به گزارش اکوایران، «امارات، شریک گفتگو در سازمان همکاری شانگهای»، «احتمال اخراج یک دیپلمات چینی از کانادا»، «تاجگذاری چارلز سوم»، «اصرار هند بر تروریست خواندن دولت پاکستان»، «چچنی‌ها در باخموت»، «چین، پاکستان و طالبان بر سر میز مذاکره»، «کنارگذاشتن رهبر شناخته‌شده مخالفان» و «واکنش شمخانی به سالیوان» از مهمترین سرخط‌های خبری نیم‌روز گذشته هستند.

امارات، شریک گفتگو در سازمان همکاری شانگهای

خبرگزاری دولتی امارات «وام» گزارش داد که امارات رسماً وضعیت «شریک گفتگو» را در سازمان همکاری شانگهای دریافت کرده است.

در این بیانیه آمده است: امارات در حاشیه نشست شورای وزیران امور خارجه سازمان همکاری شانگهای رسماً وضعیت «شریک گفتگو» را در سازمان همکاری شانگهای دریافت کرد... اوج مشارکت امارات امضای تفاهم نامه بود.

در مراسم امضای این تفاهم نامه، عبدالناصر الشالی، سفیر امارات در هند، نماینده این کشور بود.

اعضای سازمان همکاری شانگهای روسیه، هند، چین، پاکستان و چهار کشور آسیای مرکزی قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان هستند. هند در سپتامبر سال گذشته ریاست گروه سازمان همکاری شانگهای را بر عهده گرفت و امسال میزبان آن است.

احتمال اخراج یک دیپلمات چینی از کانادا

به دنبال انتشار گزارش‌هایی در مورد تحت‌فشار قرار گرفتن یک نماینده پارلمان کانادا توسط حزب کمونیست چین، تنش دیپلماتیک بین اتاوا و پکن شدت گرفت و موضوع اخراج یک دیپلمات چینی از کانادا نیز مطرح شده است.

سازمان اطلاعات کانادا به تازگی اعلام کرد که رژیم کمونیستی چین با هدف جلوگیری از فعالیت‌ها و «مواضع ضد چینی» مایکل چونگ، سیاستمدار چینی‌تبار کانادا، تلاش کرده که جزئیاتی در مورد بستگان چونگ در هنگ‌کنگ به دست بیاورد.

مایکل چونگ ۵۱ساله، در سال ۲۰۲۱ طرحی را در پارلمان کانادا ارائه کرد که به موجب آن، رفتار چین با جمعیت اقلیت مسلمان اویغور، نسل‌کشی شناخته شد.

در پی انتشار گزارش سرویس اطلاعات و امنیت کانادا، روز پنج‌شنبه، چونگ از جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا و دولت او، به دلیل اخراج نکردن دیپلمات چینی که سرویس اطلاعات و امنیت کانادا گفته در توطئه پکن علیه او نقش داشته است، انتقاد کرد. چونگ در بیانیه‌ای گفت: «مانند بسیاری از کانادایی‌ها، من هم در خارج از کشور خانواده دارم. هدف قرار دادن خانواده‌های ما در خارج از کشور (توسط دولت چین) برای ارعاب و اجبار کانادایی‌ها در داخل کشور، یک تهدید جدی و ملی است.»

در واکنش به این اعتراض جاستین ترودو نیز اعلام کرد که از این موضوع بی‌خبر بوده و این موضوع در حدی نیست که به سطح بالاتری ارتقا یابد، چون به اندازه کافی یک نگرانی مهم تلقی نمی‌شود.

اما پس از آن ملانی جولی، وزیر خارجه کانادا اعلام کرد که این کشور در حال بررسی موضوع اخراج دیپلمات‌های چینی است. او همچنین اضافه کرد که از معاون خود خواسته است که سفیر چین در اتاوا را احضار کند و به او بگوید که کانادا مداخله در امور داخلی خود را تحمل نخواهد کرد و آنچه اتفاق افتاده کاملاً غیرقابل قبول است.

او همچنین گفت: «همه گزینه‌ها از جمله اخراج دیپلمات‌ها روی میز باقی می‌مانند، زیرا ما عواقب این رفتار را در نظر می‌گیریم.»

تاجگذاری «چارلز سوم»

مراسم تاج‌گذاری چارلز سوم، پادشاه بریتانیا و کامیلا، همسرش و ملکه همنشین این کشور در کلیسای وست مینیستر لندن برگزار شد.

تاج‌گذاری توسط اسقف اعظم کانتربری انجام شد و مدت این مراسم کمتر از تاج‌گذاری ملکه الیزابت بود. تاج‌گذاری پیشین در سال ۱۹۵۳ سه ساعت طول کشید.

