ۶۱ساله و چن جین‌پینگ ۵۹ساله به توطئه برای اقدام به عنوان عوامل دولت چین بدون اطلاع مقامات آمریکایی و ممانعت از اجرای عدالت متهم شدند. آنها پس از جلسه اولیه در دادگاه فدرال بروکلین با قرار وثیقه آزاد شدند.

به گزارش سال ۲۰۲۲ گروه حقوق بشری «مدافعان امنیت» که در اسپانیا مستقر است، چین «ایستگاه‌هایی خدماتی» در خارج از کشور، از جمله در نیویورک برپا کرده که به طور غیرقانونی با پلیس چین برای تحت فشار قراردادن فراریان جهت بازگشت به چین همکاری می‌کنند.

دولت چین گفته است این مراکز توسط داوطلبان محلی و نه افسران پلیس چین اداره شده و هدف آنها کمک به شهروندان چینی برای تمدید اسناد و ارائه خدمات دیگر است.

دادگستری فدرال در حال تشدید تحقیقات در مورد سرکوب فراملی کشورهایی مانند چین برای ارعاب مخالفان سیاسی ساکن در ایالات متحده است.

برئون پیس، دادستان ارشد فدرال در بروکلین به خبرنگاران گفت: ما آزار و اذیت دولت چین علیه فعالان دموکراسی‌خواهی که به آمریکا پناهنده شده‌اند را تحمل نکرده و نمی‌کنیم.

دادستان‌ها روز دوشنبه اتهاماتی را علیه ۳۴ مقام چینی به اتهام گرداندن یک «مزرعه ترول» و آزار و اذیت مخالفان در فضای مجازی، مانند ایجاد اختلال در جلسات آنلاین آنها در پلتفرم‌های امریکایی، مطرح کرد.

آنها همچنین هشت مقام دولت چین را به عنوان متهم در یک پرونده سال ۲۰۲۰ اضافه کردند که یکی از مدیران سابق شرکت ارتباطات ویدئویی Zoom (زوم) که در چین مستقر است را به اخلال در جلسات ویدئویی اعتراضات میدان تیان‌آن من در سال ۱۹۸۹ متهم کرد.تمام مقامات چینی متهم‌شده آزاد هستند.

لیو پنگیو، سخنگوی سفارتخانه چین در آمریکا گفت: پیگرد قانونی علیه شهروندان چینی به بهانه دست‌داشتن در سرکوب فراملی، طرف آمریکایی بر اساس اتهامات ساختگی، دست قضایی خود را دراز کرده است. این کاملاً یک بازی سیاسی بوده و هدف آن لکه‌دار کردن چهره چین است.

کمک به شناسایی فراری‌ها

به گفته دادستانی، لو و چن شهروند ایالات متحده بوده که یک سازمان غیرانتفاعی را اداره می‌کنند. این سازمان مأموریت خود را ایجاد محلی برای دورهمی‌های اجتماعی برای مردم استان فوجیان چین ذکر کرده است.

فعالیت این دو، تا قبل از اینکه در پاییز ۲۰۲۲ متوقف شود، در یک طبقه از ساختمانی نامعلوم در محله چینی‌ها و در نزدیکی پل منهتن انجام می‌شد.

پیس گفت که این ساختمان حداقل برای برخی خدمات دولتی مانند کمک به برخی از شهروندان چینی برای تمدید گواهینامه رانندگی استفاده می‌شود. فعالیتی که باید به اطلاع مقامات ایالات متحده رسانده شود. بااین‌حال او گفت که از این ساختمان برای فعالیت‌های شوم و بدی نیز استفاده می‌شد.

وی افزود که در سال ۲۰۲۲، لو به افتتاح ایستگاه پلیس مخفی چین کمک کرد. پکن از او خواسته بود که یک فعال دموکراسی‌خواه ساکن کالیفرنیا را پیدا کند. دادستان‌ها گفتند که در سال ۲۰۱۸، لو به دنبال متقاعدکردن یک فراری از چین برای بازگشت به کشورش بود.

دادستان‌ها گفتند که لو و چِن به اف‌بی‌آی اعتراف کردند که اسناد ارتباطات خود با یک مقام دولتی چین را پاک کرده‌اند.

کریستوفر رِی، رئیس اف‌بی‌آی در ماه نوامبر به کمیته سنای ایالات متحده گفت که از وجود چنین ایستگاه‌هایی در شهرهای ایالات متحده بسیار نگران است.

دادستانی قبلاً بیش از ده‌ها شهروند چینی و عده‌ای دیگر را به خاطر جاسوسی و آزار و اذیت مخالفان پکن ساکن ایالات متحده متهم کرده بود. از جمله تلاش برای بازگرداندن اجباری افرادی که چین آنها را فراری می‌خواند.