به گزارش اکوایران، طبق یک سند فوق‌سری اطلاعاتی آمریکا که توسط واشنگتن‌پست افشا شده است، احتمالاً در دهه آینده، برنامه فضایی آشفته روسیه از بین خواهد رفت؛ زیرا با افزایش رقابت جهانی، تحریم‌های ایالات متحده و ظهور اسپیس‌ایکس که بخش بزرگی از درآمد فضایی روسیه را از آن خود کرده، روبرو است.

در عین حال، طبق سند دیگری، چین ظرفیت‌های قابل‌توجهی برای مقابله با قابلیت‌های فضایی ایالات متحده و متحدینش به دست آورده است. اسناد دیگری نیز نشان می‌دهند که در صورت درگیری با تایوان، چین این قابلیت‌ها را به کار خواهد گرفت.

در مجموع، ارزیابی‌ها نشان می‌دهد که فضا در جنگ مدرن اهمیت فزاینده‌ای دارد که با جنگ اوکراین برجسته‌تر شده و بر انواع تهدیدهایی که تحلیل‌گران نظامی سال‌ها درباره آن هشدار داده‌اند، تأکید می‌کنند.

روزنامه واشنگتن‌پست این اسناد را که برای اولین‌بار منتشر می‌شوند، از مجموعه اسنادی اطلاعاتی به دست آورد که توسط جک تکسیرا، عضو گارد ملی هوایی ماساچوست به بیرون درز کرده بود.

نشت اسناد در حالی رخ داد که نیروی فضایی ایالات متحده وارد سومین سال فعالیت خود شده و رهبران ارشد پنتاگون نیز زنگ خطر افزایش تهدیدات فضایی را صدا در آورده‌اند.

هفته گذشته، ژنرال چنس سالتزمن، رئیس عملیات فضایی آمریکا گفت که پنتاگون با مجموعه‌ای از تهدید‌های فوق‌العاده پیچیده‌ای روبرو است که شامل فضاپیماهایی است که می‌توانند به ماهواره‌ها حمله کنند، لیزرهایی که کار ماهواره‌ها را مختل می‌کنند، پارازیت‌انداختن در ارتباطات و ماهواره‌های جی‌پی‌اس، حملات سایبری و ماهواره‌هایی که ماهواره‌های کوچک‌تری را پخش کرده و فضاپیمای دشمن را ردیابی می‌کنند.

فِرانک کِندال، معاون نیروی هوایی در این کنفرانس گفت که چین تعداد ماهواره‌های خود را از زمان تأسیس نیروی فضایی دوبرابر کرده است. در حال حاضر بیش از ۷۰۰ دستگاه در حال کار بوده که حدود ۲۵۰ دستگاه برای اطلاعات، نظارت و شناسایی (آی‌اِس‌آر) استفاده می‌شود.

هم چین و هم روسیه توانایی نابودی ماهواره‌های موجود در مدار را با موشک دارند. چین در سال ۲۰۰۷ این کار را انجام داد و روسیه نیز در سال ۲۰۲۱ یک ماهواره مرده را با موشک منهدم کرد که باعث پخش‌شدن تکه‌های آن در مدار شد و محکومیت آمریکا و جامعه جهانی را برانگیخت. همچنین واشنگتن‌پست پیش‌تر گزارش داده بود که اسناد فاش‌شده نشان می‌دهد که روسیه با سیستم جنگ الکترونیکی «توبول» خود به دنبال مختل‌کردن سیستم ماهواره‌ای استارلینک اسپیس‌ایکس است که اوکراینی‌ها را در طول جنگ با روسیه بر خط نگه داشته است.

در گزارش سالانه ارزیابی تهدیدات فضایی که ماه جاری منتشر شد، مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی دریافت که چین به پیشرفت خود برای تبدیل‌شدن به قدرت اول فضا ادامه می‌دهد. طی سال گذشته، چین با افزایش توانایی‌های فضایی و ضدفضایی خود توانسته است جایگاه خود را به عنوان دومین کشور فضایی توانمند پس از ایالات متحده حفظ کرده است.

مقامات آمریکایی می‌گویند چین نسبت به روسیه برنامه فضایی پویاتری دارد.

یکی از اسناد فاش‌شده نشان می‌دهد که استراتژی کلی نظامی چین برای ایجاد و حفظ سلطه اطلاعاتی در جنگ، توسعه دکترین فضا و ضدفضا، قابلیت‌ها و تی‌تی‌پی (تاکتیک‌ها، تکنیک‌ها و فرآیندها) است.

در این سند آمده است که در حمله نظامی به تایوان، احتمالاً چین فعالیت ماهواره‌های ارتباطی و اطلاعاتی را مختل کرده و شبکه‌های زمینی را تضعیف یا نابود می‌کند. همچنین می‌تواند ماهواره‌های هشداردهنده موشک‌های بالستیک را از کار بیندازد.

هفته گذشته و در طول جلسه استماع کنگره، بیل نلسون، مدیر ناسا گفت که رقابت فضایی آمریکا با چین در حوزه غیرنظامی نیز جریان دارد و هشدار داد که ایالات متحده باید قبل از چین، فضانوردان خود را به ماه برساند.

بر اساس فایل‌های افشاشده، در حالی که برنامه فضایی چین در حال پیشرفت است، روسیه درجا می‌زند. طبق یکی از این اسناد: در کنار رقابت جهانی، اقدامات غرب و اخلال در زنجیره تأمین، حداقل از سال ۲۰۲۰، تأمین مالی برنامه فضایی روسیه را با مشکل مواجه کرده است.

این سند بدون ذکر نام اسپیس‌ایکس می‌افزاید که در سال ۲۰۲۰، یک شرکت تجاری ایالات متحده برای انتقال فضانوردان به ایستگاه فضایی بین‌المللی مجوز دریافت کرد. قبلاً ایالات متحده برای هر صندلی، ۷۵ تا ۸۵ میلیون دلار به فضاپیماهای روسی می‌پرداخت.

در این سند همچنین اشاره شده است که مشتریان خارجی برنامه‌های پرتاب با موشک‌های روسی و سایر فعالیت‌های مرتبط فضایی را لغو کرده‌اند که باعث آسیب‌دیدن یکی از منابع درآمد برنامه‌های فضایی روسیه شد.

بر اساس این سند، یکی دیگر از عوامل نابودی تدریجی آن این است که روسیه به دلیل تحریم‌های غرب نمی‌تواند به مواد موردنیاز دست یابد که باعث تأخیر در تولید تجهیزات نظامی و غیرنظامی فضایی شده است.

در این سند آمده است که پیش از سال ۲۰۱۴، مسکو تولید داخلی قطعات فضایی را از اولویت خارج کرد؛ زیرا فناوری برتر غربی به‌راحتی در دسترس بود و اکنون، مسکو به دنبال افزایش کمک‌های چین برای حفظ صنعت فضایی خود است. شرکت‌های روسی تلاش کردند تا قطعات لازم را بسازد؛ اما کیفیت پایین آن‌ها منجر به نقص در مدار شد.

کرملین سال گذشته، یوری بوریسوف، معاون نخست‌وزیر را به جای دیمیتری روگوزین به عنوان رئیس آژانس فضایی روسیه منصوب کرد. روگوزین تهدید کرده بود که به خاطر نقش کمک آمریکا به اوکراین، به همکاری با ایالات متحده در ایستگاه فضایی بین‌المللی پایان می‌دهد.