به گزارش اکوایران، میخائیل اولیانوف، نماینده دولت روسیه در مذاکرات احیای برجام در واکنش به سخنان ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران پیرامون هشدار تهران به فعال شدن مکانیرم اسنپ‌بک توسط دولت‌های غربی، این اقدام را تائید کرد. 

اولیانوف در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی توئیتر نوشت: «بدون شک این هشدار در صورت استفاده نادرست از مکانیزم اسنپ‌بک محقق خواهد شد. همه چیز قابل پیش‌بینی است زیرا ایران به صورت شفاف عمل می‌کند. مشکل این است که کشورهای غربی از تجربیات منفی گذشته درس نمی‌آموزند».

photo_2023-05-01_17-18-15

ناصر کنعانی در نشست مطبوعاتی امروز خود در پاسخ به پرسشی پیرامون تحرکات دولت‌های غربی برای بررسی فعال کردن بند اسنپ‌بک توافق برجام (موسوم به مکانیزم ماشه) گفته بود: «ما هم این را در خبرها دیدیم و خواندیم که احیانا تحرکاتی را ما از سوی برخی طرف های اروپایی شاهد هستیم. من لازم می‌دانم در اینجا تاکید کنم که چنان‌چه طرف مقابل دچار خطای محاسباتی بشود و اقدام و یا اقدامات غیرمنطقی در ارتباط با برجام و یا روند مذاکرات انجام دهد، آن ها در پیامی که قبلا از سوی طرف ایرانی دریافت کردند به طور دقیق و واضح می‌دانند که واکنش جمهوری اسلامی ایران چه خواهد بود. به نظرم این پیام به اندازه ی کافی برای آن‌ها گویا است».

در روزهای گذشته زمزمه‌هایی مبنی بر تحرکات دولت‌های غربی برای بررسی فعال کردن مکانیزم ماشه به گوش رسیده است. شنبه گذشته، علی واعظ عضو گروه بین‌المللی بحران در صفحه توییتر خود نوشته بود: «هفته گذشته سه کشور اروپایی با دعوت از ده عضو منتخب شورای امنیت سازمان ملل آنها را در جریان رایزنی ها در مورد استفاده از مکانیسم ماشه قطعنامه ۲۲۳۱ برای بازگرداندن تحریم های سازمان ملل در‌صورت عبور‌ ایران از خطوط قرمز هسته ای قرار دادند».

پیش از آن هم اولیانوف در توئیتر نوشته بود: «به نظر می‌رسد ایالات متحده و تروئیکای اورپایی تصمیم گرفته‌اند برجام را که دستاورد بزرگی در زمینه عدم اشاعه هسته‌ای محسوب می‌شد و هنوز هم هست، نابود کنند. هر روز که آن‌ها از سرگیری مذاکرات وین را به تاخیر می اندازند، ما را به نقطه بی‌بازگشت نزدیک می‌کند».