به گزارش اکوایران، روز سه‌شنبه، ارتش اسرائیل اعلام کرد که حملاتی هوایی علیه رهبران گروه جهاد اسلامی در غزه انجام داده که به گفته مقامات فلسطینی، دست‌کم ۱۰ غیرنظامی از جمله کودکان را شهید کرده است. هر دو طرف برای تشدید احتمالی درگیری‌ها آماده شدند.

به نوشته نشریه نیویورک‌تایمز، تقریباً یک هفته پس از زدوخورد جهاد اسلامی و اسرائیل، جنگنده‌های اسرائیلی به ساختمان‌های مسکونی غزه حمله کردند. جهاد اسلامی تأیید کرد که سه تن از رهبران ارشد آن در میان شهدا هستند.

وزارت بهداشت فلسطین در غزه از شهادت دست‌کم ۱۳ نفر و زخمی‌شدن حداقل ۲۰ نفر خبر داد. دکتر جمال خسوان، مدیر بیمارستان وفا در غزه و همسر و پسرش نیز در میان شهدا هستند.

ارتش اسرائیل اعلام کرد که هدف این حملات، خلیل بهیتینی، مسئول پرتاب موشک به اسرائیل طی ماه گذشته، طارق عزالدین، مسئول حملات کرانه باختری علیه اسرائیل و جهاد الغنام، یکی دیگر از رهبران بلندپایه این گروه بود

اسرائیل همچنین به مراکز و زیرساخت‌های نظامی جهاد اسلامی حمله کرد.

شاخه نظامی جهاد اسلامی که توسط اسرائیل، آمریکا و بسیاری دیگر از کشورهای غربی در لیست سازمان‌های تروریستی قرار دارد، در بیانیه‌ای اعلام کرد که «این سه رهبر در نتیجه ترور بزدلانه صهیونیست‌ها در سحرگاه امروز شهید شده‌اند».

غزه تحت کنترل حماس است، یک گروه پیکارجوی اسلامی بزرگ‌تر که گاهی هماهنگ با جهاد اسلامی عمل کرده و علیه آن کار می‌کند. شاخه نظامی حماس بیانیه‌ای در سوگ شهدای حملات اسرائیل صادر کرد. این سؤال که آیا حماس در تلافی علیه اسرائیل به جهاد اسلامی کمک خواهد کرد یا نه، تعیین‌کننده شدت و مدت درگیری‌ها است.

حدود پنج ساعت پس از آغاز حملات اسرائیل، سرهنگ دوم ریچارد هچت، سخنگوی ارتش اسرائیل به خبرنگاران گفت که ارتش به اهداف خود دست یافته و تعیین اینکه در آینده چه اتفاقی خواهد افتاد تا حد زیادی به حماس بستگی دارد. وی افزود که این حملات نقطه‌ای با استفاده از ۴۰ هواپیما انجام گرفت.

در پی این حملات، ارتش اسرائیل به اسرائیلی‌هایی که در شعاع ۲۵ مایلی مرز غزه زندگی می‌کنند، دستور داد تا دو روز آینده در نزدیکی پناهگاه‌ها مانده و انتظار شلیک تلافی‌جویانه راکت‌های فلسطینی را داشته باشند.

حملات هوایی مرگبار حدود ساعت ۲ بامداد روز سه‌شنبه آغاز شد و ابتدا شهر غزه و شهر جنوبی رفح در امتداد مرز با مصر را مورد هدف قرار داد. دو ساعت بعد، ارتش اعلام کرد که اهداف دیگری از جهاد اسلامی، از جمله مکان‌های تولید سلاح و مجتمع‌های نظامی را هدف قرار داده است.

این عملیات با نام رمز «سپر و تیر»، پس از خروش کوتاه‌مدت اعتراضات به خاطر مرگ یک زندانی برجسته فلسطینی انجام شد. خضر عدنان که به مدت ۸۶ روز در اعتراض به بازداشت خود دست به اعتصاب غذا زده بود، در بازداشت جان سپرد.

جهاد اسلامی در ۲۴ ساعت پس از شهادت وی بیش از ۱۰۰ راکت و خمپاره به سمت جنوب اسرائیل شلیک کرد.

 گالانت، وزیر دفاع نیز پیش از سحر روز سه‌شنبه در یک پست توییتری گفت که ارتش و شین بِت، آژانس امنیت داخلی اسرائیل، مأموریت خود علیه رهبری جهاد اسلامی در نوار غزه را به طور دقیقی انجام دادند.