به گزارش اکوایران، رسانه‌های حکومتی سوریه از انفجارهایی در مجاورت دمشق خبر دادند. اسرائیل نیز اعلام کرد که پس از شلیک شبانه راکت‌های سوریه به بلندی‌های جولان، نیروهایش به حملات خود علیه سوریه ادامه دادند.

به نوشته رویترز، اسرائیل گفته که پس از حملات هوایی علیه تأسیسات، سامانه‌های راداری و توپخانه‌های ارتش سوریه، پرتابگرهای موشکی این کشور را به وسیله پهپاد و توپخانه مورد هدف قرار داد.

نیروهای نظامی اسرائیل در بیانیه‌ای اعلام کردند که ارتش اسرائیل، دمشق را مسئول تمام فعالیت‌هایی می‌داند که در داخل خاک سوریه رخ داده و اجازه هیچ‌گونه اقدامی علیه اسرائیل را نخواهد داد.

وزارت دفاع سوریه اعلام کرد که پدافند هوایی این کشور تعدادی از موشک‌های اسرائیلی را رهگیری و منهدم کرد. این وزارت افزود که تلفات جانی گزارش نشده و فقط متحمل خسارت مادی شده است.

پیش از حمله اسرائیل، آژیر خطر در نزدیکی شهرک‌های بلندی‌های جولان به صدا درآمده بود که حاکی از پرتاب موشک‌های سوریه به مناطق اسرائیلی‌نشین بود؛ اما هیچ خسارت یا تلفاتی گزارش نشد. اسرائیل بلندی‌های جولان را در جنگ سال ۱۹۶۷ خاورمیانه تصرف کرد و در سال ۱۹۸۱، منطقه‌ای ۱۲۰۰ کیلومترمربعی را ضمیمه خود کرد. اقدامی که اکثر جامعه بین‌المللی آن را به رسمیت نمی‌شناسند.

به گفته ارتش، تنها سه راکت از این موشک‌ها وارد منطقه تحت کنترل اسرائیل شد که دو راکت در زمین باز سقوط کرد و سومی نیز توسط سامانه‌های پدافند هوایی اسرائیل رهگیری شد.

شبکه تلویزیونی المیادین مستقر در لبنان گفت که گردان‌های قدس، شاخه مسلح جنبش جهاد اسلامی فلسطین، مسئولیت حملات موشکی را بر عهده گرفته است.

روز پنجشنبه، بیش از ۳۰ راکت از جنوب لبنان به سمت اسرائیل شلیک شد که به حملات متقابل اسرائیل به تأسیسات مرتبط با گروه حماس در غزه و لبنان انجامید.

ردوبدل آتش بین اسرائیل و گروه‌های فلسطینی پس از یورش پلیس اسرائیل در روزهای اخیر به مسجدالاقصی اتفاق افتاد که خشم جهان عرب را برانگیخت.

اسرائیل گفت که هدف این عملیات، بیرون‌راندن گروه‌های افراط‌گرایی بوده که با مواد محترقه و سنگ در داخل مسجد سنگر گرفته بودند.

اما یورش پلیس که در ماه رمضان اتفاق افتاد، خشمگینی و نگرانی آمریکایی‌ها را به دنبال داشت. فیلم‌های ضبط‌شده با تلفن همراه از داخل مسجدالاقصی نشان می‌دهد که پلیس نمازگزاران را مورد ضرب و شتم قرار می‌دهد.

مسجدالاقصی در شهر قدس قرار دارد که علاوه بر مسلمانان، یهودیان و مسیحیان نیز آن را مقدس دانسته و آن را به نام کوه معبد می‌شناسند. این مکان از قدیم کانون منازعات دو طرف بوده است. خصوصاً به خاطر سرپیچی یهودیان از منع عبادت غیرمسلمانان که توسط تولیت حرم شریف وضع شده است.

درگیری‌های مسجدالاقصی در سال ۲۰۲۱ به آغاز جنگ ۱۰ روزه بین اسرائیل و حماس کمک کرد. درگیری اخیر، خاطرات آن جنگ را دوباره زنده کرد.

با وجود ترس از خشونت بیشتر در اطراف مسجد، هیچ گزارشی مبنی بر بروز ناآرامی‌های جدی در شب گذشته گزارش نشده است.

ارتش اسرائیل و وزارت بهداشت فلسطین اعلام کردند که در حادثه‌ای جداگانه، مردی فلسطینی در یک درگیری در کرانه باختری، به ضرب گلوله نیروهای اسرائیلی کشته شد.