به گزارش اکوایران، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه به خبرنگاران در نیویورک گفت: از دست‌دادن فرصت ازسرگیری برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) به دلیل اقدامات غرب، اشتباه بزرگی است.

به گزارش خبرگزاری تاس روسیه، روز سه‌شنبه، دیپلمات ارشد روسیه در کنفرانس مطبوعاتی جمع‌بندی سفرش به آمریکا برای ریاست دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل، افزود: توافق قبلاً حاصل شده بود. اما حالا کشورهای اروپایی به دلایلی، اشتیاق خود را از دست داده و مقامات آمریکایی نیز از طریق کانال‌های مختلف و به شرط ناشناس‌ماندن می‌گویند که باید به دنبال گزینه دیگری بود. به نظرم شانس از دست‌دادن احیای توافق هسته‌ای، خطای بزرگی خواهد بود.

او همچنین به عادی‌سازی روابط کشورهای عربی و ایران اشاره کرد.

همچنین به نوشته خبرگزاری نیوزآنرولد، لاوروف به خبرنگاران گفت: این یک فرآیند بسیار مثبت است. ما اصولاً طرفدار ایجاد سازوکارهای همکاری، شفافیت، اعتمادسازی در منطقه خلیج‌فارس هستیم. در فضایی که روابط کشورهای عربی و ایران عادی شده و روابط تهران و ریاض با حمایت چین از سر گرفته شده است، از دست‌دادن برگشت به توافق اشتباه بزرگی است. اکنون ازسرگیری برجام به تصمیم ایران، روسیه یا چین بستگی ندارد. کسانی که آن را نابود کردند باید آن را زنده کنند.

لاوروف افزود: پیش‌نویسی توافقی قبلی، کاملاً با بر این هدف منطبق است.

لاوروف گفت: افزودن الزامات جدیدی که در متن اولیه نیامده بود، فرآیند را پیچیده کرده و نشان‌دهنده خوی امتیازطلبی از طریق چانه‌زنی و باج‌گیری است.