به گزارش اکوایران، اسرائیل نگران پیشرفت برنامه هسته ای ایران است با این همه بنیامین نتانیاهو از سفر یوآو گالانت، وزیر دفاع کابینه اسرائیل به آمریکا برای دریافت مشاوره های امنیتی جلوگیری کرده البته تا زمانی که بایدن او را به کاخ سفید دعوت کند.

هراس واشنگتن از ماجراجویی « بی بی»

روابط سرد و پرتنش اسرائیل و ایالات متحده، دو بازیگر را تحت تاثیر قرار داده است. آمریکایی ها امروز نگران گام بعدی اسرائیل در ارتباط با برنامه هسته ای ایران هستند و درباره آنچه در سر « بی بی» می گذرد، اطمینان چندانی ندارند. این وضعیت تازه نیست، بیش از یک دهه پیش، در شرایطی که اسرائیل در حال ارائه بحث های ادعایی جهت حمله نظامی به تاسیسات هسته ای ایران بود، نیروی هوایی این بازیگر مانور گسترده ای را با حضور بیش از 100 جنگده در سمت غرب و بر فراز مدیترانه برگزار کرد، مسیر به گونه ای طراحی شده بود که به سان مسیر حمله ادعایی به ایران بود، اما در جهتی مخالف.

به ادعای ناظران، قبل از آن که جنگده ها به آشیانه ها بازگردند، یک تفنگدار آمریکایی با تلفن ماهواره ای رمزگذاری شده به مقر نیروی دفاعی اسرائیل در تل اویو رسید. او راهی دفتر فرمانده وقت ارتش شد و شماره ای را گرفت، ان سوی خط مایک مولن منتظر برقراری تماس بود، دریا سالار آمریکایی. مولن خطاب به وزیر دفاع وقت اسرائیل گفت: قرار نیست ما را غافلگیر کنید؟ مولن تنها یکی از چهره های سیاسی- نظامی آمریکایی بود که فعل و انفعال های اسرائیل را رصد می کرد تا ناگهان درگیر ماجراجویی با بهای بسیار نشود.

پشت پرده سفر چهره های ارشد آمریکایی به سرزمین های اشغالی

دوازده سال از آن روز می گذرد و نتانیاهو کماکان نخست وزیر است. زیرساخت های تاسیسات هسته ای ایران توسعه یافته است. گالانت پنجشنبه مدعی شد که ایران از اورانیوم کافی برای ساخت سلاح برخوردار است؛ ادعایی که ایران بارها آن را تکذیب کرده و تاکید داشته و دارد که به دنبال سلاح هسته ای نبوده و نیست. با این همه فارغ از مواضع ادعایی  مقام های اسرائیلی، یک چیز تغییر نکرده است، حقیقت آن است که ایالات متحده از حمله غافلگیرکننده و پر هزینه اسرائیل می هراسد. از همین رو به سان گذشته بار دیگر مقام های ارشد خود را راهی سرزمین های اشغالی می کند تا مانع از این ماجراجویی هولناک شود.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی در جریان سخنرانی اخیرش در اندیشکده واشنگتن گفت که از طری ویدئو با همتای اسرائیلی اش رایزنی داشته و حتی نتانیاهو هم در بخشی از این گفتگو شرکت کرده است. سالیوان مدعی شد که واشنگتن با متحدانش از جمله اسرائیل برای جلوکیری از گریز هسته ای ( ادعایی) ایران همکاری خواهد کرد.

چهره ای که امروز باید بیش از هر زمان بر فعل و انفعالش متمرکز شد، ژنرال مایکل کوریلا، رئیس فرماندهی مرکزی ایالات متحده است که از 13 مارس، یعنی زمانی که منصوب شد تا به امروز هفت بار راهی سرزمین های اشغالی شده است. کوریلا هفته گذشته هم در سرزمین های اشغالی بود، این دومین سفر فرمانده آمریکایی از زمان تشکیل کابینه جدید در ماه دسامبر محسوب می شود. یکی از منابع نظامی ارشد اسرائیلی که نخواست نامش فاش به المانیتور گفت: به نظر می رسد کوریلا سعی می کند حداقل هر سه ماه یک بار به سرزمین های اشغالی سفری داشته باشد. این مقام مسئول در پاسخ به سوالی درباره هدف از این دیدارها هم پاسخ داد: علیرغم تنش های حاکم بر روابط اسرائیل و آمریکا، همکاری های امنیتی میان دو بازیگر حفظ شده، علاوه بر این نمی توان این حقیقت را انکار کرد که واشنگتن می خواهند بدانند در سر رهبران اسرائیل درباره ایران چه می گذرد.

