به گزارش اکوایران، هفته گذشته نادر بذرافشان - رئیس اتحادیه طلا و جواهر - اعلام کرد که معاملات سکه باید در سامانه جامع تجارت ثبت شود و عدم ثبت معاملات در سامانه تجارت تخلف محسوب می‌شود‌. مسعود درخشان که به عنوان یکی از مدرسان اقتصادی حامی دولت معرفی می‌شود نیز در برنامه تلویزیونی اعلام کرد که بازار سکه باید به طور کامل جمع شود.

این دو اظهارنظر در طول یک هفته، حساسیت‌ها نسبت به معاملات سکه را برانگیخت و گمانه‌زنی‌ها در این باب افزایش پیدا کرد. اکوایران در این گزارش یکی از سناریوهای بازارساز در این بازار را بررسی می‌کند.

با افزایش فشارها و تحریم‌های ترامپ در زمان دولت روحانی، طرح مالیات بر عایدی سرمایه جدی شد. قرار بر این بود تا از سودی که به وسیله سفته‌بازی در بازارهای غیرمولد ایجاد می‌شود مالیات کسب شود. این قانون و جزئیات آن ولی با پیروزی بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و تعدیل فشارهای سیاسی خارجی بر کشور در آن زمان، از کانون توجه خارج شد.

در سال گذشته ولی دوباره خبرهایی مربوط به مالیات بر عایدی سرمایه در فضای رسانه‌ای کشور سر برآورد. زمستان گذشته قانون مالیات بر عایدی سرمایه ارز و طلا در میان اخبار خودنمایی کرد و حتی گفته شد از دلار سهمیه‌ای و‌ قبوض الکترونیکی خرید طلا مالیات گرفته می‌شود. در سال جدید هم خبرهایی از نحوه دریافت مالیات بر عایدی سرمایه در بخش مسکن به گوش رسید‌.

برای دریافت مالیات بر عایدی سرمایه باید اطلاعات جامعی از قیمت خرید و فروش مردم وجود داشته باشد. در چنین فضایی هفته گذشته رئیس اتحادیه طلا و جواهر از لزوم ثبت اطلاعات خرید طلا در سامانه جامع تجارت گفت. به نظر این اقدام می‌تواند زمینه دریافت مالیات بر عایدی سرمایه در معاملات سکه را برای بازارساز فراهم کند.

مالیات بر عایدی سرمایه در کشورهای زیادی به منظور جلوگیری از سفته‌بازی و افزایش سرمایه‌گذاری مولد انجام می‌شود ولی بررسی روند اخبار درباره مالیات بر عایدی سرمایه در کشور نشان می‌دهد که در زمان صعودی شدن نرخ ارز، اخبار مربوط به مالیات بر عایدی سرمایه داغ می‌شود، یعنی به نوعی در شرایطی که بازارساز نسبت به آینده بازار ارز نگران می‌شود، اخبار مربوط به این نوع مالیات منتشر می‌شود که البته با توجه به آنکه طرف‌های غربی مذاکرات چندین‌بار از در دستور کار نبودن برجام سخن گفته‌اند این اقدام بازارساز به عنوان اقدام دفاعی و احتیاطی در بازارها طبیعی است.

برزخ برجامی در بازار ارز و طلا

هفته گذشته برای اولین‌بار در سال جاری بازدهی تمام اعضای بازار ارز و طلا مثبت شد. ربع سکه در مقایسه با سایر اقلام بازار ارز و طلا بازدهی بیشتری کسب کرد که احتمالا بی‌ارتباط با توقف فرایند عرضه ربع سکه توسط بانک مرکزی نیست. دلار و اونس طلا با همکاری یکدیگر در پایان هفته قبل معاملات طلا را به بالا هدایت کردند. خبر توقیف نفتکش مرتبط به آمریکا توسط ایران و ادعای رویترز مبنی بر اقدام مشابه طرف آمریکایی پیش از ایران، اصطکاک در حوزه اخبار سیاسی بین‌المللی را افزایش داده است؛ البته با توجه به آنکه ادعاهایی مبنی بر آزادسازی پول‌های بلوکه‌شده ایران در کره جنوبی وجود دارد و سفر حسین امیرعبداللهیان - وزیر امور خارجه - به عمان به عنوان میانجی مذاکرات برجامی نیز اخیرا رخ داده، نتیجه‌گیری از آینده برجام سخت شده و پیش‌بینی‌ها در این باره را در برزخ قرار داده است.

سیگنال دلار به بازار سرمایه

همزمان با رشد قیمت ارز در هفته گذشته بازار سرمایه اصلاح کرد و روند صعودی شاخص کل متوقف شد. برخی از تحلیلگران تصور ‌می‌کنند که بعضی از معامله‌گران نقدینگی خود را میان دو بازار جابه‌جا کرده‌اند‌. در شرایطی که دلار در پایان هفته قبل افزایش یافت سبزپوشی سهام دلاری در ابتدای هفته جاری دور از ذهن نخواهد بود.