به گزارش اکوایران، روز یکشنبه، ستاد کل نیروهای مسلح اوکراین اعلام کرد که درگیری‌ها در شهر آودیئیفکا و غرب باخموت شدیدتر بود.

نیروهای روس در طولانی‌ترین نبرد خود طی بیش از یک سال گذشته، باخموت را ماه‌ها تحت محاصره دارند.

به نوشته رویترز، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین در یک سخنرانی ویدئویی حملات هوایی روسیه هم‌زمان با یکشنبه نخل یا همان عید شعانین مذهب ارتدکس را محکوم کرده و گفت که مسکو بیش از این، در جهان منزوی خواهد شد.

او با تمجید از واحدهای دفاعی مواضع شرقی گفت که امیدوار است یکشنبه نخل سال آینده با صلح و آزادی همه مردم برگزار شود.

اکثریت جمعیت ۴۱ میلیونی اوکراین مسیحیان ارتدکس هستند که یک هفته دیگر عید پاک را جشن خواهند گرفت.

پاپ فرانسیس که منتقد جنگ روسیه است، در جریان مراسم عید پاک در واتیکان برای صلح دعا کرد: خداوندا، به مردم عزیز اوکراین در مسیرشان به سوی صلح کمک کن و نور عید پاک را بر مردم روسیه بتابان.

ادعاهای متناقض پیرامون سقوط باخموت/ سلاح‌های هسته‌ای روسی به مرزهای ناتو نزدیک می‌شون

در همین شرایط، وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که نیروهای این کشور یک انبار ۷۰ هزارتُنی سوخت را در نزدیکی زاپوریژژیا منهدم کردند.

این وزارتخانه افزود که نیروهایش انبارهای موشک، مهمات و توپخانه ارتش اوکراین در مناطق زاپوریژژیا و دونتسک را منهدم کردند.

پوتین از جان باخموت چه می‌خواهد؟

یک خودروی نظامی زرهی در خط مقدم باخموت و چاسیو یار ( عکس از کای فافن‌باخ)

دفع حملات روسیه

ستاد کل نیروهای مسلح اوکراین اعلام کرد که بیش از ۴۰ حمله دشمن در ۲۴ ساعت گذشته را خنثی کرده است.

در این بیانیه آمده است که پیشروی‌های نیروهای روسیه در مناطق غربی باخموت ناموفق بوده و آن‌ها در جبهه آودیئیفکا، دومین کانون نبرد شرق نیز پیشرفتی نداشته‌اند. این گزارش همچنین از بمباران گسترده مناطق شمالی توسط روسیه خبر داد.

ستاد کل افزود: در مرکز زاپوریژیا و منطقه جنوبی خرسون، نیروهای دشمن به ساختن استحکامات ادامه داده و چندین شهر را نیز بمباران کردند.

مقامات جنوب گفتند که هواپیماهای روسیه از بمب‌های هدایت‌شونده علیه شهرهای منطقه خرسون استفاده کرده‌اند.

ارتش گفت که نیروهای اوکراینی به دفاع از باخموت در برابر حملات مکرر روسیه ادامه خواهند داد؛ اگرچه زلنسکی هفته گذشته اذعان کرد که اگر نیروهای کیف محاصره شوند، ممکن است عقب‌نشینی کنند.

سرهی چرواتی، سخنگوی فرماندهی نظامی شرق اوکراین در تلویزیون ملی گفت: دشمن در تلاش است تا دژ ما را به هر قیمتی تصرف کند. اگرچه شرایط دشواری است اما همچنان بر اوضاع مسلط هستیم. یگان‌های ما جلوی دشمن را گرفته و حداکثر خسارت را وارد می‌کنند.

روسیه با کنترل باخموت می‌تواند که مستقیماً خطوط دفاعی اوکراین را در شهر شرقی چاسیو یار هدف قرار داده و راه را برای پیشروی نیروهایش در دو شهر بزرگ‌تر کراماتورسک و اسلوویانسک منطقه دونتسک داشت باز کند.

اوله ژدانوف، تحلیلگر نظامی اوکراینی گفت که نیروهای روس مرکز باخموت را تحت کنترل داشته و اکنون اکثر عملیات‌هایشان بر ایستگاه راه‌آهن این شهر متمرکز است.

ژدانوف گفت: در مرکز شهر نبرد شدیدی در جریان بوده و دشمن به تدریج به سمت حومه غربی در حال حرکت است.