به گزارش اکوایران، کوین مک کارتی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در جریان سفرش به اسرائیل خود را در میانه شکاف حاکم میان جو بایدن و بنیامین نتانیاهو قرار داد و از کاخ سفید به واسطه عدم میزبانی اش از نخست وزیر اسرائیل انتقاد کرد و به او پیشنهاد داد که در کنگره سخنرانی داشته باشد.

تلاش برای جبران انفعال بایدن

 به نوشته واشنگتن پست، مک کارتی که با هیئتی متشکل از دو حزب از اعضای مجلس نمایندگان در میانه تنش های حاکم بر سرزمین های اشغالی، وارد تل آویو شد، به دنبال تعریف یک هدف مشترک با  «بی بی» بود بالاخص آن که هر دو از بایدن ناامید شده اند. این موضع گیری در حالی اتخاذ شد که رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرده که برنامه ای برای دیدار سنتی با نخست وزیری اسرائیل ندارد، تلاشی برای تحت فشار قرار دادن« بی بی» جهت عقب نشینی از کنترل دیوان عالی و طرح اصلاح قضایی.

در چنین شریطی مک کارتی فعلا با نتانیاهو همراهی کرده و بایدن را به واسطه به چالش کشیدن جمهوری خواهان مجلس نمایندگان، هدف انتقاد قرار داد.

مک کارتی روز جمعه در جمع خبرنگاران بر تمایل خود جهت دعوت از نتانیاهو برای دعوت به واشنگتن تاکید کرد و گفت که انتظار دارم کاخ سفید از نخست وزیر برای حضور در یک نشست دعوت کند. او در طول این کنفرانس  و در واکنش به اصلاح ساختار قضایی اسرائیل و ناآرامی هایی که به این دلیل در سرزمین های اشغالی به وجود آمده، اعلام کرد که تفکیک قوا گزاره ای است که بازیگران اسرائیل خود باید آن را اجرایی کنند.

سفری پرحاشیه 

اوایل روز دوشنبه مک کارتی در نشست کنست سخنرانی کرد؛ این نخستین جلسه از زمان حضور نیوت گینگریچ، همکار جمهوری خواه او در سال 1988 بود.مک کارتی در جریان سخنرانی اش بارها به روابط ویژه میان ایالات متحده و اسرائیل اشاره و تاکید داشت که هیئتی که او رهبری شان را عهده دار شده، اسرائیل را دوست خوب خود می دانند. به ادعای رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، داستان و روایت اسرائیل، روایتی است از امید بالاخص برای امریکایی ها فارغ از هر حزب و جناح سیاسی.

او در ادامه خاطر نشان کرد که واشنگتن برای دفاع از اسرائیل از انجام هیچ فعلی ابایی ندارد و در نهایت با اشاره به تهدیدهای( ادعایی) ایران مدعی شد که مانع از عبور تهران از گریز هسته ای خواهد شد. حضور مک کارتی در سرزمین های اشغالی و در میانه تنش های حاکم بر این سرزمین، تنش هایی که ماحصل تجمعات عظیم علیه سیاست های گروه های راست گرای این رژیم است، نشانه ای است قابل تامل.

تداعی سردی روابط واشنگتن و تل آویو در سال 2015

مک کارتی دومین چهره جمهوری خواه برجسته ای است که در روزهای اخیر به بیت المقدس سفر داشته است. پیش از او، ران دیسانتیس، فرماندار فلوریدا و نامزد احتمالی جمهوری خواهان برای کارزار 2024 در جریان یک ماموریت وارد سرزمین های اشغالی شد. او نیز از رویکرد بایدن در ارتباط با اسرائیل انتقاد کرد و از اظهار نظر درباره کمپین قضایی نتانیاهو خودداری.

پیشنهاد مک کارتی جهت حضور نتانیاهو در کنگره ای که در اختیار جمهوری خواهان قرار دارد، سردی روابط رهبران اسرائیل و آمریکا در دوران ریاست اوباما را یاداور شد. سال 2015 نیز «بی بی» به واسطه مخالفت خوانی هایش با توافق هسته ای ایران در جلسه کنگره علیه این توافق سخنرانی کرد.

آغوش وسوسه انگیز جمهوری خواهان

ناظران می گویند شکاف ها در باب حمایت از نتانیاهو در دوران ریاست ترامپ به واسطه تلاشش برای انتقال سفارت آمریکا از تل اویو به شرق بیت المقدس، عمیق تر هم شده است. از همین رو تحلیلگران به نتانیاهو می گویند که به این چالش دامن نزند.

جروزالم پست در سرمقاله روز دوشنبه خود نوشت: رهبران اسرائیل باید از رویکردی پیروی کنند تا آمریکایی ها ناچار نشوند با لحاظ کردن وابستگی های حزبی شان، یک طرف را برگزینند. یعقوب دایان، دیپلمات پیشین اسرائیل در ایالات متحده گفت که نتانیاهو علیرغم تمایلش به سیاست های جمهوری خواهان، باید جایگاه ساختار دو حزبی ایالات متحده را در اولویت قرار دهد.

او در ادامه تاکید کرد که طبیعتا اغوش گرم جمهوری خواهانی که حرف های نتانیاهو را به خوبی درک می کنند، وسوسه برانگیز است. با این همه بایدن دوست خوبی بری اسرائیل بوده و حداقل تا دو سال دیگر در دفتر بیضی شکل می ماند.