به گزارش اکوایران، «نمایش قدرت چین و سنگاپور»، «کاسبان روسی تحریم‌های غرب»، «طرح ۱۲ میلیارد دلاری استرالیا برای مقابله با تهدیدات چین»، «همکاری فضایی باکو و تل آویو»، «هشدار ایروان درباره تکرار نسل کشی ارامنه قره باغ»، «واکنش ایران به تحریم های اتحادیه اروپا و انگلیس» و «گفت‌وگوی نتانیاهو با اعضای دموکرات کنگره آمریکا درباره ایران» بخشی از مهم ترین سر خط اخبار در نیم روز گذشته است.

نمایش قدرت چین و سنگاپور

چین و سنگاپور قرار است به زودی رزمایشی برگزار کنند که نخستین مانور مشترک نظامی از ۲۰۲۱ بین دو کشور محسوب می‌شود.به نوشته خبرگزاری رویترز، این رزمایش مشترک در حالی برگزار می‌شود که پکن به دنبال تعمیق روابط امنیتی و دفاعی خود با جنوب شرق آسیاست.وزارت دفاع چین در بیانیه‌ای که در وب‌سایتش منتشر کرد، گفت: نیروی دریایی قرار است یک ناوچه حامل موشک خود به نام یولین و یک کشتی مین‌یاب به نام چیبی را در این رزمایش مشترک دریایی از اواخر آوریل تا اوایل مه ۲۰۲۳ شرکت دهد.دو سال قبل، چین و سنگاپور یک رزمایش مشترک در آب‌های بین‌المللی و در جنوبی‌ترین منطقه دریای چین جنوبی و در پی ارتقای بسته دفاعی دوجانبه در ۲۰۱۹ برگزار کردند؛ این بسته دفاعی شامل رزمایش‌هایی در مقیاس بزرگتر با حضور نیروهای هوایی، دریایی و ارتش می‌شود.همکاری عمیق‌تر میان این دو کشور در برهه‌ای از تنش‌های بی‌شمار در دریای چین جنوبی صورت می‌گیرد که اغلب شاهد حضور ناوگان نیروی دریایی غربی‌ها از جمله کشتی‌های آمریکایی به بهانه آزادی دریانوردی است.در اوت گذشته میلادی، ارتش آمریکا یک رزمایش بزرگ با اندونزی برگزار کرد که کشتی‌هایی از سنگاپور، ژاپن و استرالیا نیز برای نخستین بار در آن حضور یافتند.

کاسبان روسی تحریم‌های غرب

نشریه آمریکایی فوربس برآورد کرد الیگارش‌های روسی که در جریان خصوصی‌سازی بنگاه‌های دولتی در دهه ۱۹۹۰ بزرگ‌ترین شرکت‌های نفتی و فلزات را صاحب شدند، طی سال گذشته و تحت تاثیر افزایش بهای جهانی منابع و مواد اولیه موفق شده‌اند ۱۵۲ میلیارد دلار به ثروت خود اضافه کنند.به نوشته یورونیوز بر پایه گزارش بخش روسی فوربس، روسیه به طور رسمی دارای ۱۱۰ میلیاردر است که در فهرست سال جاری میلادی نام ۲۲ عضو جدید به چشم می‌خورد. مجموع ثروت این افراد از ۳۵۳ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۲ میلادی به ۵۰۵ میلیارد دلار افزایش یافته است. البته فوربس یادآورد شده که این فهرست بدون در نظر گرفتن نام پنج میلیاردر روس تهیه شده است؛ الیگارش‌هایی که طی یکسال گذشته تابعیت روسی خود را لغو کردند.اقتصاد روسیه در سال ۲۰۲۲ و تحت فشار تحریم‌های غرب ۲.۲ درصد کوچک شد اما توانست با اعمال تخفیف‌های قیمتی و دور زدن تحریم‌ها به صدور نفت، فلزات و سایر منابع طبیعی به بازارهای جهانی، به ویژه به چین و هند و خاورمیانه ادامه دهد.

