به گزارش اکوایران، روز دوشنبه، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد گفت که خطر درگیری بین قدرت‌های جهانی در سطحی بی‌سابقه است و سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه هشدار داد که جهان در وضعیتی خطرناک‌تر از جنگ سرد قرار دارد.

گوترش که در کنار لاوروف نشسته بود، از حمله روسیه به اوکراین انتقاد کرد.

رویترز گزارش داد که گوترش در نشست چندجانبه ۱۵ عضوی گفت: تنش‌ها بین قدرت‌های بزرگ به اوج رسیاده است. خطر بروز درگیری به دلیل ماجراجویی یا اشتباه محاسباتی نیز وجود دارد.

بر اساس دوره ماهانه ریاست شورا، لاوروف به نمایندگی از روسیه ریاست جلسه را بر عهده داشت.

لاوروف گفت: مانند دوران جنگ سرد، اکنون نیز در وضعیت خطرناکی قرار داریم که می‌تواند با از دست‌دادن اعتماد به چندجانبه گرایی، بدتر شود.

لاوروف گفت: بیایید با بدهیات شروع کنیم، هیچکس به اقلیت غربی اجازه نداده که به نمایندگی از بشریت صحبت کند.

همچنین خبرگزاری رویترز نوشت که خبرگزاری تاس به نقل از یک مقام ارشد دیپلماتیک روسیه گفت که خطر درگیری هسته‌ای بین آمریکا و روسیه، روز به روز بیشتر می‌شود.

ولادیمیر یِرماکُف، مسئول عدم اشاعه تسلیهات هسته‌ای در وزارت خارج روسیه به خبرگزاری دولتی روسیه گفت که واشنگتن مسئول تشدید این خطر است.

از زمان آغاز جنگ اوکراین در اوایل سال ۲۰۲۲، مسکو دائماً آمریکا و بلوک غرب را به تشدید خطر جنگ اتمی متهم کرده است.

تعدادی از اعضای شورای امنیت، از جمله ایالات متحده، فرانسه و بریتانیا، روسیه را به دلیل حمله به اوکراین محکوم کردند.

لیندا توماس-گرینفیلد، سفیر ایالات متحده در سازمان ملل متحد گفت: رئیس امروز شورا، روسیه به همسایه خود حمله کرد و به قلب منشور سازمان ملل ضربه زد.

توماس-گرینفیلد همچنین روسیه را به نقض قوانین بین‌الملل به دلیل بازداشت غیرقانونی آمریکایی‌ها متهم کرد و خواستار آزادی ایوان گرشکویچ، خبرنگار وال‌استریت ژورنال و پاول ویلِن، تفنگدار دریایی سابق شد.

سازمان ملل به دنبال حفظ توافق صادرات غلات اوکراین از مسیر دریای سیاه است که ۱۸ ماه دیگر منقضی می‌شود. همچنین گوترش خواستار تداوم اجرای این توافق و پیمان تسهیل صادرات غلات و کود روسیه شد.