به گزارش اکوایران، لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا، رئیس‌جمهور برزیل در روز دوشنبه به دلیل اظهارات ضد غربیش، مورد انتقاد ایالات متحده قرار گرفت. لولا گفته بود که تأمین تسلیحات اوکراین، تنها به آتش جنگ دامن خواهد زد. از آن طرف، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه از رئیس‌جمهور برزیل به دلیل پیشنهادش برای گفتگوهای صلح جنگ اوکراین تقدیر کرد.

طبق گزارشی که خبرگزاری رویترز منتشر کرده، لاوروف در سفر به برازیلیا، پایتخت برزیل با لولا دیدار کرد و از تلاش‌های این کشور برای حل مناقشه اوکراین تشکر کرد. اما سخنگوی کاخ سفید لولا را به تکرار طوطی‌وارانه پروپاگانداهای روسیه و چین، بدون توجه به حقایق متهم کرد.

لولا خود را به عنوان میانجی مذاکرات صلح جنگ اوکراین جلو انداخته است. این پیشنهاد بر اساس سنت سیاست خارجی برزیل در عدم مداخله و دیپلماسی باز بود مطرح شد. اما لولا با گفتن اینکه قدرت‌های غربی با ارائه تسلیحات به ادامه جنگ منجر شده‌اند، بسیاری را خشمگین کرده است. این اظهارات اندکی پس از بازگشت او از چین بیان شد.

روز شنبه، لولا در سخنانی به خبرنگاران گفت: ایالات متحده باید دامن‌زدن به آتش جنگ را متوقف کرده و مذاکرات صلح را آغاز کند. وی همچنین از کشورهایی که درگیر جنگ نیستند خواست تا روسیه و اوکراین را به پای میز مذاکرات صلح بیاورند. وی گفت: اما همچنین باید با ایالات متحده و اتحادیه اروپا صحبت کنیم. باید دیگران را متقاعد کنیم که تنها راه درست، راه صلح است.

13

روز دوشنبه، لاوروف به خبرنگاران در برازیلیا گفت که مسکو از دوستان برزیلی خود به دلیل درک روشن از ریشه این وضعیت تشکر می‌کند. وی گفت: ما از تمایل آنها برای کمک به یافتن راهی برای حل این وضعیت سپاسگزاریم.

جان کربی، سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید در روز دوشنبه گفت که اظهارات لولا نادرست است و گفتن اینکه آمریکا و اروپا علاقه‌ای به صلح ندارند، یا در مسئولیت جنگ سهیم هستند، از واقعیت دور است.

در میان کشورهای غربی، تاکنون تنها فرانسه از ابتکار صلح لولا استقبال کرده است. درخواست رهبر برزیل برای توقف ارسال تسلیحات به اوکراین در میان اکثر دیپلمات‌ها مورد استقبال قرار نگرفت. یک سفیر اروپایی در برازیلیا با اشاره به اینکه توقف ارسال تسلیحات به اوکراین مانند حمایت از روسیه است، گفت: این اظهارات خطرناک هستند. این دیپلمات که خواست نامش فاش نشود گفت: این یک جنگ دفاعی است. اگر اوکراینی‌ها سلاحی نداشته باشند، حق دفاع از خود را از دست می‌دهند.

کیف، واشنگتن و سایر متحدان می‌گویند در حال حاضر آتش‌بس باعث می‌شود روسیه کنترل سرزمین‌های را که به زور تصرف کرده است را نگه دارد، پس این حق برای اوکراین محفوظ است که به دنبال تسلیحات غربی برای بیرون‌راندن مهاجمان باشد.

همچنین اتحادیه اروپا پیشنهاد لولا مبنی بر اینکه هر دوی اوکراین و روسیه مقصر جنگ هستند را رد کرد. پیتر استانو، سخنگوی روابط خارجی اتحادیه اروپا گفت که تمام کمک‌های غرب برای دفاع مشروع اوکراین انجام گرفت.

در اوایل سال جاری، لولا با درخواست آلمان برای ارسال مهمات به اوکراین مخالفت کرد.