طرح ۱۲ میلیارد دلاری استرالیا برای مقابله با تهدیدات چین

استرالیا قصد دارد با یک تغییر راهبرد دفاعی بزرگ، تلاش‌های خود را برای خرید موشک‌های دوربرد برای مقابله با تهدیدهای فزایندۀ چین افزایش دهد. به نوشته یورونیوز، بر اساس سند ۱۱۰ صفحه‌ای که نهادهای دفاعی و امنیتی استرالیا روی آن کار کرده‌اند، قرار است این کشور حدود ۱۲ میلیارد دلار برای این منظور هزینه کند. در این بررسی استراتژیک آمده است که با توجه به تغییر و تحولاتی که در سطح جهان اتفاق افتاده، این کشور دیگر نمی‌تواند در عصر موشکی با انزوای جغرافیایی از خود محافظت کند. در این سند که به عنوان بزرگ‌ترین بازسازی دفاعی استرالیا از زمان جنگ جهانی دوم توصیف شده، توجه ویژه‌ای به نقش و خطرات بالقوه چین برای امنیت استرالیا شده است. در بخشی از این متن آمده است: «نیروی نظامی چین در حال حاضر بزرگ‌ترین و بلندپروازانه‌ترین تهدید از زمان پایان جنگ جهانی دوم است و این افزایش نیروی نظامی، بدون شفافیت یا اطمینان‌بخشی در بخش‌هایی از اقیانوس هند و آرام صورت می‌گیرد که نشان‌دهنده اهداف راهبردی چین در این مناطق است».

همکاری فضایی باکو و تل‌آویو؛ اسرائیل دو ماهواره 120 میلیون دلاری به باکو می فروشد

روزنامه اسرائیلی «هاآرتص» گزارش داد که رژیم اسرائیل، جمهوری آذربایجان را به ۲ ماهواره مجهز خواهد کرد.به نوشته این روزنامه، شرکت صنایع هوافضای اسرائیل دو ماهواره به مبلغ ۱۲۰ میلیون دلار در اختیار جمهوری آذربایجان قرار می دهد.پیشتر الی کوهن، وزیر امور خارجه رژیم اسرائیل با الهام علی‌اف رئیس جمهوری آذربایجان در باکو دیدار کرده بود.به نوشته خبرگزاری جمهوری آذربایجان، علی اف در این دیدار روابط سیاسی بین تل آویو و باکو را خوب توصیف و افتتاح سفارت جمهوری آذربایجان در سرزمین اشغالی فلسطین را نشانگر سطح بالای روابط دو طرف دانست و تصریح کرد که دستور کار همکاری دوجانبه به ویژه فعالیت کمیسیون مشترک در حال گسترش است خبرگزاری ترند جمهوری آذربایجان نیز گزارش داد که وزیر امور خارجه رژیم اسرائیل در دیدار با علی اف درباره توسعه همکاری بین تل آویو و باکو در زمینه‌های مختلف سخن گفت.روابط بین جمهوری آذربایجان و رژیم اسرائیل در سالهای اخیر رو به افزایش است و دوطرف در زمینه نظامی و امنیتی با یکدیگر همکاری می کنند.

هشدار ایروان درباره تکرار نسل‌کشی ارامنه قره باغ

وزارت امور خارجه ارمنستان اعلام کرد: امروز همچون یک قرن پیش، خطر سیاست نسل‌کشی در گوشه و کنار جهان محسوس است و ارامنه ساکن قره‌باغ کوهستانی با این خطر و پاکسازی قومی روبرو هستند. وزارت امور خارجه ارمنستان با انتشار بیانیه‌ای به مناسبت یادآوری نسل‌کشی ارامنه افزود: به رسمیت شناختن این رویداد با هدف جلوگیری از تکرار جنایت مشابه علیه بشریت از جمله تهدید جدید به پاکسازی قومی در هر گوشه از جهان است.بر اساس این گزارش، ارامنه سراسر جهان یاد شهدای نسل‌کشی ارامنه را که در آغاز قرن بیستم در امپراتوری عثمانی رخ داد، گرامی می‌دارند. ر ادامه این بیانیه آمده است: سیاست تهاجمی مستمر جمهوری آذربایجان در قبال مردم قره‌باغ کوهستانی، لفاظی‌های ضد ارمنی، اقداماتی در جهت محروم کردن ارامنه از سرزمین خود و محو ردپای ارمنی، همانا تجلی نیات نسل‌کشی است. امروز بار دیگر با احترام به یاد شهدای مقدس نسل‌کشی ارامنه و به عنوان پیشگام در پیشبرد رویکرد پیشگیری از نسل‌کشی، تعهد خود را به عدالت، به رسمیت شناختن حقیقت، جلوگیری از نسل‌کشی‌های جدید و جنایات علیه بشریت و مبارزه با آن مورد تاکید قرار می‌دهیم.

