به گزارش اکوایران، به گفته سخنگوی فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا، خلبانان روسی سعی دارند بر فراز سوریه با جت‌های آمریکایی به «داگ‌فایت» بپردازند [در هوانوردی نظامی، «داگ‌فایت» نوعی درگیری هوایی است که اغلب در فاصله‌های نسبتاً نزدیک انجام می‌شود]. مسئله‌ای که از سوی ناظران در ادامه الگوی رفتار تهاجمی‌تر اخیر نیروهای روسیه تعبیر می‌شود.

سرهنگ جو بوچینو، سخنگوی فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا گفته که چنین تلاش‌هایی در چندین مورد اخیر از رفتار تهاجمی خلبانان روسی اتفاق افتاده است.

یک مقام آمریکایی به سی‌ان‌ان گفت که به نظر نمی‌رسد خلبانان روسی سعی در سرنگونی جت‌های آمریکایی داشته باشند، اما آن‌ها ممکن است سعی کنند آمریکا را «تحریک» کنند و «ما را به یک حادثه بین‌المللی بکشانند».

ویدئویی از 2 آوریل که توسط فرماندهی مرکزی آمریکا منتشر شد، یک جت جنگنده SU-35 روسی را نشان می‌دهد که یک جت جنگنده F-16 ایالات متحده را به گونه‌ای «ناامن و غیرحرفه‌ای» تعقیب می‌کند. ویدئوی دوم از 18 آوریل یک جنگنده روسی را نشان می‌دهد که حریم هوایی ائتلاف را نقض کرده و به فاصله 600 متری هواپیمای آمریکایی می‌رسد، مسافتی که یک جت جنگنده می‌تواند در عرض چند ثانیه طی کند.

در طول چند سال گذشته، ایالات متحده و روسیه از یک خط ویژه ارتباطی بین دو ارتش در سوریه استفاده کرده‌ تا از اشتباهات ناخواسته یا برخوردهایی که می‌تواند ناخواسته منجر به تشدید تنش شود، جلوگیری کنند. 

به گفته این مقام، مقامات آمریکایی با هم‌تایان روسی خود در مورد حوادث اخیر تماس گرفته‌اند و روس‌ها پاسخ داده‌اند، اما «هرگز به گونه‌ای نبوده است که حادثه را به رسمیت بشناسند». این مقام افزوده، از ابتدای ماه مارس، جت‌های روسی در مجموع 85 بار پروتکل‌های عدم درگیری را نقض کرده‌اند، از جمله پروازهای بیش از حد نزدیک به پایگاه‌های ائتلاف، عدم استفاده از خط ارتباطی ویژه میان دو ارتش و موارد دیگر.

این همچنین شامل 26 مورد است که در آن جت‌های مسلح روسیه بر فراز مواضع ایالات متحده و ائتلاف در سوریه پرواز کردند. این مقام گفت: «به نظر می‌رسد که این نوع جدیدی از عملیات توسط نیروی هوایی روسیه باشد». این مقام افزود: «خلبانان آمریکایی از شرکت در درگیری‌ها خودداری کرده‌ و به پروتکل‌ها و اقدامات رفع منازعه پایبند هستند. ایالات متحده به عنوان بخشی از کمپین در جریان برای شکست داعش، تقریباً 900 نیروی نظامی در سوریه دارد.

230316171845-gen-erik-kurilla-su

رفتار تهاجمی‌تر خلبانان روسی در خارج از سوریه نیز رخ داده است. در ماه مارس، یک جت جنگنده روسی SU-27 در حریم هوایی بین المللی بر فراز دریای سیاه، با پهپاد آمریکایی MQ-9 Reaper برخورد کرد. این برخورد که پس از تعقیب پهپاد توسط جت روسی اتفاق افتاد، به پروانه هواپیمای بدون سرنشین آسیب رساند و آن را مجبور به فرود در آب کرد. ایالات متحده این حادثه را نتیجه اقدام «ناامن، غیرحرفه‌ای» و حتی «بی مسئولیتی» طرف روسی توصیف کرد.

فرماندهی مرکزی نیروی هوایی آمریکا، ژنرال الکسوس گرینکویچ در بیانیه‌ای در اوایل این ماه گفت: «این روند نگران‌کننده است، زیرا خطر اشتباه محاسباتی را افزایش می‌دهد، به خصوص با توجه به حوادثی مانند تعقیب MQ-9 و سرنگونی متعاقب آن بر فراز دریای سیاه. این رفتاری که من از یک نیروی هوایی حرفه‌ای انتظار دارم، نیست». روسیه متعاقبا به خلبانان جت‌های روسی درگیر در این حادثه، جوایز دولتی اهدا کرد.