به گزارش اکوایران، «احتمال اخراج دیپلمات های چین از کانادا»، «شکست سخت حزب محافظه کار بریتانیا در انتخابات شوراها»، «ماموریت مشاور بایدن در ریاض»، «درگیری فیزیکی نمایندگان روس و اوکراین»، «مخالفت بورل با طرح صلح پکن برای اوکراین»، «نشست سه جانبه چین و پاکستان با طالبان» و «اخراج 4 دیپلمات آذربایجان از ایران» بخشی از مهم ترین سر خط اخبار در نیم روز گذشته بوده است.

احتمال اخراج دیپلمات های چین از کانادا، پکن واکنش نشان داد

وزیر خارجه کانادا پس از انتشار گزارش آژانس اطلاعاتی این کشور مبنی بر ارعاب یک قانونگذار کانادایی توسط چین، اخراج تعدادی از دیپلمات‌های این کشور را از خاک کانادا بررسی می‌کند.به نوشته خبرگزاری آسوشیتدپرس، ملانی جولی، وزیر امور خارجه کانادا گفت: گزارش آژانس اطلاعاتی این کشور نشان می‌دهد که پس از آنکه مایکل چونگ، قانونگذار محافظه‌کار کانادا سوابق حقوق بشری چین را به باد انتقاد گرفت، این قانونگذار به همراه خانواده‌اش که اهل هنگ کنگ هستند مورد ارعاب چین قرار گرفتند.وزیر خارجه کانادا افزود: سفیر چین را احضار کردیم تا تاکید کنیم که کانادا چنین دخالت‌هایی را بر نمی‌تابد. او در حضور کمیته پارلمان تصریح کرد: ما گزینه‌های متفاوتی از جمله اخراج دیپلمات‌های چینی را بررسی می‌کنیم. از طرفی سفیر چین در کانادا چنین اتهامات و گزارش‌های اطلاعاتی کانادا را رد کرد و بیانیه اتاوا را مبنی بر در نظر گرفتن اخراج دیپلمات‌های چینی را به باد انتقاد گرفت.

شکست سخت حزب محافظه کار بریتانیا در انتخابات شوراها؛ نخست وزیر شانسی برای پیروزی دوباره ندارد!

شکست حزب حاکم محافظه‌کار در انتخابات شوراهای شهر و افول محبوبیت این حزب در نتیجه افکارسنجی‌های صورت گرفته، نشان می‌دهد که ریشی سوناک شانس چندانی برای پیروزی در انتخابات سراسری سال آینده و حفظ سکان دولت ندارد.به نوشته خبرگزاری رویترز، بر اساس نتایج شمارش آراء صورت گرفته حزب محافظه کار تاکنون ۲۳۵ کرسی شورای شهر را از دست داده است. این درحالیست که بزرگترین حزب مخالف دولت (کارگر) ۱۲۲ کرسی و حزب لیبرال دمکرات نیز ۶۳ کرسی به دست آورده است.بررسی آمارها نشان می‌دهد که حزب محافظه‌کار کرسی‌های مناطق شمال و جنوب انگلیس را به حزب کارگر باخته و لیبرال دموکرات‌ها هم بخش‌های ثروتمندنشین کشور را که به طور سنتی از محافظه‌کاران حمایت می‌کنند، تصاحب کرده‌اند.حزب کارگر طی بیانیه ای اعلام کرد که نتایج آراء، نشانگر این واقعیت است که این حزب در مسیر پیروزی در انتخابات عمومی سال آینده قرار دارد.

ماموریت مشاور بایدن در ریاض

مشاور امنیت ملی جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا گفت که در آخر هفته برای گفت‌وگو با رهبران عربستان و همچنین مقامات هند و امارات به عربستان سعودی سفر خواهد کرد.به نوشته یورونیوز، جیک سالیوان در سخنرانی خود در موسسه واشنگتن گفت: «این آخر هفته برای دیدار با رهبران عربستان در آنجا خواهم بود».سفر سالیوان که از روز شنبه آغاز می‌شود در حالی صورت می‌گیرد که روابط واشنگتن و ریاض از زمان سفر بایدن به این پادشاهی در ژوئیه ۲۰۲۲ تیره شده است. گرچه دو کشور همچنان در بسیاری از زمینه‌ها از جمله بحران اخیر در سودان با یکدیگر همکاری می‌کنند.سالیوان گفت: «همتایان اماراتی و هندی من برای دیدارهایی به عربستان خواهند آمد تا بتوانیم زمینه‌ همکاری جدید را مورد بحث قرار دهیم.»او به مشارکت اقتصادی جامع بین ایالات متحده با هند و امارات اشاره کرد.آسوشیتدپرس به نقل از یک فرد آشنا با برنامه‌های سالیوان نوشت که قرار است مشاور بایدن با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان دیدار کند.

