به گزارش اکوایران، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید که برای رایزنی با رهبران عربستان قرار است راهی ریاض شود تا بدین طریق روابط دو بازیگر را تقویت کند در کنفرانس خبری که در اندیشکده ای برگزار شد، مدعی شد که ایالات متحده برای اطمینان از عدم گریز هسته ای ایران و همچنین دستیابی به نتیجه دیپلماتیک اقدامات لازم را انجام خواهد داد.

 به نوشته خبرگزاری رویترز، سالیوان که در موسسه مطالعاتی واشنگتن سخنرانی می کرد در ادامه این ادعاها تاکید کرد، ایالات متحده کماکان به دنبال راه حل دیپلماتیک برای برنامه هسته ای ایران است. او در ادامه از تصمیم دونالد ترامپ در سال 2018 که همانا خروج یکجانبه از توافق هسته ای با ایران بود، ابزار تاسف کرد.

سالیوان در ادامه ادعاهای خود از همکاری واشنگتن و تل آویو جهت ممانعت از پیشرفت در برنامه هسته ای ایران خبر داد و مدعی شد که آمریکا همچنان به ایران درباره پیامدهای پیشرفت برنامه هسته ای اش هشدار می دهد و همزمان در جستجوی نتیجه ای با میانجیگری دیپلماتیک درباره برنامه هسته ای ایران است.

آمادگی ایران جهت توافق براساس متن اتحادیه اروپا

این ادعاها در حالی رسانه ای شد که همزمان شبکه خبری المیادین با استناد به پیام توئیتری محمد مرندی، مشاور تیم مذاکره کننده هسته ای ایران نوشت که تهران همچنان آماده توافق هسته ای براساس متن پذیرفته شده سال قبل است.

مقصود مرندی از متن، همان متن پیشنهادی اتحادیه اروپا است که در چارچوبش خواسته ها و مطالبات ایران و آمریکا لحاظ شده بود و توسط جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی این نهاد منطقه ای برای تحقق توافق در اختیار تهران و واشنگتن قرار گرفت، با این همه دو کشور در آستانه دستیابی به توافقی احتمالی به واسطه اختلاف نظر در باب موضوعات پادمانی و فنی و همچنین به دلیل مواضع آژانس بین المللی انرژی اتمی نتوانستند توافق کنند.

 در آن بازه زمانی ناظر اتمی سازمان ملل مدعی بود که ایران به بخشی از سوال های این نهاد درباره برنامه هسته ای اش پاسخی نداده است اما ایران تاکید داشت که به سوال های آژانس پاسخ های جامعی داده شده و می بایست برای توافق نهایی، پرونده پادمانی ایران بسته شود.