به گزارش اکوایران، ارتش اوکراین از نبردی خونین و بی‌سابقه در شهر شرقی باخموت خبر داد که در دهه‌های گذشته بی‌سابقه است. در همین حال، تعداد کشته‌شدگان حمله روسیه به ساختمان‌های مسکونی در نزدیکی اسلوویانسک به ۱۱ نفر رسیده است.

پایگاه الجزیره گزارش داد که وزارت دفاع روسیه اعلام کرد نیروهای گروه مزدور واگنر دو منطقه دیگر از باخموت را تصرف کرده‌اند.

از تابستان سال گذشته، گروه واگنر حمله روسیه برای تصرف باخموت که هدف اصلی جبهه شرقی جنگ اوکراین است را رهبری می‌کند.این نبرد طولانی‌ترین و مرگبارترین بخش جنگ برای هر دو طرف بوده است.

سرهی چرواتی، سخنگوی فرماندهی ارتش شرق اوکراین گفت: نبردی خونین که در دهه‌های اخیر بی‌سابقه است در مرکز شهر در جریان است.

در عین حال، روسیه مدعی پیشروی در باخموت شد.وزارت دفاع روسیه در یک نشست خبری گفت: یگان‌های تهاجمی واگنر با موفقیت پیشروی کرده و دو منطقه حومه شمالی و جنوبی شهر را تصرف کردند.

این گزارش افزود که واحدهای چترباز ارتش روسیه با عقب نگه‌داشتن نیروهای اوکراینی، از پیشروی واگنر پشتیبانی کردند.

روز جمعه نیز بریتانیا در یک به‌روزرسانی اطلاعاتی اعلام کرد که نیروهای اوکراینی مجبور به ترک برخی از مناطق باخموت شده‌اند؛ زیرا روسیه با آتش توپخانه‌ای سنگین، حملات جدیدی را برای تصرف این مناطق آغاز کرده است.

فقدان بزرگ

مقامات اوکراینی گفتند که در نزدیکی اسلوویانسک، در حدود ۴۵ کیلومتری شمال غربی، تیم‌های امدادی اجساد دو نفر دیگر را از زیر آوار خانه‌ای که نتیجه حمله موشکی روسی نابود شده بود، بیرون آوردند. تلفات جانی در این منطقه به ۱۱ نفر رسید.

به گفته مقامات اوکراینی، هفت موشک روسیه در حمله روز جمعه به پنج ساختمان، پنج خانه و یک بنای اداری اصابت کرد.

یک پسر دو‌ساله از زیر آوار نجات یافت اما در راه انتقال به بیمارستان جان باخت و ۲۱ نفر زخمی شدند.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین روسیه را به خاطر بمباران وحشیانه ساختمان‌های مسکونی و کشتن مردم در روز روشن محکوم کرد.

مقامات اوکراینی گفتند که امدادگران در اسلوویانسک به جستجو برای یافتن پنج نفر که در خرابه‌های ساختمان آپارتمان گیر افتاده و همچنین سه مفقودی دیگر ادامه می‌دهند.

در همین حال، نیروی هوایی اوکراین اعلام کرد که این کشور به زودی برای جلوگیری از حملات این‌چنینی، تسلیحاتی را تهیه خواهد کرد.

ارتش اوکراین به نبردی بی‌سابقه در باخموت اعتراف کرد

سامانه پدافند هوایی پاتریوت ساخت آمریکا

یوری اینات، سخنگوی نیروی هوایی اوکراین گفت: تحویل سامانه پدافند هوایی پاتریوت که ایالات متحده وعده داده بود، پس از عید پاک نهایی خواهد شد.

اینات در مصاحبه با تلویزیون دولتی اوکراین از ارائه جدول زمانی دقیق ورود سامانه موشکی دفاعی خودداری کرد اما گفت که به محض سرنگون‌شدن اولین هواپیمای روسی، مردم متوجه خواهند شد.

آلمان و هلند نیز متعهد شده‌اند که هرکدام یک پدافند پاتریوت را در اختیار اوکراین قرار دهند.

اینات افزود که علاوه بر سامانه‌های پاتریوت، یک سیستم ضدموشکی «SAMP/T» که توسط فرانسه و ایتالیا تعهد شده بود نیز در آینده‌ای نزدیک به دست ارتش اوکراین می‌رسد.

در جبهه دیپلماتیک نیز لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا، رئیس‌جمهور برزیل در پایان سفر رسمی خود در چین گفت که ایالات متحده باید از تشویق به ادامه جنگ در اوکراین دست بردارد.

او همچنین از اتحادیه اروپا خواست تا گفتگوهای صلح را آغاز کند.

زلنسکی گفته است تا زمانی که ولادیمیر پوتین در قدرت است با روسیه مذاکره نخواهد کرد. وی در روز شنبه مجدداً از تمایل اوکراین برای پیوستن سریع کشورش به ناتو گفت.

روسیه در این ماه گفته بود که گفتگوهای صلح باید بر ایجاد یک نظم نوین جهانی متمرکز باشد.

مدت‌ها است که مسکو مدعی رهبری نبرد علیه سلطه واشنگتن بر صحنه بین‌المللی است و می‌گوید که جنگ اوکراین بخشی از این مبارزه است.