به گزارش اکوایران، «خیز چین برای بستن حریم هوایی تایوان، «بازگشایی سفارت سوریه در تونس»، «روایت برنز از اعتراف تلخ پوتین»، «ممنوعیت ورود زائران غیر مسلمان به مسجد الاقصی»، «گفتگوی سالیوان و بن سلمان درباره ایران» و «رایزنی ارمنستان و روسیه با محوریت ایران» بخشی از مهم ترین سرخط اخبار در نیم روز گذشته بوده است.

خیز چین برای بستن حریم هوایی تایوان

به گفته چهار منبع آگاه، چین قصد دارد حریم هوایی شمال تایوان را از 16 تا 18 آوریل ببندد، اقدامی که می تواند پروازهای اطراف منطقه را مختل کند. به نوشته خبرگزاری رویترز، وزارت خارجه چین و تایوان فعلا به پرسش ها در این باره پاسخی نداده اند. چهار منبع که به دلیل حساسیت موضوع نخواستند نامشان فاش شود به رویترز گفتند که این ممنوعیت موجب اختلال در منطقه اطلاعات پرواز در شمال تایوان شده و آنها از چرایی محدودیت ها بی اطلاع هستند. این خبر در حالی رسانه ای شد که چین مانور نظامی اش در اطراف تایوان را به پایان رسانده؛ مانوری در واکنش به دیدار اخیر تسای اینگ ون، رهبر تایوان با کوین مک کارتی، رئیس مجلس نمایندگان امریکا. یک مقام ارشد که از این تصمیم آگاه است در این باره گفت که ممنوعیت ها بر پروازهلای 60 تا 70 درصد پروازها میان شمال شرق و جنوب شرق آسیا و همچنین پروازها میان تایوان و کره چنوبی، ژاپن و ایالات متحده تاثیر می گذارد.

بازگشایی سفارت سوریه در تونس

بعد از آن که رئیس جمهور تونس سفیری را برای کشورش در دمشق تعیین کرد، سوریه نیز اعلام کرد که سفارتش را در تونس بازگشایی می‌کند.به نوشته خبرگزاری رویترز، در بیانیه مشترک سوریه و تونس آمده است: بازگشایی سفارت سوریه در تونس بعد از اقدام قیس سعید، رئیس جمهور تونس درباره تعیین سفیری برای کشورش در دمشق صورت گرفته است. دولت سوریه موافقت فوری خود را با تعیین سفیر تونس و بازگشایی سفارت این کشور در تونس اعلام کرد.در این بیانیه آمده است: به زودی سفیر جدید سوریه در تونس تعیین می‌شود. هماهنگی میان وزرای خارجه دو کشور در راستای ازسرگیری روابط ادامه دارد.اخیرا قیس سعید به نبیل عمار، وزیر خارجه دستور آغاز اقدامات تعیین سفیر کشورش در سوریه را داد.

روایت برنز از اعتراف تلخ 

 

مدیر سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در یک سخنرانی از گفتگوی خود با ولادیمیر پوتین پیش از شروع جنگ در اوکراین گفت.به نوشته دیلی بیست، بیل برنز هشدار داد که چین در تلاش است تا این قدرت جهانی را از آن خود کند در حالی که روسیه تحت رهبری پوتین، انباشته از بلندپروازی یک قدرت رو به زوال میخواهد این میز قدرت را کاملا در هم بشکند.برنز گفت که قبل از شروع حمله روسیه به اوکراین، به درخواست جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا شخصا با پوتین صحبت داشته است و ادعا کرد، پوتین به سبب این اعتقادش که اوکراین ضعیف و چند تکه است و یک کشور واقعی نیست، عملا در مفروضاتش مرتکب اشتباهی عمیق شده است. به گفته برنز، پوتین این پیام را به وضوح ابلاغ کرد.او ادامه داد، پوتین اکنون در موقعیت ناخوشایند و غیرعادی عقب نشینی قرار گرفته، گرچه این رئیس جمهور روسیه هنوز باور دارد که می‌تواند اوکراین و غرب را فرسوده کند. برنز گفت: او متقاعد شده که اوکراین برای او بیشتر از ما اهمیت دارد، من فکر می‌کنم پوتین حالا در این شرط‌بندی همان قدر اشتباه می‌کند که در مفروضاتش قبل از حمله به اوکراین اشتباه کرد..او همچنین اظهار کرد، ارزیابی سیا این است که پوتین در مذاکرات برای توافق صلح جدی نیست و چیز های زیادی در ماه های آینده در معرض خطر قرار دارند.

