به گزارش اکوایران، بر اساس ارزیابی نظامی فاش شده آمریکا، ارتش چین می‌تواند به زودی یک پهپاد جاسوسی در ارتفاع بالا را مستقر کند که حداقل با سه برابر سرعت صوت حرکت می‌کند، پیشرفتی که به طوری چشمگیر، توانایی چین را برای انجام عملیات‌های نظارتی تقویت می‌کند.

این سند محرمانه از آژانس ملی اطلاعات جغرافیایی نشان می‌دهد که ارتش چین در حال دستیابی به پیشرفت‌هایی در فناوری است که می‌تواند به آن کمک کند کشتی‌های جنگی آمریکا در اطراف تایوان و پایگاه‌های نظامی آن در منطقه را هدف قرار دهد.

بنابر گزارش واشنگتن‌پست، این سند شامل تصاویر ماهواره‌ای مربوط به ماه آگوست است که دو پهپاد راکتی شناسایی WZ-8 را در یک پایگاه هوایی در شرق چین، حدود 300 کیلومتری شانگهای، نشان می‌دهد. این پهپادها یک سیستم نظارتی پیشرفته هستند که می‌توانند در یک درگیری احتمالی در آینده، به چین در جمع‌آوری داده‌های بلادرنگ میدانی برای برنامه‌ریزی یا انجام حملات موشکی کمک کنند.

این ارزیابی می‌گوید که ارتش آزادی‌بخش خلق «تقریباً به طور قطع» اولین واحد هواپیمای بدون سرنشین خود را در این پایگاه مستقر کرده است، که زیر نظر فرماندهی تئاتر شرق، شاخه‌ای از ارتش چین که مسئول اجرای ادعاهای حاکمیت پکن بر تایوان است، قرار دارد.

واشنگتن‌پست ارزیابی برنامه WZ-8 را از مجموعه‌ای از تصاویر فایل‌های طبقه‌بندی شده در دیسکورد، یک سرویس چت گروهی محبوب بین گیمرها، جمع‌آوری کرده است، که گفته می‌شود توسط یکی از اعضای گارد ملی هوایی ماساچوست منتشر شده‌اند.

وزارت دفاع آمریکا از اظهار نظر خودداری کرد. وزارت دفاع ملی چین نیز به درخواست برای اظهار نظر پاسخ نداد.

imrs.php (1)

این سند با مهر محرمانه، قابلیت‌ها و مسیرهای پروازی فرضی پهپاد شناسایی مافوق صوت چین را به همراه تصاویر ماهواره‌ای از پایگاه اصلی آن در فرودگاه لیوان نشان می‌دهد.

آخرین افشاگری در مورد پیشرفت چین در حالی صورت می‌گیرد که تشدید تهاجم نظامی به اطراف تایوان، نگرانی در مورد حمله چین به جزیره خودگردان دموکراتیک را تشدید کرده است.

ویلیام برنز، رئیس سیا، گفته است که شی جین پینگ، رهبر چین، می‌خواهد که ارتش آزادیبخش خلق چین تا سال 2027 توانایی تصرف تایوان را به دست آورید، اگرچه او اضافه کرد که این بدان معنا نیست که شی در آن زمان دستور حمله خواهد داد.

پکن پهپادهای WZ-8 را در سال 2019 در طول جشن‌های هفتادمین سالگرد تأسیس جمهوری خلق چین توسط حزب کمونیست معرفی کرد، زمانی که دو فروند هواپیمای جت سیاه از مقابل میدان تیان‌آن‌من رژه رفتند. تعداد کمی از تحلیلگران در آن زمان این پهپادها را کاملاً عملیاتی می‌دانستند.

چی لی پین، مدیر بخش تحقیقات سیستم های هوانوردی در موسسه ملی علم و فناوری چونگ شان، ارتش تایوان، گفت: «کاربرد اصلی این پهپاد علیه تایوان نیست، بلکه علیه ایالات متحده و پایگاه‌های نظامی آن در اقیانوس آرام خواهد بود.»

چی افزود که به نظر نمی‌رسد این هواپیما در حال حاضر برای حمله طراحی شده باشد، اما خاطرنشان کرد که ایجاد یک سری تغییرات می‌تواند به آن اجازه دهد در آینده قابلیت حمله داشته باشد. «تشخیص و رهگیری این پرنده دشوار است. تسلیحات هوا به هوای موجود آمریکا به اندازه کافی خوب نیستند.»

دین چنگ، کارشناس ارشد غیرمقیم موسسه مطالعات سیاست پوتوماک، گفت که این افشاگری نشان می‌دهد که چین در حال توسعه توانایی نظارت بر کل منطقه هند و اقیانوس آرام است. چنگ که این اسناد را ندیده است، گفت: «این فقط ایالات متحده یا کره جنوبی را هدف قرار نمی دهد. ژاپن باید نگران این موضوع باشد. هند باید نگران آن باشد. تمام آسیای جنوب شرقی باید نگران این موضوع باشند.»

وی خاطرنشان کرد که چین در حال ایجاد طیف وسیعی از سیستم‌ها با فناوری پیشرفته برای استفاده نظامی است - از سلاح‌های مافوق صوت که می‌توانند برای اهداف ضد کشتی استفاده شوند تا سلاح‌های ضد ماهواره‌ای که می‌تواند از آنها برای کور کردن آمریکا استفاده کند. او گفت: «به طور جداگانه، هیچ یک از این چیزها بازی را تغییر نمی‌دهد. اما روی هم رفته، ما به ارتش آزادی‌بخش خلقی نگاه می‌کنیم که در حال توسعه تاکتیک حمله شناسایی خودش است: دشمن را پیدا کنید، دشمن را هدف قرار دهید، دشمن را بکشید.»

فرودگاهی که در این سند به عنوان محل استقرار این پهپادها توصیف شده است، طبق مختصات موجود در سند، پایگاهی در شهرستان دوشان در شهر لوآن است.

بررسی تصاویر ماهواره‌ای که به صورت عمومی در دسترس است، نشان می‌دهد که این پایگاه چندین بار در سال‌های اخیر گسترش یافته است، با حداقل 18 سازه جدید پس از اوت 2020. کارشناسان نظامی معتقدند که این پایگاه محل استقرار لشکر 10 بمب‌افکن تئاتر شرقی است، شاخه‌ای که در صورت حمله تمام‌عیار چین به تایوان، احتمالاً حملات هوایی به جزیره را انجام خواهند داد.