به گزارش اکوایران، وزیر دفاع تایوان، چیو کو-چنگ، روز پنجشنبه گفت که تحویل 66 فروند F-16V پیشرفته جدید از ایالات متحده به دلیل اختلال در زنجیره تامین به تعویق افتاده است و این وزارتخانه در تلاش است تا آسیب‌ها را به حداقل برساند و «کمبودها را جبران کند».

به گفته رویترز، ایالات متحده در سال 2019 با فروش 8 میلیارد دلاری جت‌های جنگنده F-16 شرکت لاکهید مارتین به تایوان موافقت کرد، قراردادی که ناوگان F-16 جزیره را به بیش از 200 جت، بزرگترین ناوگان در آسیا، می‌رساند، که هدف آن تقویت دفاع این جزیره در مقابل تهدید فزاینده چین است که تایوان را متعلق به خود می داند.

تایوان در حال تبدیل 141 جت  F-16مدل‌های A و B خود به نوع F-16V بوده و علاوه بر این، 66 فروند F-16V  جدید را نیز سفارش داده است که دارای سیستم‌های اویونیک، راداری و تسلیحاتی جدید برای مقابله بهتر با نیروی هوایی چین، از جمله جنگنده‌های رادارگریز J20 است.

به گفته این وزارتخانه، اولین F-16V جدید قرار بود در سه ماهه چهارم سال گذشته تحویل شود، اما به دلیل اختلالات زنجیره تامین مرتبط با همه‌گیری، به سه ماهه سوم سال جاری به تعویق افتاده است.

چیو گفت: «ما از کانال‌های متعددی استفاده می‌کنیم تا آسیب‌های ناشی از این موضوع را به حداقل برسانیم.» و افزود هنوز انتظار می‌رود که سفارش به طور کامل تا قبل از سال 2025 تحویل داده شود.

تایوان از سال گذشته از تاخیر در تحویل تسلیحات آمریکا مانند موشک‌های ضدهوایی استینگر شکایت کرده است. این در شرایطی است که تولیدکنندگان، تجهیزات خود را به تامین کمک‌های دولت آمریکا به اوکراین متمرکز کرده‌اند و این موضوع باعث نگرانی قانون‌گذاران آمریکایی شده است.

مایکل مک کال، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا، ماه گذشته در جریان بازدید از تایپه گفت که هر کاری که ممکن است برای سرعت بخشیدن به تحویل تسلیحات انجام خواهد داد.