به گزارش اکوایران، براساس اطلاعات فوق محرمانه اطلاعاتی که در اختیار واشنگتن پست قرار گرفته، ماه دسامبر سرویس های جاسوسی آمریکا ساخت و ساز تاسیسات نظامی مشکوک چینی در امارات را شناسایی کردند، آن هم یک سال پس از آن که متحد نفت خیز واشنگتن اعلام کرد که این پروژه را به دلیل نگرانی های ایالات متحده، متوقف کرده است.

درباره پروژه 141

 واشنگتن پست به نقل از اسناد و مصاحبه های مرتبط با مقام های ارشد دولت بایدن در این باره نوشت که حضور و فعالیت نظامی فعال در ارتش خلق چین در سایت ها و بنادر امارات ایالات متحده را ترسانده چرا که واشنگتن می ترسد منافعش قربانی نزدیکی چین به متحد قدیمی اش امارات شود. براساس یکی از اسناد که حاوی نقشه راهی است، تلاش های پکن در امارات بخشی از کارزار جاه طلبانه ارتش آزادی بخش خلق چین برای ایجاد شبکه نظامی جهانی است که در چارچوبش حداقل پنج پایگاه خارجی و ده سایت پشتیبانی لجستیکی تا سال 2030 تعریف شد است.

در این سند تاسیسات برنامه ریزی شده چین در خاورمیانه، آسیای جنوب شرقی و سراسرآفریقا هم دیده می شود. منابعی که این اسناد را افشا کردند، می گویند که مقام های چین از این طرح ابتکاری تحت عنوان « پروژه 141» یاد می کنند. واشنگتن پشت این اسناد طبقه بندی شده را که از در پیام رسان Discord درز کرده، به دست آورده است. این اسناد جزئیاتی را در باب برنامه نظارت هوایی پکن و برنامه های توسعه پهپادهای مافوق صوت اطلاعاتی این کشور منتشر کرده، آن هم در میانه تشدید تنش ها میان ایالات متحده و چین.

عدم اجماع در واشنگتن درباره فعالیت های محرمانه پکن

میزان نگرانی ها درباره فعالیت های چین در امارات در میان مقام های آمریکایی متفاوت است، برخی نفوذ چین در ابوظبی را قابل مدیریت می دانند و گروهی دیکر آن را تهدید قلمداد می کنند که لازمه توقف آن فشار اعمالی ایالات متحده است. علاوه بر این، میان آمریکایی ها در باب این که امارات برای همسویی عمیق با چین یا یا انجام فعل متعادل کننده تصمیمی استراتژیک اتخاذ کرده یا نه نیز اجماع نظر وجود ندارد. برخی از اعضای کابینه بایدن بر این باورند که امارات تصمیم گرفته با واشنگتن همکاری کند.با این هستند گروهی که معتقدند امارات همکاری با چین را برگزیده است.

این افشاگری ها با تلاش چین جهت گسترش نفوذ و نقشش به عنوان یک بازیگر جهانی و همچنین میانجیگری اش بری نزدیکی رقبایی چون ایران و عربستان، همزمانی دارد. ناظران می گویند خاورمیانه به کانون رقابت آمریکا و چین تبدیل شده بالاخص آن که چین علاوه بر توافق های تجاری، روابط سیاسی نزدیک تری را در منطقه ای که تحت سلطه آمریکا بود، تعریف کرده است. مقام های امارات و چین در باب اطلاعات به دست آمده چیزی نگفتند، صرفا نماینده امارات این اقدام افشاگرانه را اقدامی مجرمانه قلمداد کرد و سخنگوی سفارت چین در واشنگتن هم چنین فعلی را نادرست خواند.

بازی ابوظبی با واشنگتن در خفا

مقام های آمریکایی تاکید دارند که اجازه نخواهند داد تا پایگاه چینی در امارات ساخته شود، به گفته آنها فعالیت چنین تاسیسات نظامی حساسی، منافع ایالات متحده در خاورمیانه را به خطر می اندازد. یکی از مقام ارشد دولت بایدن در این باب گفت که امارات شریک واشنگتن است و ما دائما با رهبران این کشور در باب مسائل منطقه ای و جهانی رایزنی داریم. او افزود که نشانه ای درباره افزایش فعالیت پایگاه های چینی در امارات وجود ندارد. مقام های ایالات متحده بر فعالیت در بندر خلیفه در حدود 50 مایلی پایتخت امارات، جایی که یک شرکت کشتیرانی چینی فعالیت دارد، متمرکز شده اند.