درگیری فیزیکی نمایندگان روس و اوکراین

اقدام نماینده روسیه در کشیدن پرچم اوکراین از دست یکی از نمایندگان هیئت اوکراینی در حین گرفتن عکس یادگاری باعث بروز درگیری فیزیکی بین نمایندگان دو کشور در حاشیه نشست سازمان اقتصادی کشورهای حوزه دریای سیاه در ترکیه شد. به نوشته خبرگزاری رویترز، پس از این کشمکش، نماینده اوکراین مشتی محکم بر دهان نماینده روس زد. اوایل روز نیز برخی از نمایندگان اوکراین با افسران امنیتی که قصد داشتند آنها را در حالی که اعتراض می کردند به بیرون هدایت کنند، درگیر شده و فریاد می زدند که پرچم ها در کنار نماینده روسیه نگاه داشته شدند.این تنش ها در حالی رخ داد که در میدان نبرد، پهپادهای روس کی یف، پایخت اوکراین را هدف حملات خود قرار دادند. فعلا خبرگزاری تاس روسیه اعلام کرد که نماینده روسی که هدف قرار گرفته به بیمارستان منتقل شده است. سفارت روسیه نیز این حادثه را تقبیح کرد.

مخالفت بورل با طرح صلح پکن برای اوکراین

جوزف بورل، مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت، این اتحادیه صرف نظر از روابط نزدیکش با ایالات متحده، باید سیاست جداگانه‌ای نسبت به چین داشته باشد و همچنین خاطرنشان کرد که طرح صلح پکن برای جنگ اوکراین عملی و کارآمد نیست.به نوشته خبرگزاری اسپوتنیک، جوزپ بورل طی یک کنفرانس در شهر فلورانس ایتالیا بیان کرد: به نظرم ما اروپایی‌ها باید روش خودمان را در برخورد با چین داشته باشیم. قطعا در مثلث روابط اتحادیه اروپا-آمریکا-چین، ما به آمریکا نزدیک‌تریم؛ اما باید روش خودمان را در پیش بگیریم.او افزود: فکر می‌کنم که ما نباید مخالف رشد چین باشیم. چه خوشمان بیاید چه نیاید، چین قدرت بزرگی خواهد شد. مساله مهم این است که چین چگونه قدرتش را مدیریت خواهد کرد.

نشست سه جانبه چین و پاکستان با طالبان

چین می‌گوید جامعه بین‌الملل باید تماس و گفت‌وگو با طالبان را افزایش داده و این گروه را برای ایجاد دولت فراگیر و میانه‌رو تشویق کند.از همین رو قرار است کین گانگ، وزیر خارجه چین در اولین سفر خود به اسلام آباد با همتای پاکستانی خود و وزیر خارجه طالبان دیدار ‌کند.ژائو لیجیان، سخنگوی وزارت خارجه چین در کنفرانس مطبوعاتی خود گفته است: «جامعه بین‌المللی باید تماس و گفت‌وگو با دولت موقت افغانستان «طالبان» را افزایش دهد، از تلاش‌های آن برای بازسازی و توسعه حمایت کند و آن را به ایجاد یک دولت فراگیر، اعمال حکومت میانه‌رو، توسعه روابط دوستانه با همسایگانش و مبارزه قاطع با تروریسم تشویق کند».او تاکید کرده که چین امیدوار است در گفت‌وگوی سه جانبه میان وزیران خارجه چین، پاکستان و طالبان «به تحکیم اعتماد متقابل و کمک مشترک به صلح، ثبات، توسعه و رفاه در منطقه کمک کند.»در این سفر گانگ با مقام‌های پاکستانی دیدار خواهد داشت و در چهارمین دور گفت‌وگوی استراتژیک میان اسلام آباد-پکن شرکت می‌کند.سخنگوی وزارت خارجه چین گفته است «چین و پاکستان شریک استراتژیک در هر شرایط‌ و دوستانی آهنین هستند.»

اخراج 4 دیپلمات آذربایجان از ایران

تسنیم: چهار دیپلمات وزارت خارجه جمهوری آذربایجان در تهران و تبریز، به عنوان عنصر نامطلوب شناخته و اخراج شدند.این اقدام ایران در پاسخ به باکو در اخراج دیپلماتهای ایرانی انجام گرفته است.اواسط فروردین ماه، باکو 4 دیپلمات ایرانی را عنصر نامطلوب معرفی کرده بود.در مقابل وزیر خارجه جمهوری آذربایجان در اظهاراتی عنوان کرد که اخبار منتشر شده اخیر مبنی بر اخراج دیپلمات‌های این کشور از ایران جدید نیست.