به گزارش اکوایران، بیش از یک سال است که خبر بیماری ولادیمیر پوتین زمینه ساز گمانه زنی های متفاوتی شده، گروهی می گویند که در این باره دلایل و ادله مبهمی در اختیار است و گروهی دیگر بر این باورند که این خبر نوعی تبلیغ رسانه ای در دوران جنگ است.

محرمانه های پوتین

مقام های آمریکایی می گویند هیچ مدرکی دال بر مرگ رهبر روسیه وجود ندارد. با این همه امروز در میان اسناد طبقه بندی شده، سندی به دست امده که تردیدها درباره سلامتی پوتین را افزایش داده است. این سند دربردارنده محتوای مکالمه دو مقام اوکراینی درباره توطئه داخلی علیه پوتین است، بدین معنا که مخالفان رهبر روس در صدد هستند تا زمانی که او درگیر شیمی درمانی است، حکومتش را به چالش کشیده و به ریاستش پایان دهند.

نیویورک تایمز در این باره نوشت که هنوز مدرکی برای اثبات این ادعا به دست نیامده و سند فاش شده نشان از ندارد که واشنگتن چنین فعلی را معتبر می داند.مدیر سیا، ماه جولای گمانه زنی ها درباره سلامتی پوتین را رد کرد و همزمان بسیاری از کارشناسان روس هم گفتند که دلیلی برای تردید درباره سلامتی پوتین ندارند.با این همه یکی از اعضای پیشین سیا در باب چرایی این حجم تردید گفت که اسرار آمیز بودن حیات مستبدان، قابل پیش بینی است چرا که آنها خود و زندگی شخصی شان را به خوبی پنهان می کنند.

توطئه در قلب کرملین

در سال های اخیر درباره وضعیت جسمانی کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی و حتی شی جین پینگ، رهبر چین نیز گمانه زنی هایی مطرح شده، بالاخص زمانی که «شی» به دلیل سیاست کووید سفرهایش به خارج از کشور را متوقف کرد. ادعاها درباره سلامتی پوتین از جمله ادعاهایی است که از زمان حمله روسیه به اوکراین در ماه فوریه مطرح شد. برخی از تحلیلگران در آن بازه زمانی گفتند که منتقدان رهبر روس در این باب اطلاعات نادرستی منتشر می کنند تا وجهه پوتین را به عنوان مردی سرسخت تضعیف کنند.

اوایل ژانویه رئیس اطلاعات نظامی اوکراین در جریان مصاحبه ای با ان بی سی نیوز شایعات درباره پوتین را تایید کرد و گفت که او برای مدتی طولانی بیمار بوده است، سرطان دارد و ممکن است که خیلی زود بمیرد.دو هفته بعد از زلنسکی، پا را فراتر گذاشت و این سوال را طرح کرد و گفت آیا پوتین هنوز زنده است؟ حالا در سند فاش شده آمده که یکی از اعضای ارشد پارلمان اوکراین مدعی شده که از طرح مقام های روس برای تضعیف ارتش و تخریب پوتین روایت ها دارد، به گفته این مقام اوکراینی، این طرح درباره مهندسی یک شکست نظامی تا 5 مارس بود، براساس آن قرار بر ان بود تا زمانی که پوتین دوره شیمی درمانی اش را آغاز می کند، طرح اجرایی شود چرا که در آن بازه زمانی قادر نیست بر نبرد نظارت داشته باشد.

 براساس این سند، این مقام اوکراینی 17 فوریه، رئیس دفتر زلنسکی را در را در جریان این توطئه قرار داد. او این اطلاعات را از یک منبع ناشناس روس که با مقام های ارشد کرملین ارتباط دارد، دریافت کرده است.

از شایعه تا حقیقت!

فعلا هیچکدام از مقام های اوکراینی به درخواست ها برای اظهار نظر در این باره پاسخی نداده اند.این سند نشان نمی دهد که ایالات متحده چگونه از این مکالمه مطلع بوده بوده است اما گزارش های فاش شده این گمانه زنی را تایید می کند که دولت بایدن، اوکراین و سایر متحدانش را رصد می کند.در حالی که براساس آرشیو کرملین، پوتین 5 مارس در انظار عمومی حاضر نشد، اما این گزاره چندان قابل استناد نیست چرا که رهبر روس معمولا روزهای یکشنبه حضور عمومی ندارد. با این همه رهبر روس هفته بعد از آن جلسه های متعددی داشت.

علاوه بر این شواهدی وجود ندارد که نشان دهد نیروهای روس در آن بازه زمانی درگیر شکست غافلگیرکننده ای شده باشند. کارشناسان فعال در عرصه رسانه های اجتماعی مدت ها است که ویدئوهایی را در باب حضور پوتین به دست آورده و با اشاره به تغییرات در ظواهر، گفتار، راه رفتن و یا وضعیت بدنش درباب سلامتی اش نظر می دهند.

توافقی نادر میان واشنگتن و مسکو

یکی از روزنامه نگاران کهنه کار روس با انتشار پستی در تلگرام یادآور شد که دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین آوریل گذشته در پاسخ به سوالی درباره شایعات مرتبط با سرطان پوتین گفته بود که این روایت، داستان است و دروغ.شواهد نشان می دهد شاهد توافقی نادر میان مقام های روس و آمریکا هستیم. بی دلیل نبود که ویلیام برنز در پاسخ به سوالی درباره سلامتی پوتین گفته بود که شایعاتی دراین باره وجود دارد با این همه تا جایی که می دانیم رهبر روسیه سالم است.

گلب کاراکولوف.، یکی از اعضای جدا شده از سرویس امنیتی پوتین در این باره گفت که اخبارهایی این چنینی صرفا برای دلگرم کردن کسانی است که به پایان ریاست پوتین دل بسته اند. او که ماه اکتبر از روسیه گریخت و پوتین را جنایتکار جنگی خواند در این باره تاکید دارد که رهبر روس در قیاس با هم سن و سال های خود سالم تر است.