به گزارش اکوایران، «بسته شدن حریم هوایی ترکیه به روی شرکت هواپیمایی ارمنستان»، «دلیل عدم دعوت از نتانیاهو به آمریکا»، «اعتراض و اعتصاب سراسری در اسرائیل»، «پکن به‌دنبال انطباق سامانه‌های هوش مصنوعی خود با «ارزش‌های سوسیالیستی»، «نفت روسیه همچنان محرک خودروهای اروپا»، «اروپا در مسیر تدوین قوانین برای هوش مصنوعی»، «خوش‌بینی مقام ارشد اوکراینی به نقش چین در صلح»، «اخطار آمریکا به پکن درباره اقدامات تحریک‌آمیز در دریای جنوبی چین» در میان مهم‌ترین سرخط‌های خبری نیم‌روز گذشته هستند.

بسته شدن حریم هوایی ترکیه به روی شرکت هواپیمایی ارمنستان

خبرگزاری رویترز گزارش داد ترکیه روز شنبه بدون اعلام قبلی حریم هوایی خود را به روی یکی از شرکت‌های هواپیمایی ارمنستان بسته است.

آرام عنانیان، رئیس شرکت هواپیمایی FlyOne با اعلام این مطلب می‌گوید پیش از این پروازهای این شرکت بدون هیچ مشکلی در حریم هوایی ترکیه صورت می‌گرفته و مشخص نیست به چه دلیل آنکارا دست به چنین اقدامی زده است.

دلیل عدم دعوت از نتانیاهو به آمریکا

یک روزنامه اسرائیلی به نقل از مشاور امنیت داخلی اسرائیل فاش کرد که اصلاحات قضایی دلیل دعوت نشدن بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر به کاخ سفید از سوی جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا است.

به گزارش روزنامه تایمز رژیم صهیونیستی در گزارش روز شنبه خود اعلام کرد که تساهی هنگبی، مشاور امنیت داخلی اسرائیل به شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل اظهار کرد: روابط اسرائیل و آمریکا هنوز بسیار تنگاتنگ است؛ اما برایم روشن است که اگر اصلاحات قانونی در کار نبود، نتانیاهو به کاخ سفید سفر می‌کرد.

اعتراض و اعتصاب سراسری در اسرائیل

به گزارش رسانه‌های خبری، روز گذشته نیز نقاط مختلف اسرائیل صحنه تظاهرات علیه طرح بازنگری قوانین قضایی بود. تنها در تل‌آویو ۱۶۰ هزار نفر به خیابان‌ها آمدند تا اعتراض و مخالفت خود با طرح بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل را نشان دهند. در دیگر شهرهای اسرائیل نیز تظاهراتی گسترده در مخالفت با این طرح برگزار شد. تظاهرکنندگان پرچم‌های اسرائیل و مشعل حمل می‌کردند. بر یکی از پلاکاردها خطاب به دولت نتانیاهو نوشته شده بود: «چشمان تاریخ متوجه شما است.»

در عین حال، احزاب مخالف کابینه بنیامین نتانیاهو این هفته را هفته اعتصاب سراسری نامگذاری کرده و از حامیان خود خواستند در مخالفت با تغییرات قضایی نتانیاهو به خیابان‌ها بیایند و تظاهرات گسترده‌ای را با هدف فلج کردن نهادهای سیاسی برپا کنند.  

پکن به‌دنبال انطباق سامانه‌های هوش مصنوعی خود با «ارزش‌های سوسیالیستی»

تنظیم‌کننده‌ها در چین می‌خواهند ربات‌های چت هوش مصنوعی، از سیاست سانسور حزب کمونیست که در آن انتقاد از رهبران چین یا بحث درباره تاریخ ممنوعه این کشور قدغن است، پیروی کنند.

مجموعه‌ای جدید از قوانین پیشنهادی حزب کمونیست چین سعی دارد ربات‌های چت درحال ظهور در این کشور را که مشابه چت‌جی‌پی‌تی‌اند، سانسور کند و اطمینان یابد که فناوری هوش مصنوعی «ارزش‌های اصلی سوسیالیستی» را منعکس می‌کند.

نفت روسیه همچنان محرک خودروهای اروپا

بلومبرگ گزارش داده هند به اصلی‌ترین برنده تحریم‌های نفتی روسیه تبدیل شده و با خرید نفت ارزان این کشور و فروش آن در قالب سوخت‌های تصفیه شده به اروپا، به سود قابل توجهی دست یافته است.

