کیم یو جونگ، خواهر کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی هشدار داد که قابلیت‌های بیشتری از قدرت کشورش را به نمایش خواهد گذاشت. اظهارات کیم یو جونگ در واکنش به توافق جدید آمریکا و کره جنوبی برای افزایش بازدارندگی هسته‌ای علیه پیونگ‌یانگ بود.

بر اساس گزارشی که در رسانه حکومتی کره شمالی در روز شنبه منتشر شد، کیم یو جونگ گفت که توافق واشنگتن و سئول برای تقویت امنیت هسته‌ای کره جنوبی وضعیت را بدتر کرده و نشان‌دهنده خصومت افراطی آن‌ها با کره شمالی است.

کیم یو جونگ افزود که کره شمالی اکنون به این باور رسیده که باید یک بازدارندگی هسته‌ای خود را تکمیل کند.

وی اذعان کرد: هرچه تسلیحات هسته‌ای بیشتری در مجاورت شبه‌جزیره کره مستقر شود، در اعمال حق دفاع از خود جدی‌تر بوده و به نسبت به اقدامات دشمن واکنش نشان می‌دهیم.

او گفت که توافق آمریکا و کره جنوبی تنها صلح و امنیت شمال شرق آسیا و جهان را در معرض خطر قرار خواهد داد.

همچنین کیم یو جونگ از جو بایدن به دلیل تهدید اتمی کره شمالی و پایان رژیم کیم انتقاد کرد.

او افزود البته کره شمالی سخنان بایدن را جدی گرفته و آن را از سر پیری و ضعف نمی‌داند.

وی افزود: وقتی این اظهارات توسط شخص رئیس‌جمهور آمریکا، بزرگ‌ترین دشمن ما بیان می‌شود، آن را تهدیدی علیه خود می‌بینیم. او باید خود را برای عواقبی بزرگ‌تر آماده کند.

این هفته، یون سوک یول، رئیس‌جمهور کره جنوبی و جو بایدن «بیانیه واشنگتن» را امضا کردند که چتر اتمی ایالات متحده را بر سر کره جنوبی تقویت می‌کند. یک مقام آمریکایی نیز به خبرگزاری فرانسه گفت که این اعلامیه شامل استقرار دارایی‌های استراتژیک آمریکا است؛ از جمله اولین حضور یک زیردریایی بالستیک هسته‌ای در بندر کره جنوبی.

هیچ برنامه‌ای برای استقرار تسلیحات هسته‌ای آمریکا در خاک کره جنوبی وجود ندارد.

تشدید تنش‌ها

دیدار بایدن با یون در واشنگتن‌دی‌سی در بحبوحه تشدید تنش‌ها در شبه‌جزیره کره اتفاق افتاد. افزایش بی‌سابقه رزمایش‌های هسته‌ای کره شمالی و مانورهای مشترک آمریکا و کره جنوبی در سال گذشته، چرخه‌ای از رویارویی‌ها و اقدامات متقابل ایجاد کرده است.

روز شنبه، خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی گزارش داد که کیم یو جونگ،  به عنوان معاون بخش کمیته مرکزی حزب کارگران کره شمالی، نقش مهمی در امور شبه‌جزیره دارد، رئیس‌جمهور کره جنوبی را یک احمق خواند که امنیت را با بی‌کفایتی خود در خطر قرار داده است.

از آغاز سال ۲۰۲۲، کره شمالی حدود ۱۰۰ موشک را آزمایش کرده است، از جمله موشک‌های بالستیک قاره‌پیما و موشک‌های کوتاه‌برد که شمالی به عنوان شبیه‌ساز حمله به کره جنوبی توصیف کرد.

انتظار می‌رود کیم جونگ اون در هفته‌ها یا ماه‌های آینده، کمپین تثبیت کشورش به عنوان قدرتی هسته‌ای را سرعت ببخشد.

به گزارش یونهاپ، وزارت اتحاد کره جنوبی که مسئول امور داخلی شبه‌جزیره کره است، از اظهارات کیم یو جونگ انتقاد کرد و گفت که بی‌ادبی او نشانه پستی رژیم کره شمالی است.

واکنش مسکو

از طرف دیگر، وزارت خارجه روسیه با انتقاد از توافق هسته‌ای آمریکا و کره جنوبی گفت که این توافق باعث بی‌ثباتی منطقه و جهان شده و نسبت به یک مسابقه تسلیحاتی هشدار داد.

سئول قول داده که در این توافق به دنبال سلاح هسته‌ای نیست.

روسیه بارها از افزایش حضور نظامی ایالات متحده در آسیا انتقاد کرده است.

وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد: این تحول آشکارا ماهیتی بی‌ثبات‌کننده داشته و پیامدهایی منفی برای امنیت منطقه خواهد داشت و بر ثبات جهانی نیز تأثیر می‌گذارد.

مسکو افزود که تلاش ایالات متحده و ناتو برای برتری نظامی چیزی جز تشدید تنش‌ها به همراه نخواهد داشت و می‌تواند به مسابقه‌ای تسلیحاتی منجر شود.

از زمان آغاز جنگ اوکراین، واشنگتن اظهارات مقامات روسیه، از جمله ولادیمیر پوتین مبنی بر آمادگی روسیه برای استفاده از تسلیحات هسته‌ای را تهدیدی اتمی می‌داند.

یون سوک یول، رئیس‌جمهور کره جنوبی در کنفرانس خبری مشترک با جو بایدن گفت که هدف از این توافق تقویت بنیه دفاعی کره جنوبی در برابر برنامه تسلیحات هسته‌ای کره شمالی است.