به گزارش اکوایران، روز سه‌شنبه، رویترز به نقل از مقامات دولتی قطر و امارات گزارش داد که این دو کشور در حال احیای روابط دیپلماتیک و بازگشایی سفارتخانه‌هایشان هستند.

به نوشته پایگاه المانیتور، بیش از دو سال پس از پایان تحریم قطر توسط کشورهای عربی از جمله عربستان، مصر، امارات و بحرین می‌گذرد. در سال ۲۰۱۷، این کشورها روابط خود با قطر را به اتهام حمایت از تروریسم و داشتن رابطه با ایران قطع کردند. البته دوحه این اتهامات را رد کرد.

یک مقام اماراتی در بیانیه‌ای به رویترز گفت: در حال حاضر بازگردانی روابط دیپلماتیک که شامل بازگشایی سفارتخانه‌ها نیز می‌شود، در جریان است.

یک مقام ناشناس کشورهای خلیج‌فارس به رویترز گفت که انتظار می‌رود تا اواسط ژوئن، سفارتخانه‌ها با حضور سفیران جدید بازگشایی شوند.

دفتر رسانه‌های بین‌المللی قطر در بیانیه‌ای تأکید کرد که کار بازگشایی هرچه سریع‌تر سفارت‌ها در حال انجام است. اما تاریخی برای آن مشخص نکرد.

یخ روابط دو کشور از زمان امضای بیانیه العلا در سال ۲۰۲۱ در عربستان که با میانجیگری آمریکا و کویت انجام شد، به تدریج آب شد.

اوایل ماه گذشته، شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر در دوحه با طحنون بن زاید آل نهیان، مشاور امنیت ملی امارات و منصور بن زاید آل نهیان، معاون نخست‌وزیر این کشور دیدار کرد.

همچنین پیش از آن و در دسامبر ۲۰۲۲، محمد بن زاید آل نهیان، رئیس امارات متحده عربی گفتگوهایی در قطر داشت. رئیس‌جمهور امارات در سفری بی‌سابقه به قطر، از برگزاری جام جهانی ۲۰۲۲ توسط دوحه که اولین میزبانی یک کشور عرب بود، تمجید کرد.

کریستین کوتس اولریشسن، محقق خاورمیانه در مؤسسه سیاست عمومی دانشگاه رایس بیکر به المانیتور گفت که روابط کلی بین دو کشور در حال افزایش است.افزایش جلسات در سطوح عالی که حالا به نشست‌های مثبت بین‌دولتی تبدیل شده است، نشان می‌دهد که بسیاری از موضوعاتی که پشت درهای بسته روی آن کار می‌شد به گونه‌ای نتیجه داده که حالا روابط آن‌ها کاملاً به حالت عادی برگشته است.

همچنین در ماه مارس، المانیتور گزارش داد که امارات متحده عربی تعدادی از وب‌سایت‌های خبری قطر را پس از هفت سال محدودیت دسترسی، آزاد کرد. این سایت‌های خبری شامل الجزیره، الجزیره انگلیسی، نیوعرب و خبرگزاری دولتی قطر بودند.

همچنین بحرین از این روش برای آشتی با قطر پیروی کرد و هفته گذشته گفت که روابط دیپلماتیک خود را از سر خواهد گرفت.

پیشرفت روابط بین امارات و قطر بخشی از یک گشایش منطقه‌ای بزرگ‌تر برای آشتی با دیگر رقبای سیاسی دیرینه مانند ایران و سوریه رخ داده است.

اوایل ماه جاری، تهران پس از هشت سال کشمکش سیاسی با ابوظبی، رضا عامری را به عنوان اولین سفیر خود در امارات منصوب کرد. در سال ۲۰۲۰، این دو کشور توانستند طی نشست‌ها و توافق‌های امنیت ملی، روابط مشترک را از سر بگیرند.

به گزارش وال‌استریت ژورنال و به نقل از سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، عربستان و ایران در ماه مارس روابط خود را برقرار کرده و تهران از سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه سعودی دعوت کرد تا به این کشور سفر کند. هفته گذشته نیز سفارت ایران در عربستان سعودی پس از هفت سال بازگشایی شد.

برخی کشورهای عربی، از جمله عربستان سعودی و مصر، اقداماتی را برای پایان‌دادن به بیش از یک دهه انزوای سوریه پیش گرفته و بحث‌هایی در مورد پذیرش مجدد دمشق در اتحادیه عرب نیز در جریان است.

اتفاق مهم برای اسد/ دعوت سعودی‌ و مخالفت قطر

رویترز گزارش داد که همچنین این هفته، عربستان سعودی و رهبران جنبش حوثی‌ها دور مذاکرات صلح را برگزار کردند. این خبرگزاری گفت که صدها زندانی تا کنون مبادله شدند و انتظار می‌رود مذاکرات صلح بعدی به زودی صورت بگیرد.