واکنش ایران به تحریم های اتحادیه اروپا و انگلیس

ایسنا: وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در خصوص اعمال تحریم علیه برخی اشخاص و نهادهای اتحادیه اروپا و رژیم انگلیس بیانیه‌ای منتشر کرد.در متن این بیانیه که به دو زبان فارسی و انگلیسی منتشر شده، آمده است:جمهوری اسلامی ایران ضمن محکومیت اقدامات اتحادیه اروپا و رژیم انگلیس در حمایت و تسهیل و نیز خودداری از مقابله با اقدامات مخرب اشخاص و نهادهای مذکور که نقض تعهدات بین المللی در حوزه مبارزه با تروریسم می‌باشد، اعلام می دارد که اقدام آن‌ها در اعمال و تشدید تحریم های ظالمانه، نقض آشکار اصول بنیادین حقوق بین الملل مندرج در منشور ملل متحد می‌باشد.کلیه نهادهای جمهوری اسلامی ایران طبق مصوبات مراجع مربوطه، اقدامات لازم را که شامل ممنوعیت صدور روادید و عدم امکان ورود به قلمرو جمهوری اسلامی ایران، مسدود شدن حساب های بانکی در نظام مالی و بانکی و توقیف اموال و دارایی در قلمرو تحت صلاحیت جمهوری اسلامی ایران خواهند بود، جهت اجرای این تحریم ها معمول خواهند داشت.

گفت‌وگوی نتانیاهو با اعضای دموکرات کنگره آمریکا درباره ایران

ایسنا: دفتر نخست‌وزیری رژیم اسراییل از گفت‌وگوی او با هیاتی از اعضای دموکرات کنگره آمریکا درباره موضوعات مختلفی از جمله، برنامه هسته‌ای ایران خبر داد.به ادعای روزنامه تایمز آو اسراییل، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم اسرائیل با هیاتی از اعضای دموکرات کنگره آمریکا دیدار کرد.دفتر نتانیاهو اعلام کرد که او در این دیدار  از حمایت آن‌ها از اسراییل قدردانی کرده و بر اهمیت اتحاد این رژیم با آمریکا تاکید کرد.او که رژیمش مدعی وجود اهداف نظامی در برنامه هسته‌ای ایران است، همچنین در این دیدار با مقامات کنگره درباره آنچه «ضرورت اقدام برای جلوگیری از دست‌یابی ایران به تسلیحات اتمی» خوانده شده است و درباره تلاش برای توسعه توافق ابراهیم تاکید کرد.

پایان کار مجریان محبوب

شبکه خبری فاکس نیوز در یک بیانیه کوتاه اعلام کرد که این شبکه و تاکر کارلسون تصمیم گرفته‌اند تا به همکاری خود پایان دهند. تاکر کارلسون، از پربیننده‌ترین مجری‌های خبر تلویزیونی در آمریکا، روز جمعه گذشته برای آخرین بار برنامه پربیننده خود را اجرا کرد.

علت قطع همکاری فاکس نیوز و تاکر کارلسون اعلام نشده ولی این خبر چند روز پس از اعلام توافق این شبکه با شرکت دومینیون برای پرداخت غرامت ۷۸۷ میلیون دلاری اعلام شده است.شرکت دومینیون که سازنده دستگاه‌های شمارش رای است در برنامه‌های شبکه فاکس به همدستی با دموکرات ها برای شکست دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری از طریق تقلب متهم شده بود.بسیاری از اسناد عرضه شده به دادگاه در شکواییه شرکت دومینیون به مطالب مطرح شده در برنامه آقای کارلسون مربوط بوده است.

آقای کارلسون از محبوبیت بالایی بین محافظه کاران و جمهوری‌خواهان برخوردار است و برنامه‌های او به مسایلی مانند مهاجران غیرقانونی، جرایم، مسایل نژادی و جنسیتی می‌پرداختند.بر اساس آمار موسسه رسانه‌ای نیلسون، برنامه آقای کارلسون که هر شب از ۸ تا ۹ شب پخش می‌شد، یکی از ۴ برنامه پربیینده تلویزیونی در آمریکا در هفته های گذشته بوده است.

از سوی دیگر، شبکه خبری سی‌ان‌ان هم از قطع همکاری با دان لمون، مجری پرسابقه خود پس از ۱۷ سال خبر داده است.

سخنان آقای لمون درباره بالا بودن سن نیکی هیلی، از داوطلبان نامزدی ریاست جمهوری حزب جمهوری‌خواه با انتقادهای زیادی همراه شده بود.