به گزارش اکوایران،  وزرای خارجه گروه هفت در بیانیه پایانی نشست خود در ژاپن مدعی شدند ایران «هرگز نباید به سلاح هسته‌ای دست یابد». آن‌ها  از تهران خواستند که به تعهدات خود در پیمان منع اشاعه هسته‌ای پایبند باشد.

هفت کشور صنعتی آمریکا، بریتانیا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، کانادا و ژاپن از تهران خواسته‌اند در راستای کاهش تنش‌ها، تفاهمی را که ماه گذشته در سفر رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، به تهران به‌دست آمد، به‌صورت کامل و بی‌قیدوشرط اجرا کند. این بیانیه هم‌چنین بر راهکار دیپلماتیک در قبال برنامه اتمی ایران تأکید کرد.

 هفت کشور صنعتی همچنین از جمهوری اسلامی خواستند تا ارسال ادوات نظامی به روسیه برای به کارگیری در جنگ اوکراین را متوقف کند.

آن‌ها هم‌چنین از توافق ایران و عربستان استقبال کردند. این بیانیه تصریح کرده این گروه از «ابتکارات برای بهبود مناسبات دوجانبه کشورها و تنش‌زدایی در منطقه، از جمله توافق اخیر ایران و عربستان سعودی برای ازسرگیری روابط استقبال می‌کند».

بیانیه گروه هفت بر اتهاماتی تاکید دارد که تهران پیش از این آن‌ها را رد کرده بود. مقامات جمهوری اسلامی بارها هر گونه تلاشی برای دستیابی به سلاح هسته‌ای و مشارکت در جنگ اوکراین را صراحتا انکار کرده‌اند.