به گزارش اکوایران، روز چهارشنبه، یک روز پس از بازداشت نخست‌وزیر سابق، یک دادگاه در پاکستان حکم داد که عمران خان، می‌تواند برای تکمیل بازجویی‌ها به مدت هشت روز در بازداشت بماند.

بازداشت او در روز سه‌شنبه باعث ایجاد درگیری میان هواداران او و نیروهای پلیس شد که بر اثر آن دست‌کم چهار نفر کشته شدند. روز چهارشنبه، معترضان خشمگین به ساختمان رادیو پاکستان یورش برده و آن را به آتش کشیدند.

این سیاستمدار 70 ساله سال گذشته از قدرت کنار گذاشته شد، اما به نظر می‌رسد هم‌چنان محبوب‌ترین چهره مخالف کشور است. او هفتمین فرد با سابقه نخست‌وزیری در پاکستان است که بازداشت می شود. بازداشت او در روز سه‌شنبه، آشفتگی سیاسی در این کشور را عمیق‌تر کرد.

بنا بر گزارش آسوشیتدپرس، ابتدا گفته شد دو نفر در کویته و پیشاور کشته شدند. در استان پنجاب، مقامات گفتند 157 افسر پلیس در درگیری با هواداران خان زخمی شدند و دولت محلی از ارتش خواست وارد عمل شده و نظم را برقرار کند. اکنون گفته می‌شود که استان‌های بلوچستان خیبر پختونخوا هم در بحبوحه اعتراضات گسترده پس از دستگیری خان ارتش را برای حضور در خیابان‌ها فراخوانده‌اند.

0

طرفداران خان به مقر ارتش در شهر پادگان راولپندی در نزدیکی اسلام آباد نیز حمله کردند، اما نتواستند به ساختمانی که دفتر ژنرال عاصم منیر، فرمانده ارتش مستقر است، نزدیک شوند.

بیانیه پلیس در روز چهارشنبه گفته که افسران در استان پنجاب شرقی 945 نفر از هواداران خان را دستگیر کرده‌اند -از جمله اسد عمر، یکی از رهبران ارشد حزب خان.

پلیس پاکستان گفته که حدود 2,000 معترض هنوز محل اقامت سپهبد سلمان فیاض غنی، یک فرمانده ارشد منطقه‌ای در لاهور را که در اثر آتش‌سوزی آسیب دیده، محاصره کرده‌اند. آن‌ها خطاب به ارتش شعارهایی از جمله «خان خط قرمز ماست و شما از آن عبور کرده‌اید»، سر دادند. غنی و اعضای خانواده‌اش به مکان امن‌تری منتقل شده‌اند، چرا که معترضان خشمگین روز سه‌شنبه برای اولین بار به خانه‌اش حمله‌ور شدند.

2

در این میان، دولت پاکستان روز سه‌شنبه شبکه‌های اجتماعی از جمله توییتر، فیس‌بوک و یوتیوب را مسدود کرد. دولت همچنین خدمات اینترنت را در اسلام‌آباد و دیگر شهرها متوقف کرد.

زمانی که خان در قدرت بود، دولت او شهباز شریف، رهبر وقت مخالفان و نخست‌وزیر کنونی را  کرد. شریف زمانی که در سال 2022 توانست خان را با رای عدم اعتماد از قدرت برکنار کند، با چندین پرونده فساد مواجه بود. این اتهامات بعداً با استناد به فقدان شواهد لغو شد. نخست وزیر شریف روز چهارشنبه از سفر به بریتانیا به پاکستان بازگشت و قرار بود در مورد آخرین تحولات کشور جلسه کابینه برگزار کند. برادر او نواز شریف، نخست‌وزیر اسبق، نیز  چندین بار به اتهام فساد بازداشت شد.

در ماه مارس، پلیس به اقامتگاه خان در لاهور یورش برد تا او را در یک پرونده فساد مربوط به مخفی کردن درآمد حاصل از فروش هدایای رسمی دستگیر کند. رسانه‌های محلی گفتند که اواخر چهارشنبه، خان در دادگاه دیگری در دادگاه امنیت عالی حاضر شد و در پرونده قدیمی که در آن متهم به اختلاس متهم است، اعلام بی‌گناهی کرد.

3