به گزارش اکوایران، چندین انفجار شبه‌جزیره اشغالی کریمه را لرزاند. یک مقام گماشته مسکو در کریمه نیز مسئول ۱۰ حمله پهپادی دانست. همچنین در اوکراین نیز شبانه آژیر هوایی به صدا درآمد.

به نوشته پایگاه الجزیره، حملات پهپادی روز یکشنبه با هشدار رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره شرایط خطرناک منطقه نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا که تحت کنترل روسیه است، همراه شد. رئیس نیروی شبه‌نظامی واگنر نیز از مسکو خواست که اجازه دهد نیروهایش از باخموت خارج شده و مواضع خود را تحویل نیروهای چچنی دهند.

مقامات و رسانه‌ها گفتند سامانه‌های پدافند هوایی روسیه حملات پهپادهای اوکراینی را دفع کرده و حداقل سه وسیله بدون سرنشین بر فراز شهر بندری سواستوپول کریمه سرنگون شدند.

هیچ جزئیاتی از خسارت‌های ناشی از حملات در نقاط دیگر کریمه وجود ندارد.

در اوکراین نیز از شنبه‌شب تا اوایل یک‌شنبه، آژیر حمله هوایی برای چند ساعت در تقریباً دو سوم کشور به گوش رسید. مقامات گفتند که سامانه‌های پدافند هوایی این کشور تعدادی پهپاد از جمله بر فراز حریم هوایی کیف را سرنگون کردند.

هشدار حمله هوایی از کیف و مناطق غربی آن تا تمام مناطق شرق و همچنین جنوب پخش شد.

مقامات محلی چند منطقه اوکراین گزارش دادند که سامانه‌های پدافند هوایی در طول شب مستقر شدند و تا اوایل روز یکشنبه، هیچ اطلاعاتی درباره تلفات یا خسارات احتمالی وجود ندارد.

وضعیت خطرناک زاپوریژیا

این تحولات در حالی رخ داد که اوکراین در حال آماده‌سازی آغاز یک ضدحمله برای بازپس‌گیری سرزمین‌های شرقی خود است که روسیه به طور غیرقانونی آن را ضمیمه کرده است.

حملات به اهداف تحت کنترل روسیه در دو هفته گذشته به ویژه در کریمه تشدید شده و مسکو نیز دستور تخلیه موقت خانواده‌های دارای کودکان و افراد مسن را از شهر اشغالی انِرهودار در نزدیکی نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا داده است.

نیروهای روسیه حدود ۸۰ درصد از منطقه زاپورژیا را تحت کنترل دارند.

تخلیه اهالی این منطقه باعث شد رافائل گروسی، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواستار اقداماتی برای اطمینان از ایمنی نیروگاه شد.

عقب‌نشینی واگنر

همچنین در شهر شرقی باخموت، یوگنی پریگوژین، رئیس گروه واگنر از مسکو خواست تا به او اجازه دهد مواضع خود را به نیروهای رمضان قدیروف، رهبر چچن واگذار کند.

پریگوژین در نامه‌ای به وزیر دفاع گفت: از شما می‌خواهم قبل از ساعت ۱۲ نیمه‌شب روز ۱۰ می دستور دهید مواضع یگان‌های واگنر باخموت و حومه آن، به واحدهای گردان احمد سپرده شود.

گردان احمد به واحدهای رزمی تحت فرماندهی قدیروف اطلاق می‌شود که طی یک دهه و نیم گذشته بر جمهوری با اکثریت مسلمان چچن روسیه حکومت کرده است.

نیروهای واگنر در خطر مقدم نبرد برای تصرف باخموت بوده‌اند که طولانی‌ترین و خونین‌ترین درگیری جنگ اوکراین است.

اما مدت‌ها است که روابط پریگوژین و ارتش روسیه تیره شده و در این هفته به نقطه‌جوش خود رسیده است.

پریگوژین در ویدئوهایی تند، شویگو، وزیر دفاع و والری گراسیموف، رئیس ستاد کل ارتش را مسئول ده‌ها هزار کشته و زخمی جنگجویان روسی در اوکراین دانست.

پریگوژین گفت که به دلیل کمبود مهمات، سربازانش مجبور به عقب‌نشینی خواهند شد و وزارت دفاع را مقصر آن است.

روز جمعه، قدیروف گفت که نیروهایش آماده حرکت به سمت باخموت هستند. او گفت: سربازان در حالت آماده‌باش بوده و تنها منتظر دستور هستیم.

در همین حال، ارتش اوکراین ادعاهای پریگوژین مبنی بر عقب‌نشینی را رد کرد و گفت که نیروهای واگنر در حال تقویت مواضع خود در باخموت بوده و سعی دارند که شهر ویران‌شده را قبل از پیروزی روسیه در جنگ جهانی دوم در ۹ می، تصرف کنند.