مرتضی قورچی استاد ژئوپلتیک دانشگاه شهید بهشتی، علی ماجدی سفیر سابق ایران در آلمان و رحمن قهرمان‌پور پژوهشگر ارشد مسائل بین‌الملل به تاثیرات نقش ژئوپلیتیک به خصوص بحران اوکراین و مساله انرژی در اقتصاد جهان پرداختند.

مرتضی قورچی با اشاره به ضرورت فهم اقتصاد شبکه ای اعتقاد دارد:«ما می‌‌‌گوییم ایالات متحده از برجام خارج شد و ما با اتحادیه اروپا کار می‌‌‌کنیم؛ به عنوان مثال ایران به سمت اتحادیه اروپا می‌رود و فعالان نیز وارد عمل می‌‌‌شوند اما وقتی کار به مدیرعامل ایرباس می‌رسد او می‌‌‌گوید من نمی‌توانم هواپیما به شما تحویل دهم چون موتورها را از جنرال موتورز تامین می‌‌‌کنم. در واقع گیر کار اقتصاد شبکه‌‌‌ای همین جاست.» 

قورچی تاکید کرد: «با همین ذهنیت از جهان منفک شده یا پازلی ما به سمت روسیه می‌‌‌رویم و می‌‌‌خواهیم از آن کشور سوخو بگیریم؛ در آن مقطع روسیه گفت که من ۱۵درصد قطعاتم را از شرکت‌های آمریکایی تامین می‌‌‌کنم و نمی‌توانم این جنگنده را در اختیار شما قرار دهم.» قورچی همچنین گفت در سیستم شبکه‌‌‌ای، کار کردن با اقتصاد جهان در شرایطی که با یکسری کشورها ارتباط نداریم دشوار و تقریبا غیرممکن است و تا زمانی که فعالان اقتصادی ما از دانش اقتصاد شبکه‌‌‌ای استفاده نکنند، همراه شدن با اقتصاد جهان دشوار است. در عین حال باید توجه داشت که این دانش در ایران اصلا وجود ندارد. این استاد دانشگاه به این موضوع اشاره کرد که چین در چنبره اقتصاد شبکه‌‌‌ای است و در بسیاری از موارد با آمریکا همکاری می‌کند.

 

رحمان قهرمانپور، پژوهشگر ارشد امور بین‌الملل می گوید ایران از مدار جهانی خارج شده و این خروج سبب شده تا تفکرات ما در رابطه با جهان خارج دچار مشکل شود. از نظر او وقتی صحبت از رابطه با روسیه و چین می‌شود قرار نیست که آنها در زمین ما بازی کنند، بلکه بازی خود را دارند. 

قهرمان‌پور با بیان اینکه  باید به جای شرق از مفهوم آسیا استفاده شود، گفت: کاربرد مفهوم شرق مباحث دهه۴۰ را تداعی می‌کند که شرق در برابر غرب قرار دارد و نماد پاکی و تمدن و معنویت است و غرب مظهر افول تمدنی است. این آسیایی که صحبت می‌‌‌کنیم دیگر آن شرق دوران جنگ تریاک نیست. این آسیا در هم تنیده شده با جهان غرب است. در همین شرق سنگاپور و استرالیا تحریم‌هایی را علیه روسیه اعمال کرده‌اند. بنابراین ما با یک محور و نظمی که اسم آن را نظم لیبرال دموکراسی‌های ثروتمند گذاشته‌اند مواجهیم که ژاپن، کره‌جنوبی، سنگاپور، استرالیا و نیوزیلند در این مدار قرار دارند. وقتی می‌گوییم به سمت شرق تلقی برخی این است که چینی‌ها در حال مشق مبارزه با آمریکا هستند. در صورتی که چین در فضای کنونی در حال کار با آمریکاست. این آسیا جدایی‌ناپذیر از اروپا نیست و یکی از سه زنجیره تولید جهانی است. نمی‌توان جداسازی کرد.

علی ماجدی، سفیر پیشین ایران در آلمان هم تاکید می کند که در بسیاری از موارد سیاست خارجی گروگان سیاست داخلی شده که این مسئله کشور را با هزینه روبرو کرده است.