 امارات سال 2021 اعلام کرد که ساخت و ساز چین در آن تاسیسات پس از استدلال مقام های آمریکایی در باب قصد پکن برای تقویت اهداف نظامی اش، متوقف شده است.با این همه یک سال بعد، تاسیسات ارتش خلق چین به برق و اب شهری متصل شد. بر مبنای اسناد اطلاعاتی ایالات متحده، فضای ذخیره سازی لجستیک ارتش خلق چین نیز تکمیل شده است. در سند دوم هشدار داده شده که تاسیسات ارتش خلق چین بخش عمده طرح پکن برای ایجاد پایگاهی نظامی در امارات است.فعالیت های جدید چین در امارات، گروهی از مقام های آمریکایی را متقاعد کرده که ابوظبی با واشنگتن وارد بازی شده، بازی در خفا.

جاسوسی به سبک پکن!

مقام های آمریکایی نه تنها به واسطه استقرار پهپادها و سامانه های دفع موشک های بالستیک خود از حضور چینی ها در این منطقه نگران هستند و بر این باورند که ارتش چین در حال ساخت و توسعه یک باند هوایی در ساحل ابوظبی است.کامیل لونز، فعال در موسسه بین المللی مطالعات استراتژیک در این باره گفت که گسترش نفوذ چین در بنادر جهان، جمع آوری اطلاعات درباره فعالیت های نظامی ایالات متحده را تسهیل خواهد کرد. بالاخص آن که براساس قانون سال 2017 چین، شرکت های تجاری این کشور وظیفه دارند اطلاعات دریافتی شان را در اختیار ارتش قرار دهند.

ژکلین دیل، کارش ارشد موسسه تحقیات سیاست خارجی نیز تاکید کرد که حضور نظامیان چینی در منطقه ای که آمریکا پایگاه دارد، موجب خواهد شد تا فعل و انفعال های نظامی واشنگتن توسط پکن به خوبی رصد شود. مقام های ایالات متحده در سنگاپور، اندونزی، پاکستان، سریلانکا و آنگولا تاسیسات چینی را شناسایی کردند که کارکری دوگانه دارند و به شکلی بالقوه پکن را قادر می سازند که هم بر فعالیت های نظامی آمریکا نظارت داشته باشد و هم از هرگونه عملیات تهاجمی پشتیبانی کند.

چرایی نزدیک امارات به چین

در برخی از نقاط جهان، بعید است که چین از بنادر خود در راستای اهداف نظامی اش استفاده کند اما طرح جاده ابریشم، مزایایی برای بسیاری از کشورهای تعریف شده در این طرح ابتکاری دارد.هرچند که به باور گروهی از ناظران فعالیت چین در اروپا، بروکسل را در اعمال تحریم علیه پکن درگیر چالش خواهد کرد.براساس مفاد اسناد افشا شده یک کار گروه چینی در سایر نقاط جهان قصد داشت تا در ماه فوریه از گینه بازدید کند تا بدین طریق زمینه را برای ساخت مرکز آموزشی مشترک و آموزش پرسنل و تجهیزات ارتباطاتی فراهم کند.

این خبر به سان فعالیت در امارات زنگ خطر را برای واشنگتن به صدا درنیاورد چرا که این کشورها چندان به آمریکا نزدیک نیستند. اما امارات از سال 2012 سومین خریدار برگ تسلیحات آمریکا در جهان بوده است. ناظران درباره چرایی چرخش مواضع امارات می گویند که این کشور ه خوبی دریافته که تمامی فعل و انفعال ها تحت تاثیر چین قرار گرفته است از همین رو ممکن است برای تضمین امنیت خود نیز به این بازیگر نزدیک شوند.عبدالخالق عبدالله، تحلیلگر سیاسی بر این باور است که انفعال آمریکا در برابر حملات انصار الله موجب شد تا امارات به دنبال شریک امنیتی دیگر باشد. با این همه دو مقام ارشد اذعان کردند که تردید دارند امارات روابط امنیتی اش را با ایالات متحده به خطر بیاندازدروابط امارات و چین موجب شده تا دولت بایدن حراست از متحدان بالقوه اش در برابر چین را در اولویت قرار دهد.