به گزارش اکوایران، منابع آگاه در این باره گفته‌اند که «خلیفه حفتر» - فرمانده گروهی که شرق لیبی را در اختیار دارند - حداقل یک هواپیما حامل تجهیزات نظامی برای نیروهای پشتیبانی سریع سودان اعزام کرد. آنها افزودند که در همین حال، مصر هواپیماهای جنگی و خلبان‌های خود را برای حمایت از ارتش سودان فرستاده است.

دخالت نیروهای خارجی خطر تشدید جنگ را افزایش می‌دهد؛ مقوله‌ای که می‌تواند درگیری‌ها را گسترش دهد و تلاش‌های ایالات متحده، سازمان ملل و سایر بازیگران برای میانجی‌گری را تضعیف کند.

در همین راستا افراد آگاه به این موضع اعلام کردند که وزارت امور خارجه ایالات متحده در حال آماده شدن برای اعمال تحریم‌ها علیه اعضای هر دو اردوگاه به عنوان عاملی بازدارنده است.

به نوشته وال استریت ژورنال، موقعیت استراتژیک سودان در دریای سرخ، دسترسی‌اش به رود نیل و ذخار عظیم طلا در این کشور، موجب شده تا این بازیگر مدت‌ها هدف بازیگران خارجی باشد.

از زمان سرنگونی «عمر البشیر» - دیکتاتور سودان - در سال 2019، عبدالفتاح البرهان و ژنرال حمدی در تلاش بودند تا با تعریف اتحاد با قدرت‌های منطقه‌ای و جهانی در نبرد سیاسی و نظامی دست برتر را داشته باشند. در همین راستا افراد مطلع گفتند که ژنرال حفتر که از حمایت‌های روسیه و امارات برخوردار است، روز دوشنبه حداقل یک محموله مهمات نظامی از لیبی برای حمدی در سودان فرستاد.

ناظران می‌گویند که حفتر و حمدی به کمک هم آمده‌اند و فرمانده سودانی نیروهای خود را برای کمک به شبه‌نظامیان به لیبی فرستاده چراکه تلاش ژنرال حفتر جهت تصرف طرابلس شکست خورده است.

به نوشته وال استریت ژورنال، هر دوی آنها (ژنرال حمدی و خلیفه حفتر) با امارات، متحد شده‌اند. این دو چهره همچنین با پیمانکاران نظامی خصوصی فعال در گروه واگنرها تحت حمایت کرملین همکاری نزدیک دارند.

حفتر میزبان شبه‌نظامیان در پایگاه خود در لیبی است و حمدی با گروهی که توسط رهبر واگنرها رهبری می‌شود، در استخراج طلا، مشارکتی سودآور دارد.

با این همه نشانه یا سندی دال بر حمایت روسیه و امارات از دخالت‌های حفتر در سودان در اختیار نیست. فعلا سخنگوی ژنرال برهان، حفتر و وزارت خارجه مصر و امارات به درخواست برای اظهار نظر در این باره پاسخی ندادند.

یکی از مقام‌های ارتش سودان مدعی شد که یک جنگده مصری دوشنبه انبار مهمات تحت کنترل ژنرال حمدی را منهدم کرده است. کامرون هادسون، فرستاده پیشین آمریکا به سودان در این باره گفت که از منظر یک کشور همسایه که خشونت‌ها را رصد می‌کند، طبیعتا قدرت یافتن یک جنگ سالار تهدید است. از همین رو به باور رهبران مصر ورود به چنین درگیری منطقی است.

پیش‌تر نظامیان تحت رهبری ژنرال حمدی نیروهای مصری را که در یکی از پایگاه‌های سودانی مستقر شده بودند، بازداشت کردند. گفته می‌شود بازداشت‌شدگان به خارطوم فرستاده شدند. در میان آنها افسران اطلاعاتی مصری هم دیده می‌شود.