اکوایران: در طول ۱۲ سال جنگ داخلی در سوریه، تهران به شکلی بلاوقفه از حکومت بشار اسد حمایت اقتصادی، سیاسی و نظامی کرده و به دمشق کمک کرد تا مناطق ازدست‌رفته را پس بگیرد. اکنون در حالی که بشار اسد به دنبال بازسازی کشور است، ایران در تلاش است تا جایگاه و نفوذ خود در این کشور را تثبیت کند.

به نوشته پایگاه فرانس ۲۴، سفر رئیس‌جمهور ایران در حالی انجام می‌شود که برخی کشورهای عربی که روابط خود را با دولت سوریه قطع کرده و از مخالفان حمایت می‌کردند، دوباره اما به صورت محدود، با دمشق وارد تعامل شده‌اند.

هم‌چنین این سفر تنها چند هفته پس از توافق تاریخی عادی‌سازی روابط ایران و عربستان سعودی به میانجی‌گری چین، انجام می‌شود.سانا، خبرگزاری دولتی سوریه اعلام کرد که رئیسی و اسد درباره روابط دوجانبه، مسائل مشترک اقتصادی و سیاسی و تحولات مثبت در منطقه گفتگو خواهند کرد.

خبرنگار خبرگزاری فرانسه گفت که مقدمات سفر رئیسی از روزها پیش در منطقه دمشق که سفارت ایران در آن مستقر است در جریان بوده و موانع بتنی جلوی سفارت ایران برداشته شده است.رسانه‌های ایرانی گزارش دادند که رئیس‌جمهور ایران در سفر دو روزه خود، یک هیئت ارشد سیاسی و اقتصادی را رهبری خواهد کرد.

در حالی که اسد از زمان شروع جنگ دو بار به طور رسمی به تهران سفر کرده است، محمود احمدی‌نژاد آخرین رئیس‌جمهور ایران بود که به دمشق سفر کرد.

اسامه دانورا، تحلیلگر مستقر در دمشق گفت که این دیدار فصل جدیدی در روابط نزدیک بین دو کشور خواهد کرد.او افزود که این دیدار می‌تواند بر استراتژی‌های اقتصادی بلندمدت تمرکز کند. وی خاطرنشان کرد که ایران خود را به‌عنوان شریک در بازسازی سوریه مطرح کرده است.

سفر سیاسی یا استفاده از فرصت بازسازی؟

جنگ سوریه جان بیش از ۵۰۰ هزار نفر را گرفته، میلیون‌ها نفر را آواره کرده و زیرساخت‌ها و صنعت این کشور را ویران کرده است.همچنین بخش‌هایی از کشور هنوز از کنترل دولت خارج است.

الوطن، روزنامه حامی دولت سوریه گزارش داد که توافقنامه‌ها و یادداشت تفاهم‌های زیادی از جمله در حوزه انرژی و برق، در سفر رئیسی امضا خواهد شد.این روزنامه افزود: مذاکراتی در مورد خط اعتباری جدید ایران برای سوریه جهت سرمایه‌گذاری در بخش برق، در کشوری که خاموشی‌ها می‌تواند حدود ۲۰ ساعت در روز طول بکشد، انجام خواهد شد.

در ژانویه ۲۰۱۹، سوریه و ایران ۱۱ توافقنامه و یادداشت تفاهم، از جمله یک قرارداد همکاری اقتصادی استراتژیک بلندمدت امضا کردند.دانورا گفت، جو منطقه‌ای پس از نزدیکی عربستان و ایران، دیدار رئیسی را راحت‌تر کرده است.اسد امیدوار است عادی‌سازی کامل روابط با پادشاهی‌های ثروتمند خلیج‌فارس و سایر کشورهای عربی نیز به بازسازی مالی کمک کند.

کیوان کاشفی، یکی از اعضای اتاق بازرگانی ایران که در روابط تجاری سوریه دخیل است هم به فایننشال تایمز گفته: امیدواریم سفر رئیسی بتواند به ایجاد مکانیزمی برای بازپرداخت وام‌ها و خطوط اعتباری که در زمان جنگ به سوریه پرداخته شد، کمک کند. ما به بستر جدیدی نیاز داریم که به وسیله آن تجارت ایران و سوریه افزایش یابد.

تحلیلگران تهران گفتند که توافق ایران با عربستان فشار سیاسی و اقتصادی بر جمهوری اسلامی را کاهش داده و تجارت منطقه‌ای را تقویت می‌کند.

کاشفی گفت: تجارت دوجانبه بین دمشق و تهران سالانه حدود ۲۵۰ میلیون است که بیشتر صادرات از طرف ایران انجام می‌شود؛ اما اگر موانعی مانند تعرفه‌های بالای سوریه کاهش یابد، می‌تواند به حداقل یک میلیارد دلار نیز برسد. وی اذعان کرد که خطرات حملات اسرائیل به محموله‌های زمینی یا دریایی ایران نیز از موانع تجارت است. سوریه پل اصلی ایران برای کمک‌ها به حزب‌الله است.

سعید لیلاز، تحلیلگر اقتصادی و سیاسی می‌گوید: سوریه بازار بزرگی برای ایران نیست، اما همچنین نمی‌توانیم بازارهای کوچک را از دست بدهیم. ایران ترجیح می‌دهد به سوریه نفت خام بفروشد و پولش را نگیرد. تا اینکه اصلاً نفروشد و آن بازار را از دست بدهد.

همچنین تهران کنترل برخی از معادن فسفات سوریه را به دست گرفته است که منبع حیاتی خوراک تولید کود ایران است. همچنین امید دارد که محصولات غذایی، پتروشیمی، مصالح ساختمانی و خدمات مهندسی بیشتری را به سوریه صادر کند. این کشور همچنین به دنبال سرمایه‌گذاری در بخش مخابرات است.

حمید حسینی، تاجر پتروشیمی می‌گوید: اگر مسیر زمینی سوریه از طریق عراق امن شود، ایران در سوریه حرفی برای گفتن خواهد داشت. اما در شرایط کنونی، هزینه‌های حمل‌ونقل و خطرات تجارت با سوریه، توسعه دشوار می‌کند. حسینی افزود گذرگاه رسمی مرزی عراق برای کامیون‌های ایرانی امن نیست، زیرا برخی از کامیون‌های حامل سوخت به آتش کشیده شده‌اند. وی افزود که این مسیر بعد از برقراری رابطه با عربستان امن‌تر خواهد شد.

در ماه آوریل، شاهزاده فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان، اولین مقام سعودی بود که از زمان آغاز جنگ، به دمشق سفر کرد.

گروه‌های مورد حمایت ایران از جمله حزب‌الله لبنان نیز به پشتیبانی نیروهای اسد ادامه می‌دهند.ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در این هفته گفت: مبارزه با تروریسم یکی از نمونه‌های موفق همکاری دو کشور است.

دانورا گفت که او همچنین انتظار دارد که روابط سوریه و ترکیه مورد بحث قرار گیرد.

تهران بخشی از مذاکرات چهارجانبه با دمشق، مسکو و آنکارا برای ترمیم روابط سوریه و ترکیه است که با آغاز جنگ داخلی سوریه قطع شد.