اکوایران، جیمز کلورلی، وزیر امور خارجه بریتانیا، از چین خواست که در مورد گسترش توان نظامی خود در اقیانوس هند و آرام توضیح دهد تا از یک اشتباه محاسباتی در مورد آینده تایوان جلوگیری شود.

پایگاه بلومبرگ گزارش داد که دیپلمات ارشد بریتانیا در سخنرانی روز سه شنبه گفت: اعلام جنگ سرد جدید و تلاش برای منزوی‌کردن چین اشتباه است.

با این حال، او ظلم چین نسبت به اقلیت‌های استان سین‌کیانگ و نقض آزادی‌ها در هنگ‌کنگ را محکوم خواهد کرد.

کلورلی گفت گسترش توان نظامی چین در تاریخ دوران صلح بی‌سابقه است. ما و متحدانمان آماده‌ایم تا در مورد حضور در اقیانوس هند و آرام گفتگو کنیم. از چین می‌خواهم به همان اندازه که در مورد حضور نظامی خود باز و علنی رفتار می‌کند به همان اندازه نیز در مورد دکترین و قصد خود شفاف باشد.

سخنان کلورلی تا الآن کامل‌ترین اظهارنظر دولت بریتانیا به رهبری ریشی سوناک است. اظهارتش دربرگیرنده تعادلی بود که بریتانیا در مواجهه با رژیمی مثل چین روبرو است. از طرفی کارنامه حقوق بشری پکن با ارزش‌های لیبرال لندن در تضاد است؛ اما از طرف دیگر، روابط اقتصادی با چین می‌تواند در جهت حل برخی از مشکلات جهانی کارساز باشد.

رویکرد کلورلی بازتاب سنجیده‌تر سخنان جنت یلن، وزیر خزانه‌داری ایالات متحده در قبال پکن است. یلن با تلاش برای کاهش لحن خصمانه نسبت چین، گفته بود که ایالات متحده تمایلی به قطع روابط تجاری خود با پکن ندارد.

با اینکه چین دومین بودجه نظامی بزرگ جهان را دارد، جزئیات کمی در مورد  ترکیب و توزیع نیروهای خود به اشتراک می‌گذارد. شی جین‌پینگ، رهبر چین دستور ایجاد یک ارتش برتر جهانی را صادر کرده است که آماده جنگیدن و پیروزی باشد.

سال گذشته، پنتاگون در گزارش سالانه خود درباره چین اعلام کرد که ارتش آزادی‌بخش خلق برای تصرف تایوان آماده می‌شود و در عین حال نیز هرگونه مداخله کشورهای ثالث مانند آمریکا را مهار می‌کند.

دولت سوناک بر خلاف خواسته سایر محافظه‌کاران، چین را یک تهدید نخوانده، بلکه در عوض، آن را چالش تعیین‌کننده زمانه می‌داند.

از زمان روی کار آمدن سوناک در ماه اکتبر، دولت بر نیاز روابط تجاری و دیپلماتیک با چین تأکید کرده و به اهمیت استراتژیک تنگه تایوان برای تجارت جهانی و کشتیرانی اشاره کرده اذعان داشته است.

با این وجود، تنش ها بین لندن و پکن بارها شعله ور می شود. تنها هفته گذشته، دولت او گفت که گزارش یک ایستگاه پلیس مخفی چین در جنوب لندن "نگرانی بزرگ" است و هیچ تلاشی از سوی چین برای آزار و اذیت شهروندانش را تحمل نخواهد کرد.

اما از طرفی، سوناک برنامه‌ای برای سفر به پکن نداشته و آخرین دیدار نخست‌وزیر بریتانیا در سال ۲۰۱۸ انجام شد. این مسئله او را از دیگر رهبران غربی که اخیراً به چین سفر کرده‌اند، از جمله امانوئل مکرون و اورسولا فون وان‌در لاین، رئیس کمیسیون اروپا متمایز می‌کند.