گروگان گیری به سبک «بی بی»

شواهد نشان می دهد که نتانیاهو بی میل نیست که حاشیه های مرتبط با خود و بادن را کم رنگ جلوه دهد. از همین رو در نشست هفته گذشته کنست با حضور کوین مک کارتی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، ن بی بی» ضمن اشاره به بزرگ ترین رزمایش نظامی مشترک دو بازیگر، از همکاری با دولت بایدن قدرانی کرد. با این همه آنگونه که کانال 12 اسرائیل گزارش داده، نتانیاهو از سفر گالانت به ایالات متحده جهت دیدار با مقام های دفاعی آمریکا جلوگیری می کند. برمبنای این گزارش، نتانیاهو همه وزرایش از ملاقات با مقام های آمریکایی برحذر داشته تا زمانی که برای حضور در کاخ سفید دعوت شود..هرچند آنگونه که سالیوان هم اخیرا گفته، فعلا در این باره تعهدی داده نشده است.

سیاست اخیر« بی بی» مبنی بر ممنوعیت سفر چهره های کابینه اش به اسرائیل این گزاره را تقویت می کند که نتانیاهوی سال 2023، آن رهبر محتاط، حساب گرا و عمل گرای پیشین نیست. در شرایط حساس حاکم، زمانی که این بازیگر همزمان در چند جبهه در حال جنگ است، « بی بی» ترجیح می دهد که وزیر دفاع را در خانه نگاه دارد. یکی از منبع اطلاعاتی ارشد فعال در حزب لیکود به المانیتور گفت که نتانیاهو در حالی سفر وزرای خود به امارات در سال 2021 منع کرد تا ابتدا خودش به این کشور دعوت شود. اما در باب سفر وزیر دفاع اسرائیل به واشنگتن باید گفت چنین ممنوعیتی قابل قبول نیست چرا که چنین دیداری از منظر عملیاتی، اطلاعاتی و استراتژیکی با اهمیت است.

به عبارت دیگر، نتانیاهو انگار در کمپین وسوسه گونه اش جهت دعوت برای حضور در واشنگتن، منافع اسرائیل را به گروگان گرفته است. دستیاران « بی بی» در تلاش برای اصلاح روابط پر تنش نتانیاهو بایدن هستند، این تلاش ها بیش از همه جهت جلوگیری از ماجراجویی های احتمالی نتانیاهو در ارتباط با ایران است.

روایت ساعت شنی که وارونه شده

 ایران در شرایط کنونی در منطقه موقعیتی ممتاز دارد. ابراهیم رئیسی سفری تاریخی به سوریه داشت؛ سفری که ایران ان را پیروزی استراتژیک خوانده است. یکی از منابع بلندپایه سیاسی اسرائیل که نخواست نامش فاش شود به المانیتور گفت که امروز محور مقاومت مستحکم تر شده و این حقیقتی است که نمی توان از آن گریخت.

 این منبع افزود، در حالی که چندی پیش اسرائیل با ائتلاف های ضد ایرانی همکاری می کرد، امروز در شرایط متفاوتی قرار گرفته است، انگاری که ساعت شنی را برعکس کنید.این منبع اسرائیلی با اشاره به سفر رئیسی به سوریه گفت که چنین رخدادی حاوی نشانه های نگران کننده برای اسرائیل است. او اذعان کرد، دیدن تصویر رئیس جمهوری ایران در حالی که با دوربین پایگاه های اسرائیل در بلندی های جولان را نگاه می کند و با رهبران فلسطینی در دمشق دیدار دارد، دلگرم کننده نیست.