چارلز سوم و کامیلا از کاخ باکینگهام در آغاز با کالسکه سلطنتی در صفوف پادشاهی به سوی کلیسای وست مینیستر حرکت کردند. مردم از اقصی نقاط بریتانیا از روزها قبل به خیابان‌های لندن آمده‌ بودند تا بتوانند پادشاه و ملکه را از فاصله‌ای نزدیک‌تر ملاقات کنند.

در طول مراسم چارلز سوم برای محافظت از قانون و کلیسای انگلستان سوگند یاد کرد و سپس تدهین شد.

اصرار هند بر تروریست خواندن دولت پاکستان

سوبرهمانیام جایشانکار، وزیر امور خارجه هند، روز جمعه ۱۵ اردیبهشت، در کنفرانس خبری که در پایان نشست وزیران امور خارجه کشورهای عضو شانگهای در هند برگزار شده بود، همتای پاکستانی خود، بلاول بوتو زرداری را «ترویج‌گر، توجیه‌گر و سخنگوی صنعت تروریسم» خواند.

وزیر امور خارجه پاکستان سخنان جایشانکار را «فکاهی» خواند و گفت سفرش به هند موفقیت‌آمیز بود.

چچنی‌ها در باخموت

یوگنی پریگوژین، فرمانده گروه نظامی واگنر از مسکو خواسته تا به او اجازه دهند مواضع خود را در شهر باخموت اوکراین به واحد های رزمی چچن تحویل دهد.

او گفته که با نمایندگان رمضان قدیروف، رهبر نیروهای چچن تماس گرفته تا درباره این انتقال نیرو گفتگو کند.

این اظهارات پس از انتشار ویدئویی از او در شبکه‌های اجتماعی بیان شده که در آن گفته بود که نیروهایش را چهارشنبه آینده از باخموت خارج می‌کند به این دلیل که مهمات کافی در اختیار ندارد.

چین، پاکستان و طالبان بر سر میز مذاکره

نشست سه جانبه وزیران خارجه چین، پاکستان و حکومت طالبان در اسلام آباد امروز انجام شده است و دو کشور چین و پاکستان وعده همکاری اقتصادی با حکومت طالبان را داده‌‌اند.

چین گانگ، وزیر خارجه چین در اولین سفر خود به اسلام آباد با بلاول بوتو زرداری همتای پاکستانی خود و وزیر خارجه طالبان دیدار کرده است.

آقای گانگ پس از گفتگو با امیرخان متقی، وزیر خارجه طالبان در اسلام آباد گفت کشورش آماده حمایت از کابل در بازسازی اقتصادی است. وزارت خارجه طالبان می‌گوید در این نشست سه جانبه در مورد مناسبات اقتصادی، سیاسی و تجارت و ترانزیت منطقه‌ای صحبت شده است.

آقای متقی روز جمعه در راس هیاتی برای یک سفر چهار روزه وارد اسلام آباد شد، او دیدارهای دوجانبه با مقام‌های پاکستانی خواهد داشت و در پنجمین دور گفتگوهای سه جانبه چین-پاکستان-افغانستان شرکت کرده است.

کنارگذاشتن رهبر شناخته‌شده مخالفان

خوان گوایدو، رهبر سابق مخالفان ونزوئلا، از سوی حزب خود برای انتخابات سال آینده کنار گذاشته شد.

اعضای کمیته اجرایی اراده مردمی، نامزد سابق فرمانداری ایالت باریناس، فردی سوپرلانو را برای به چالش کشیدن نیکولاس مادورو انتخاب کردند. آنها گفتند آقای گوایدو که ماه گذشته به ایالات متحده گریخت، نمی‌تواند نماینده حزب از تبعید باشد.

برای بیش از سه سال، ایالات متحده و بسیاری از کشورهای آمریکای لاتین آقای گوایدو را به عنوان رهبر قانونی ونزوئلا به رسمیت شناختند و آقای مادورو را به تقلب در انتخابات و نقض حقوق بشر متهم کردند.

واکنش شمخانی به سالیوان

علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی در واکنش به اخیر سخنان جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا نوشت مسئول همه اقدامات اسرائیل علیه افراد و تاسیسات اتمی ایران تاکنون آمریکا بوده و خواهد بود و «قطعا باید تبعاتش را بپذیرد.»

سالیوان پنجشنبه چهارم مه در یک سخنرانی در "اندیشکده واشنگتن" با اعلام اینکه "ایران هرگز اجازه دستیابی به سلاح هسته‌ای را نخواهد داشت" گفت: «آمریکا همچنان مصمم به استفاده از راه‌حل‌های دیپلماتیک در رابطه با برنامه هسته‌ای ایران است اما در عین حال آزادی عمل اسرائیل مقابل تهدید هسته‌ای جمهوری اسلامی را به رسمیت می‌شناسد.»