به گزارش اکوایران، میخائیل اولیانوف، نماینده دولت روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین و سرپرست تیم روسی حاضر در مذاکرات احیای برجام گفت دولت‌های غربی تصمیم دارند که توافق هسته‌ای را نابود کنند.

اولیانوف در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی توئیتر نوشت: «به نظر می‌رسد ایالات متحده و تروئیکای اورپایی تصمیم گرفته‌اند برجام را که دستاورد بزرگی در زمینه عدم اشاعه هسته‌ای محسوب می‌شد و هنوز هم هست، نابود کنند. هر روز که آن‌ها از سرگیری مذاکرات وین را به تاخیر می اندازند، ما را به نقطه بی‌بازگشت نزدیک می‌کند».

000

مذاکرات احیای برجام از سپتامبر سال گذشته با بن‌بست مواجه و متوقف مانده است. دولت ایالات متحده در ماه‌ها اخیر ادعا کرده که تمرکزی روی توافق هسته‌ای سال 2015 ندارد، اگر چه مدعی است که برای حل‌وفصل مناقشه بر سر برنامه اتمی ایران گزینه دیپلماسی در اولویت قرار دارد. برخی منابع خبری ادعا کرده‌اند که دولت بایدن در خفا به دنبال توافق موقت با تهران است. با این حال مقامات جمهوری اسلامی ایت مسئله را رد کرده و گفته‌اند که تنها حاضر به توافق بر سر بازگشت کامل به برجام هستند.

روز گذشته پایگاه خبری واشنگتن‌فری‌بیکن گزارش داد اعضای جمهوری‌خواه در مجلس نمایندگان آمریکا قصد رونمایی از ۶ طرح برای گسترش تحریم‌ها ضدایران و جلوگیری از توانایی کاخ سفید برای تعلیق تحریم‌ها را دارند. مطابق این گزارش، این طرح‌های تحریمی که با حمایت «کمیته مطالعاتی جمهوری‌خواهان» تهیه شده‌اند بخش‌های نظامی، سران حکومتی و بخش مالی ایران را هدف قرار خواهد داد. فری‌بیکن نوشته رونمایی از این طرح‌ها در حالی انجام می‌شود که دولت بایدن در تلاش برای احیای توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ با ایران است. مطابق این ادعا، با آنکه دولت بایدن به صورت علنی ادعا می‌کند که مذاکرات با ایران در وضعیت تعلیق قرار داده است اما قانونگذاران مطلع از تحولات می‌گویند کاخ سفید هنوز در محافل پشت پرده به دنبال رسیدن به توافق هسته‌ای جدید با ایران است.