در ماه دسامبر اتحادیه اروپا تقریبا هرگونه واردات نفت خام از روسیه از طریق دریا را ممنوع کرد با این حال این قوانین کشورهایی مانند هند را از خرید نفت ارزان روسیه و تبدیل آن به سوخت‌هایی چون گازوئیل و ارسال مجدد آن به اروپا باز نمی‌دارد.

اروپا در مسیر تدوین قوانین برای هوش مصنوعی

هوش مصنوعی در سال‌های اخیر پیشرفت‌های چشمگیری داشته است چت‌جی‌پی‌تی‌و سایر نرم‌افزارها می‌توانند کارهایی را در عرض چند ثانیه انجام دهند که انسان تا کنون در زمان کوتاه و با کیفیت بالا قادر به انجام‌ آنها نبوده است. پرسش اینجاست که آیا بسیاری از مشاغل در آینده حذف خواهند شد زیرا ماشین‌ها می‌توانند کار را سریع‌تر انجام دهند؟ آیا هنوز به وکیل، کارمند مالیاتی، روزنامه‌نگار، مکانیک خودرو یا قصاب نیاز داریم؟ هوش مصنوعی چه ریسک‌هایی در بر دارد و چگونه باید با کاربردهای دوگانه آن برخورد کرد؟

اتحادیه اروپا در حال تدوین قوانین مربوط حوزه هوش مصنوعی است. مارگرت وستاگر، کمیسر امور رقابت اتحادیه در حاشیه نشست وزیران امور دیجیتال گروه هفت کشور صنعتی در تاکازاکی ژاپن، به رویترز گفت که هفته گذشته کمیته‌های مسئول پارلمان اروپا پیش‌نویسی را درباره مقررات هوش مصنوعی به تصویب رسانده‌اند.

هوبرتوس هایل، وزیر کار آلمان، تحولات کنونی را با انقلاب صنعتی مقایسه کرده و به نشریه تاگس‌اشپیگل گفته که تا حدود ده سال دیگر هوش مصنوعی در هر شغلی نقش ایفا خواهد کرد. این امر در مورد مشاغل و فعالیت‌هایی که هنوز باورش سخت است نیز صدق می‌کند.وزیر کار آلمان خواستار تنظیم مقررات مربوطه شده تا در نهایت این هوش مصنوعی باشد که به خدمت مردم می‌کند و نه برعکس.

خوش‌بینی مقام ارشد اوکراینی به نقش چین در صلح

آندری ملنیک، معاون وزیر خارجه اوکراین در گفت‌وگو با گروه رسانه‌های فونکه در آلمان نقش میانجی‌گرانه چین در جنگ روسیه در اوکراین را تصورپذیر دانست. او گفت: «چنین چیزی غیرواقع‌بینانه نیست.»

ملنیک در ادامه سخنان خود تصریح کرد: «چینی‌ها طبیعتا مصالح و علایق خود را دنبال می‌کنند. اما گمان می‌کنم، راه‌حلی مسالمت‌آمیز و عادلانه و پایان درگیری‌های بیشتر، به نفع پکن است تا این زلزله سنگین و پایان‌ناپذیر که کل نظم جهانی را به لرزه درآورده است.» او با شاره به تماس تلفنی اخیر میان ولودیمر زلنسکی و شی جین‌پینگ، روسای جمهوری اوکراین و چین گفت: «این گامی بزرگ به جلو بود تا مناسبات خود با چین را تقویت کنیم و بتوانیم به تهاجم روسیه پایان دهیم.»

معاون وزیر خارجه اوکراین در عین حال اذعان داشت که موضع چین طبیعتا می‌تواند با موضع اوکراین متفاوت باشد. به گفته او، «برای کی‌یف خروج تمامی نیروهای روس از مناطق اشغالی شرطی بنیادین است.»

اخطار آمریکا به پکن درباره اقدامات تحریک‌آمیز در دریای جنوبی چین

وزارت امور خارجه آمریکا روز شنبه با انتشار بیانیه‌ای از پکن خواست رفتار تحریک‌آمیز و خطرناک خود علیه کشتی‌های فیلیپینی در دریایی جنوبی چین را متوقف کند.