به گزارش اکوایران، گفته می‌شود امانوئل ماکرون در حال برنامه‌ریزی طرحی محرمانه به همراه چین است تا روسیه و اوکراین را قبل از تابستان امسال به پای میز مذاکره بیاورد.

به نوشته روزنامه تلگراف، توبایس الوود، رئیس کمیته منتخب دفاع پارلمان بریتانیا این طرح را خطرناک نامید. همچنین سِر اییِن دانکِن اِسمیت، رهبر سابق حزب محافظه‌کار بریتانیا نیز گفت که مکرون مانند «ماری در آستین» است.

گزارش‌ها حاکی از آن است که ماکرون، امانوئل بون، مشاور سیاست خارجی خود را مأمور کرده تا با وانگ‌یی، دیپلمات ارشد چین در ایجاد چارچوبی که برای مذاکرات آتی، همکاری کند. منابع ناشناس به بلومبرگ گفته‌اند که فرانسوی‌ها معتقدند که مذاکرات بین روسیه و اوکراین ممکن است در تابستان امسال رخ دهد.

به گفته منابع، هرگونه مذاکره به چند شرط بستگی دارد؛ از جمله موفقیت حمله بهاری اوکراین، و قرارگیری کی‌یف در موقعیتی قدرتمند در طول انتخابات. بلومبرگ گفت که یکی از مقامات دفتر مکرون، برنامه گفت‌وگو آقای بون با آقای وانگ را تایید کرده است. وی از اظهار نظر در مورد جزئیات خودداری کرد و افزود که متحدان فرانسه از هرگونه ابتکار پاریس مطلع شده‌اند

هنوز مشخص نیست که آیا ماکرون با طرح خود از کیف حمایت می‌کند یا خیر.

با این حال در روز شنبه، کاخ الیزه گفت که او با ولودیمیر زلنسکی درباره گام‌های بعدی سازمان‌دهی مذاکرات صلح، صحبت کرده است. رئیس‌جمهور اوکراین تأیید کرد که این دو در تماسی تلفنی درباره نتایج سفر اخیر مکرون به چین گفتگو کردند. منابع فرانسوی بدون تأیید جزئیات این گزارش به روزنامه تلگراف گفتند: آقای مhکرون در طول سفر خود علناً ابراز کرد که می‌خواهد چین را به ایفای نقشی سازنده متعهد کند. 

با این حال، به گفته سِر ایین اسمیت، اوکراینی‌ها به چینی‌ها و ماکرون اعتماد ندارند. آنها می‌گویند: مکرون فقط یک هدف داشته و آن تقویت وجهه ماکرون است و برای او اهمیتی ندارد که چه کسی را برای رسیدن به آن فدا کند.

در بروکسل نیز حس مشابهی به موضع ماکرون وجود داشت. به گفته ریم ممتاز، عضو موسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک: «ماکرون به دلیل اظهارات قبلی خود مبنی بر مرگ مغزی ناتو، با بی‌اعتمادی شرکا و متحدان اروپایی‌اش روبرو است. هم‌چنین در سال ۲۰۱۹ به خاطر گفت‌وگو با روسیه، از پشت به آن‌ها خنجر زد. او حتی پس از آغاز جنگ اوکراین نیز خواستار تحقیرنکردن روسیه و ایجاد تفاهمی امنیتی با مسکو بود». او افزود: «هر گونه تلاش برای همکاری با چین در مورد اوکراین، بدون هماهنگی کامل با شرکای اروپایی و ایالات متحده، فرانسه را بیش از پیش منزوی می‌کند».

جاستین کرامپ، کارشناس یک مؤسسه اطلاعات ارزیابی ریسک ژئوپلوتیک گفت: «بزرگ‌ترین مشکل اروپا این است که هیچ‌وقت باور نمی‌کند که چین بتواند یک میانجی‌گر صادق باشد. چرا که روابط نزدیکی با یکی از طرف‌های جنگ اوکراین (مسکو) دارد». 

روزنامه لوموند هم گزارش داده دیپلمات‌های فرانسوی از سرپوش نهادن بر خرابکاری‌های سفرهای خارجی ماکرون خسته شده‌اند. لوموند گزارش داد که کلافگی ناشی از تک‌روی‌های ماکرون می‌تواند علت این باشد که چرا فیلیپ اررا، مدیر باسابقه امور سیاسی و امنیتی وزارت خارجه، پس از چهار سال قصد کناره‌گیری دارد.

بسیاری از متحدان اوکراین طرح‌های آتش‌بس که به روسیه اجازه می‌دهد ارضی تصرف‌شده اوکراین را در کنترل خود داشته باشد، رد کرده و هشدار داده‌اند که پوتین از مذاکرات صلح تنها برای آماده‌سازی یک حمله جدید استفاده می‌کند. 

دیپلمات‌های ارشد کشورهای گروه ۷، از جمله فرانسه، این هفته از «فرمول صلح» آقای زلنسکی که شامل خروج کامل تمام نیروهای روسیه از خاک اوکراین است، حمایت کردند.

طبق گزارش‌ها، ماکرون مشتاق است در مورد تضمین‌های امنیتی آینده اوکراین با متحدین بین‌المللی خود از جمله گفتگو کند. رهبران ناتو گفتگوهای مشابهی را در نشست سالانه ائتلاف نظامی در ویلنیوس، لیتوانی در ماه ژوئیه آغاز خواهند کرد. مذاکرات داخلی در حال حاضر بر روی رساندن نیروهای مسلح کی‌یف به استاندارد ناتو در کوتاه مدت و بلند مدت متمرکز است. این روشی است که مقامات غربی معتقدند برای جلوگیری از تجاوزات آینده روسیه پس از پایان جنگ فعلی بسیار مهم است.