به گزارش اکوایران، رئیس جمهور ولادیمیر پوتین روز یکشنبه در دیدار با وزیر دفاع چین روابط نظامی بین روسیه و چین را ستود و بر روابط استراتژیک مسکو و پکن تاکید کرد.

به گفته خبرگزاری بلومبرگ، پوتین در گفتگو با لی شانگفو بر تبادل اطلاعاتی دو کشور و مانورهای مشترک در شرق دور و اروپا تاکید کرد.

تلویزیون مرکزی چین گزارش داد که لی به پوتین گفت که چین مایل است «ارتباطات استراتژیک بین دو ارتش را بیشتر تقویت کند» و «هماهنگی و همکاری چندجانبه» را تقویت کند.

پکن از زمان حمله به اوکراین در سال گذشته به بزرگترین حامی روسیه تبدیل شده است و این اولین سفر وزیر دفاع چین به مسکو از زمان آغاز جنگ است.

سفر لی پس از سفر شی جین پینگ، رئیس جمهور چین به مسکو در ماه مارس انجام شد. پوتین در آن زمان گفت که روسیه آماده است تا در مورد طرح پکن برای پایان دادن به جنگ در اوکراین گفتگو کند، اگرچه هیچ پیشرفتی در این رابطه حاصل نشده است.

تلویزیون مرکزی چین روز جمعه گزارش داد که لی همچنین قرار است با همتای روس خود، سرگئی شویگو دیدار کند و در بخشی از این سفر از نهادهای نظامی روسیه بازدید خواهد کرد.

آمریکا به چین درباره ارائه کمک‌های مرگبار (تسلیحات و مهمات) به مسکو هشدار داده است. آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در ماه فوریه گفت که پکن احتمالاً به شرکت‌هایش مجوز داده است که به روسیه کمک‌های غیرکشنده و «دو منظوره» نظامی ‌ارائه کنند. پکن بعداً اعلام کرد که هرگز به طرف‌های درگیر در مناقشه سلاح نمی‌فروشد.