به گزارش اکوایران، یکی از مشاوران ارشد دفتر رئیس جمهور ولودیمیر زلنسکی به رویترز گفت، نیروهای اوکراینی در حال یافتن تعداد فزاینده‌ای از قطعات چینی در سلاح‌های روسی مورد استفاده در اوکراین هستند، در حالی که منابع غربی این قطعات به دلیل تحریم‌ها به شدت محدود شده است.

ولادیسلاو ولاسیوک، مشاور دفتر رئیس جمهور اوکراین در امور تحریم‌ها، گفت: «در سلاح‌های بازیابی شده از میدان جنگ، ما همچنان در حال یافتن وسایل الکترونیکی مختلفی هستیم.» او افزود: «روند فعلی این گونه است که قطعات ساخت غرب کمتر شده‌اند و بیشتر ‌آن‌ها  قطعات ساخت چین هستند.»

بنابر گزارش رویترز، چین از زمان تهاجم همه جانبه مسکو به اوکراین در فوریه 2022، بارها اتهام ارسال تجهیزات نظامی به روسیه را رد کرده است. این حمله به تحریم‌های غرب منجر شد، از جمله ارسال فناوری‌های نظامی و دو منظوره مانند ریزتراشه‌هایی که می‌توانند در وسایل معمولی یا تسلیحات استفاده شوند.

001

اطلاعات جمع‌آوری‌شده توسط کارشناسان اوکراینی از میدان نبرد که با رویترز اشتراک‌گذاشته شده است نشان می‌دهد که قطعات ساخت چین در سیستم ناوبری پهپادهای اورلان مورد استفاده روسیه پیدا شده است که قبلاً از فناوری سوئیسی استفاده می‌کردند. کارشناسان همچنین از یافتن قطعات چینی در سیستم کنترل آتش در تانک‌های روسی خبر دادند که قبلاً از قطعات ساخت فرانسه استفاده می‌کردند.

رویترز به طور مستقل نتوانست این اطلاعات را تأیید کند، از جمله اینکه اجزای ذکر شده ممکن است برای استفاده غیرنظامی صادر شده باشند یا اینکه توسط شخص ثالثی به روسیه منتقل شده‌اند. ولاسیوک گفت: «ما در حال یافتن چیزهای مختلفی در میدان جنگ هستیم که همگی ساخت چین هستند.»

دفتر سخنگوی وزارت خارجه چین در پاسخ به این سوال که آیا شرکت‌های چینی سخت‌افزار نظامی روسیه را تامین کرده‌اند یا خیر، به رویترز گفت: «در طول تاریخ، چین همکاری تجاری عادی با همه کشورها از جمله روسیه داشته است که همگی بر اساس برابری و منافع متقابل بوده‌اند. در مورد صادرات اقلام نظامی نیز چین به طور کلی نگرش محتاطانه و مسئولانه اتخاذ کرده است. موقعیت و اقدامات چین همیشه اینگونه بوده است.»

معرفی تأمین‌کنندگان

ولاسیوک گفت که اوکراین توانسته است برخی از تولیدکنندگان یا تامین‌کنندگان را شناسایی کرده و اطلاعات آن را با متحدان غربی به اشتراک بگذارد. او از گروه صنایع شمال چین (نورینکو)، یک سازنده تسلیحات چینی، به عنوان یکی از تولیدکنندگان و شرکت تامین‌کننده نظامی شین‌شینگ گوانگژو نام برد، بدون اینکه بگوید چه چیزی به روسیه عرضه کرده‌اند. یکی از کارکنان شرکت نورینکو که از ذکر نام خود خودداری کرد، گفت که این شرکت «اجزای تجهیزات نظامی را به روسیه ارائه نمی‌دهد.»

وزارت خارجه روسیه و شرکت واردات و صادرات شین‌شینگ گوانگژو به درخواست اظهار نظر پاسخ ندادند. با این حال، آنتونی بلینکن، دیپلمات ارشد ایالات متحده، ماه گذشته گفت که چین هنوز «از این خط» برای ارسال کمک‌های مرگبار به روسیه عبور نکرده است.

0001

با این وجود، مقامات ایالات متحده تحولات را از نزدیک زیر نظر دارند و به ویژه نگران محصولات به اصطلاح با کاربرد دوگانه، مانند وسایل الکترونیکی هستند که می‌توانند برای مثال در مایکروویو یا موشک استفاده شوند. یک مقام ارشد وزارت امور خارجه آمریکا گفت: «ما و دولت‌های شریکمان بی وقفه بر محدود کردن دسترسی روسیه به فناوری‌های کلیدی که به وحشیگری این کشور در اوکراین دامن می‌زند تمرکز کرده‌ایم. ما به اقدام برای تخریب ماشین جنگی پوتین ادامه خواهیم داد.»

اوایل این هفته، ایالات متحده شرکت‌های چینی را به آخرین تحریم‌های خود اضافه کرد، از جمله یک شرکت تامین‌کننده تصاویر ماهواره‌ای که وزارت امور خارجه اعلام کرد تصاویری از مواضع اوکراین را در اختیار نهادهای وابسته به واگنر و رئیس آن یوگنی پریگوژین قرار داده است.

چین که خود را به عنوان یک میانجی در جنگ معرفی کرده است، گفته است که علاقه‌ای به شعله ور کردن درگیری ندارد. اوکراین شرکت چینی کامنو تکنولوژی را به دلیل تامین تجهیزات ناوبری و رادار به روسیه که می‌تواند برای پشتیبانی از پهپادها و موشک‌های روسیه و ایران مورد استفاده قرار گیرد، تحریم کرده است. یکی از کارکنان کامنو در پاسخ به این سوال که آیا این شرکت قطعات تولیدی خود را به روسیه ارسال می‌کند، گفت: «نه، البته که نه». این کارمند حاضر نشد نامش فاش شود.

ولاسیوک یک «نبرد مداوم» را توصیف کرد؛ ابتدا برای اعمال تحریم علیه روسیه و سپس بستن راه‌هایی که مسکو برای اجتناب از آنها پیدا می‌کند. وی گفت: «ما شاهد هستیم که نمونه‌های زیادی وجود دارد که کشورهای ثالث خواسته یا ناخواسته به حمایت از دور زدن تحریم‌ها ادامه می‌دهند.»