ممنوعیت ورود زائران غیر مسلمان به مسجد الاقصی؛ وقتی شکاف ها در کابینه اسرائیل عریان تر شد

اسرائیل ورود بازدیدکنندگان و گردشگران غیرمسلمان به مسجد الاقصی در شرق بیت‌المقدس را تا پایان ماه رمضان ممنوع کرد. به نوشته خبرگزاری الجزیره، دفتر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در بیانیه‌ای اعلام کرد که او این تصمیم را پس از برگزاری یک نشست امنیتی اتخاذ کرده است.مسجدالاقصی سومین مکان مقدس مسلمانان و مقدس‌ترین مکان یهودی‌ها محسوب می‌شود که محوطه آنجا را «کوه معبد» می‌نامند.فلسطینی‌ها هنوز به این تصمیم کابینه اسرائیل واکنش نشان نداده‌اند. این در حالی است که در سال‌های گذشته، اسرائیل بازدید یهودیان از این مکان مقدس را در ده روز پایانی ماه رمضان ممنوع می‌کرد.اما ایتامار بن گویر، وزیر امنیت ملی اسرائیل، این تصمیم را محکوم کرده است.پلیس اسرائیل هفته گذشته صدها زائر را از مسجد الاقصی بیرون کرد که این باعث بروز تنش بین اسرائیل و فلسطینی‌ها شد و متعاقب آن، ده‌ها موشک از غزه، لبنان و سوریه به سمت اسرائیل پرتاب شد. ارتش اسرائیل نیز با حملات هوایی به این حملات موشکی پاسخ داد.

گفتگوی سالیوان و بن سلمان درباره ایران

ایسنا: مشاور امنیت ملی آمریکا و ولیعهد عربستان در خصوص ایران به گفت‌وگو داشتند. به نوشته خبرگزاری رویترز، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید و محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان در خصوص لزوم حفظ بازدارندگی در برابر تهدیدات از سوی ایران و دیگر نقاط به گفت‌وگو پرداختند.جیک سالیوان در این گفت‌وگو بر تعهد راسخ رئیس‌جمهور جو بایدن در خصوص اطمینان حاصل کردن از عدم دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای تاکید کرد.ادعای تلاش ایران برای دستیابی به تسلیحات هسته‌ای در حالی تکرار می‌شود که مقامات ایران بارها تاکید کرده‌اند تولید و به‌کارگیری تسلیحات اتمی جایی در دکترین دفاعی ایران ندارد و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز تاکنون ادعای آمریکا و غرب مبنی بر وجود اهداف نظامی در برنامه هسته‌ای ایران را تایید نکرده است.

رایزنی ارمنستان و روسیه با محوریت ایران

ایسنا: مقامات وزارت خارجه روسیه و ارمنستان در ایروان به رایزنی‌های سیاسی در خصوص همکاری با ایران پرداختند.معاونان وزرای خارجه ارمنستان و روسیه روز گذشته در خصوص شراکت در منطقه آسیا-اقیانوسیه، همکاری با ایران و همچنین همکاری‌ در بسترهای چندجانبه در منطقه آسیا-اقیانوسیه به گفت‌وگو پرداختند.به نوشته ارمن نیوز، وزارت خارجه ارمنستان در بیانیه‌ای اعلام کرده است که مناتسکان صفریان و وهان کوستانیان، معاونان وزرای خارجه ارمنستان به نمایندگی از ایروان و آندری رودنکو، معاون وزیر خارجه روسیه به نمایندگی از مسکو در این نشست حضور داشتند.

درهای سفارت گشوده شد

پس از آن که روز گذشته گزارش شد هیاتی از ایران برای بررسی بازگشایی سفارت ایران در عربستان راهی ریاض شدند، رسانه‌ها از بازشدن درهای این سفارتخانه پس از ۷ سال خبر دادند.

دو کشور پس از آن که گروهی از تندروهای حامی رهبر ایران ۷ سال پیش به سفارت و کنسولگری عربستان در ایران حمله کردند حمله کردند، اخیرا با وساطت چین توافق کردند که روابط دیپلماتیک خود را از سر بگیرند.

تجدید روابط قطر و بحرین

قطر و بحرین اعلام کرده‌اند که پس از حدود شش سال، در نظر دارند روابط دیپلماتیک خود را از سر بگیرند.شماری از کشورهای عرب حوزه خلیج فارس و مصر در سال ۲۰۱۷ در اعتراض به سیاست حکومت قطر روابط خود را با این کشور قطع کردند و آن را هدف تحریم تجاری قرار دادند.

دو سال پیش، کشورهای تحریم کننده به استثنای بحرین به تحریم تجاری علیه قطر خاتمه دادند.به گزارش رویترز، قطر و بحرین در بیانیه‌های جداگانه‌ای اعلام کردند که دومین نشست کمیته پیگیری روابط دو کشور روز چهارشنبه در مقر شورای همکاری خلیج فارس در ریاض پایتخت عربستان برگزار شد.