به گزارش اکوایران، در هفته های اخیر تنش میان اسرائیلی ها و فلسطینی ها در کرانه باختری افزایش یافته، از جمله حمله مرگبار 7 آوریل که در جریانش یک مادر و دو دختر هدف گلوله قرار گرفتند یا یک‌شنبه شب گذشته، زمانی که 16 فلسطینی در کرانه باختری بازداشت شدند.

بزرگ‌ترین شکست امنیتی در تاریخ اسرائیل؛ تاریخ تکرار می شود؟

به نوشته المانیتور، اسرائیل نه تنها با درگیر های کرانه باختری، بلکه با تهدیدهای هم‌زمان و شاید هماهنگ در دیگر جبهه ها نیز روبرو است.پنجاه سال پیش، 21 می 1973، موشه دایان، وزیر دفاع وقت به فرماندهان نیروهای دفاعی وقت اسرائیل گفت که براساس ارزیابی هایش، احتمال جنگ در چند جبهه با مصر و سوریه در حال افزایش است و این احتمال بالا است که دیگر کشورها هم به این نبرد بپیوندند؛ بازیگرانی چون لیبی و عراق. ارزیابی اش کم تر پنج ماه بعد محقق شد. 6 اکتبر، در حالی که اسرائیلی ها یوم کیپور را جشن می گرفتند، مصر و سوریه با یک حمله، جنگی غافلگیرانه ای را به شکلی هماهنگ کلید زدند.

ارتش اسرائیل در آن بازه زمانی برای جنگ آماده بود با این همه نیروهای ذخیره اش را بسیج نکرده بود، چرا که باور داشت که نیروهای نظامی اش قادرند جلوی پیشروی ها را تا زمانی که نیروی ذخیره مستقر شوند را بگیرند. تا به امروز این خطا به عنوان بزرگ‌ترین شکست امنیتی در اسرائیل ثبت شده است.

عدم توجه به هشدار وزیر دفاع

پنجشنبه ای که گذشت، یوآو گالانت وزیر جنگ رژیم اسرائیل در گفتگو با خبرنگاران ارزیابی مشابهی را ارائه کرده است. به گفته او، ارتش اسرائیل باید برای جنگ در چند جبهه آماده شود؛ جبهه‌هایی که این بازیگر درگیر تهدیدهای امنیتی واقعی است. او در ادامه خاطر نشان کرد که اسرائیل دیگر درگیر درگیری های محدود نخواهد شد . مراد وزیر دفاع اسرئیل متحدان ایران فعال در سوریه و شبه نظامیانی است که در نوار غزه و کرانه باختری با این رژیم در حال جنگ هستند.

با این حال، اظهارنظر گالانت چندان مورد توجه قرار نگرفت، شاید به این دلیل که اسرائیلی‌ها بیش از همه نگران درگیری های داخلی بی سابقه میان میانه روها و رادیکال ها و پیامدهای این نبرد بر اقتصاد، ساختار قضایی و بافت اجتماعی هستند. از همین رو هدف قرر گرفتن توسط فلسطینی‌ها نیز از منظر اسرائیلی ها تهدید خارجی است.

چالش‌های اسرائیل

 گالانت درباره دلایل نگرانی خود از آنچه تحت عنوان «هم‌گرایی در میدان» یاد کرده، چیزی نگفت با این همه می‌توان گفت که در این میان محرمانه ای وجود ندارد. شواهد نشان می دهد که او به فرسایش ساختار نظامی این بازیگر در عرصه بازدارندگی و کاهش نفوذ اسرائیل در همه جبهه ها اشاره دارد که با حوادث اخیر شدت پیدا کرده است. چهار ماه پیش، زمانی که کابینه رادیکال جدید به رهبری « بی‌بی» تعریف شد، متحدان جدید اسرائیل در منطقه به تدریج از این بازیگر فاصله گرفته یا حصاری تعریف کرده و یا به ایران متمایل شده اند.

در همین راستا یک منبع ارشد نظامی اسرائیل که نخواست نامش فاش شود در گفتگو با المانیتور مدعی شد که هنوز خطر آشکاری برای جنگ در چند جبهه وجود ندارد. همه بازیگران همسایه می دانند که قدرت ارتش اسرائیل به شکل غیر قابل کنترلی بیش از قدرت تمامی آنها است.حال باید دید گالانت در باب چه تهدیدی هشدار می دهد؟ در شرایط کنونی میان اسرائیل و ایالات متحده فاصله ای جدی ایجاد شده، طبیعتا این گزاره ای است که اسرائیلی ها می بینند، آنها نگرش بین المللی در باب خود را رصد کرده و به خوبی می دانند که نتانیاهو تا چه اندازه در داخل منفور است. همزمان متحدان غربی اسرائیل نیز با لحاظ کردن ناآرامی ها در سرزمین های اشغالی به نشانه هایی از شورش در صفوف نظامی اشاره دارند.

تهدیدی که جدی گرفته نمی شود

امروز به سان پنجاه سال پیش دیگر اسرائیل حمله همسایگان را تهدیدی جدی نمی‌پندارد و به ادعای بن‌کایپیت در المانیتور، تهدید اصلی زرادخانه‌های قدرتمند ایران، حزب الله، حماس و جهاد اسلامی است.طبیعتا جنگ احتمالی میان ایران و اسرائیل به این دو بازیگر محدود نمی‌شود و به مناطق دیگر هم سرایت می کند.

یک منبع نظامی ارشد اسرائیلی که نخواست نامش فاش شود مدعی شد که اگر چنین واقعه ای رخ دهد، ارتش اسرائیل در روزهای اول از تمام نیروهای خود استفاده خواهد کرد. به ادعای این منبع نظامی در جنگ شش روزه 1967 اسرائیل در همان ساعات اول نیروی هوایی دشمنانش را هدف قرار داد و نتیجه نبرد را مشخص کرد. این منبع در ادامه مدعی شد که برخلاف جنگ دوم لبنان در سال 2006، زمانی که ایهود اولمرت، نخست وزیر وقت از آسیب رساندن به زیر ساخت های لبنان اجتناب کرد، این بار کسی چنین منعی را نمی پذیرد.

این منبع در ادامه ادعای خود افزود که برعکس، در روزهای نخست شاهد حداکثر تخریب خواهیم بود با یک هدف، پایان دادن به جنگ در سریع ترین زمان ممکن. یکی دیگر از منابع نظامی اسرائیل مستقر در بلندی های جولان در گفت و گو با المانیتور مدعی شد که اسرائیل انگیزه بالایی یا آمادگی خاصی برای حمله خارجی به این رژیم نمی‌بیند. او پس از حمله رگباری موشکی به اسرائیل از جانب لبنان و سوریه این ادعا را مطرح کرد. هیچکدام از این ادعاها اطمینان بخش نیستند.

با این حال، شعله ور شدن آتش جنگ در چند جبهه ممکن است عوامل بازدارنده را تضعیف کرده و محاسبات را برهم بریزد. یکی از منابع امنیتی ارشد اسرائیلی که نخواست نامش فاش شود، مدعی است که اسرائیل دو سال است که درگیر تهدیدهای خارجی و ناآرامی های داخلی است. تهدیدهای واقعی. به گفته او، اسرائیل می تواند در نقطه ای قرار بگیرد گه پنجاه سال پیش در آن قرار داشت.