به گزارش اکوایران، روزنامه وال‌استریت ژورنال به نقل از منابعی ناشناس مدعی شد که کشتی‌های روس گلوله‌های توپخانه و سایر مهمات ایرانی را از طریق دریای خزر حمل می کنند. به ادعای این روزنامه، چنین رخدادی به چالشی جدی برای ایالات متحده و اروپا برای برهم زدن همکاری ها میان مسکو و تهران تبدیل شده است.

 این ادعا در حالی رسانه ای شد که تهران بارها اعلام کرده فارغ از همکاری نظامی و امنیتی با روسیه در جنگ اوکراین دخالتی نداشته و خواهان برقراری صلح در مناقشه اوکراین است. با این همه به ادعای گزارش وال استریت ژورنال، طی شش ماه گذشته، کشتی‌های باری بیش از 300 هزار گلوله‌های توپخانه ای و یک میلیون گلوله از ایران به روسیه حمل کرده اند. اینمنابع ناشناس در ادامه مدعی شدند که اطلاعات مرتبط با این محموله ها در اختیار ایالات متحده گذاشته شده است.

همزمان مقام های آمریکایی در ادامه ادعاهای واهی شان اعلام کردند که به دنبال راهی برای مختل کردن فرایند انتقال سلاح از ایران به روسیه هستند. به ادعای این گروه، ایران از هواپیماهای باری برای ارسال سلاح به روسیه استفاده کرده است.آنها در ادامه مدعی شده اند که بخشی از فرایند ارسال سلاح از طریق دریای خزر و با کمک جمهوری های پیشین شوروی امکان‌پذیر شده است.

برخی از مقام های خاورمیانه مدعی اند که تازه ترین محموله تسلیحاتی اوایل ماه مارس با کشتی حامل باری روس موسوم به  رسول گامزاتوف از دریای خزر به روسیه منتقل شده است. به ادعای آنها این کشتی هزار کانتینر و دو هزار گلوله توپ حمل کرده که پیشتر گزارش نشده بود.

براساس داده های ادعایی حمل و نقل عمومی، کشتی رسول گامزاتوف، 8 مارس بندر ایران را ترک کرد و شش روز بعد به استارا خان روسیه رسید.

هم‌زمان، مؤسسه مطالعات جنگ (ISW) در گزارشی ادعا کرده، ارتش روسیه از پهپادهای شاهد ساخت ایران و سایر سامانه‌ها با دقت پایین‌تر همچنان در حملات خود علیه اوکراین استفاده می‌کند.

در این گزارش به اظهارات یوری اینات، سخنگوی نیروی هوایی اوکراین، اشاره شده که ادعا کرده تحویل محموله اخیر پهپادها از ایران به روسیه در حالی انجام شده که روسیه از سپتامبر سال گذشته تقریبا تمامی ذخایر موشک‌های استراتژیک خود را مصرف کرده است.

این مقام ارتش اوکراین اضافه کرده نیروهای اوکراینی ۷۵۰ فروند از ۸۵۰ موشکی را که روسیه در این مدت به سمت اوکراین پرتاب کرده است، سرنگون کرده‌اند. به گفته او نیروهای روسیه در این بین به استفاده از سامانه‌های موشکی ارزان‌تر و با برد کوتاه‌تر روی آورده‌اند.

در گزارش این اندیشکده مستقر در آمریکا که روز یکشنبه (۲۳ آوریل) منتشر شد، ادعا شده ارتش روسیه از پهپادهای ساخت جمهوری اسلامی برای "جبران کمبود مهمات دقیق" خود استفاده می‌کند.

دولت بایدن هشدار داده که روابط عمیق میان ایران و روسیه فراتر از همکاری ادعایی در اوکراین است. با این همه واشنگتن همکاری  تهران و مسکو خطری جدی برای غرب و تهدیدآمیز می داند.

آنا بورشچوسکایا، محقق ارشد موسسه واشنگتن در این باره مدعی است که روابط ایران و روسیه به تدریج تبدیل به رابطه ای استراتزیک خواهد شد. به ادعای او، روسیه امروز بیش از هر زمان دیگر به ایران وابسته است و این یک تغییر تاریخی است.

همزمان گروهی از مقام های خاورمیانه مدعی اند که روسیه تاکنون جنگنده های پیشرفته سوخو-35 را هنوز در اختیار تهران قرار نداده است. آنها در ادامه مدعی شدند که در هفته های اخیر تیمی از ایرانی ها از کارخانه ای در شرق روسیه فعال در ساخت و تولید جت جنگده پیشرفته بازدید کردند، رخدادی که می تواند نشانه ای باشد دال بر این که توافق سوخو در حال اجرا است.

به نظر می‌رسد چنین ادعاهایی از طریق رسانه‌های غربی نوعی فضاسازی علیه همکاری‌های رو به گسترش تهران و مسکو علیه محور غربی باشد. این همکاری‌ها در شرایطی رو به توسعه است که ایران آن را مشمول جنگ اوکراین ندانسته و ضمن رد اتهاماتی از این دست برای مداخله درگیری‌ها در اوکراین، ضمن انتقاد از مواضع غرب در جنگ جاری، خواهان پایان درگیری‌هاست. در ماه‌های اخیر و با توجه به شرایط میدان نبرد، غرب حمایت‌های نظامی خود از کی‌یف را به شکل قابل توجهی گسترش داده است که این مسئله واکنش کشورهایی چون چین و برزیل را نیز برانگیخته است.