به گزارش اکوایران، نیویورک تایمز با انتشار گزارشی ادعای تازه‌ای را مطرح کرد و نوشت: آوریل 2008، یک مقام ارشد اطلاعاتی بریتانیا به تل‌آویو رفت تا محرمانه‌هایش را در اختیار هم‌تایان اسرائیلی‌اش قرار دهد؛ به ادعای این نشریه در آن بازه زمانی بریتانیا در ایران مهره‌هایی داشت که در سطوح بالا به اسرار دفاع و هسته ای دسترسی داشتند.

به گفته مقام های اطلاعاتی، این جاسوس اطلاعات ارزشمندی را ارائه کرده بود و سال ها به این کار ادامه داد، اطلاعاتی که به ادعای نیویورک تایمز برای از میان بردن تردیدها در پایتخت های غربی مبنی بر این که ایران در جستجوی عبور از گریز هسته ای است و اعمال تحریم های گسترده علیه تهران حیاتی بود.

این نشریه در ادامه یادداشت ادعایی اش آورده که هویت این جاسوس مدت ها پنهان بود، اما 11 ژانویه، اعدام علیرضا اکبری، معاون پیشین وزیر دفاع به اتهام جاسوسی همه محرمانه های این 15 سال را آشکار کرد. اکبری مهره انگلیسی ها بود.

 نیویورک تایمز در ادامه این یادداشت آورده، اکبری مدت ها زندگی دوگانه ای داشت. از منظر عموم او یک تندروی سیاسی بود که پیشتر در قامت معاون وزیر دفاع فعالیت داشت و بعدهابه لندن رفت و وارد بخش حصوصی شد اما هرگز اعتماد مقامات ایران را از دست نداد.  اما آنگونه که منابع اطلاعاتی می گویند، او از سال 2004 اسرار و محرمانه های هسته ای ایران با بریتانیا را در میان می‌گذاشت.

نیویورک تایمز به نقل از دو منبع ایرانی مدعی شده، شواهد نشان می دهد که اکبری تا سال 2019 از تبادل اطلاعات دوری می کرد؛ یعنی زمانی که ایران با کمک مقام های اطلاعاتی روسیه متوجه شدند که او ( به ادعای این نشریه) برنامه هسته ای ایران در کوه های نزدیک به تهران را فاش کرده است.

 ایران علاوه بر متهم کردن اکبری به افشای اسرار هسته ای و نظامی، اعلام کرده که معاون پیشین وزیر دفاع هویت و فعالیت بیش از 100 مقام از جمله محسن فخری زاده، دانشمند ایرانی را که در سال 2020 توسط اسرائیل ترور شده بود را فاش کرده است.

بریتانیا هرگز به جاسوس بودن اکبری اعتراف نکرد. سخنگوی وزارت خارجه بریتانیا در امور ایران در این باره مدعی شد که سیاست دیرینه ما این است که در باب مسائل اطلاعاتی اظهار نظر نکنیم.

نیویورک تایمز سپتامبر 2019 مدعی شده بود که داده های اطلاعاتی سایت هسته ای فردو را جاسوس بریتانیایی افشا کرده است. به گفته سه مقام اطلاعاتی و امنیت ملی غربی، اطلاعات درباره فردو را اکبری ارائه کرد.

نیویورک تایمز در ادامه گزارش خود با استناد به هشت ویدئوی کوتاهی که در تلویزیون دولتی ایران پخش شد جزئیات فعالیت های جاسوسی اش و استخدامش توسط بریتانیا را شرح داد. انگیزه اکبری از این اقدامات مشخص نیست.

ایران اعلام کرده که اکبری به کشورش خیانت کرده و اسرار دولتی را با پول معامله کرد. با این همه معاون پیشین وزیر دفاع و خانواده اش ادعای دیگری دارند. اما تایید می کنند که اکبری در چارچوب فعالیت رسمی اش با سفیر انگلیس در تهران دیدار داشت و غالبا برای تجارت به اروپا سفر می کرد.