به گزارش اکوایران، حسن رضایی‌فر - مدیرکل بررسی سوانح و حوادث سازمان هواپیمایی کشوری - گفته بالگرد مشکل فنی نداشته و علت وقوع سانحه عامل انسانی یعنی خلبان بوده، اما تصمیم‌گیری‌های مدیریتی و نبستن کمربند ایمنی مسافران نیز عوامل کمکی بوده‌اند.

وی با اشاره به استقلال تیم بررسی سانحه، عنوان کرد که بالگرد MIL.171 هلال احمر به هنگام انتقال وزیر ورزش و جوانان و هیأت همراه از شهرستان رابر کرمان به شهرستان بافت در چهارم اسفند 1401 دچار سانحه شد.

وی ادامه داد: این بالگرد به علامت ثبت و نظارت سازمان هواپیمایی کشوری نبوده ولی به دلیل ماهیت غیرنظامی پرواز، با استناد به آئین‌نامه بررسی سوانح و حوادث هوایی غیرنظامی مصوب هیأت دولت، بررسی سانحه توسط سازمان هواپیمایی کشوری انجام پذیرفت و گزارش آن به مراجع ذیصلاح دولتی و قضایی ارسال شد.

رضایی‌فر با اشاره به روز حادثه گفت: با توجه به برنامه‌ریزی وزارت ورزش و جوانان، مقام عالی آن وزارت و هیأت همراه، در روز چهارشنبه مورخه 1401/12/3 برای انجام ماموریت‌های محوله به شهر سیرجان در استان کرمان اعزام شده و در انتهای آن روز به شهر کرمان سفر می‌کنند. در روز پنجشنبه مورخه 1401/12/4، با درخواست مسئولین استان کرمان به منظور افتتاح و بازدید سایر اقدامات توسعه‌ای ورزش و جوانان، بالگردی از هلال احمر برای انجام پرواز انتقال وزیر و هیأت همراه در مسیرکرمان - رابر - بافت - ارزوئیه درخواست می‌شود.

وی افزود: مسافران این پرواز به ایستگاه عملیاتی جمعیت هلال احمر در موقعیت جنوب شرقی و خارج از فرودگاه کرمان مراجعه کرده و بالگرد در ساعت 14:10 به وقت محلی از شهر کرمان به مقصد شهر رابر به پرواز درآمده و در ساعت 15:05 در مقصد فرود آمده و بالگرد خاموش شده است.

مدیرکل بررسی سوانح و حوادث سازمان هواپیمایی کشوری گفت: پس از مراجعه مجدد وزیر و هیأت همراه به بالگرد، تعدادی مسافر به هیأت همراه اضافه شده و نهایتاً بالگرد با مجموع 20 سرنشین (خدمه و مسافر) در ساعت 15:20 به مقصد شهر بافت به پرواز درآمده و بالگرد از سمت شمال شرقی به محدوده ورزشگاه شهرستان بافت نزدیک شده و با مشاهده زمین فوتبال چمن تصمیم به فرود در آن گرفته و به دلیل وجود موانع پروازی و سوله‌های ورزشی، پس از یک گردش، تقرب خود را از سمت شمال برای فرود در ورزشگاه شروع کرده در حالیکه شرایط جوی، جهت و میزان باد برای پرواز ایمن نبوده است.

به گفته وی، بالگرد در ارتفاع حدود 10 متری سطح زمین دچار لرزش و انحراف به سمت چپ شده که اظهارات خلبانان نشان می‌دهد ایشان اقدام برای کنترل بالگرد کرده ولی موفقیت‌آمیز نبوده است.

رضایی‌فر ادامه داد: مستندات صحنه سانحه نشان می‌دهد که بالگرد پس از گردش به سمت چپ قصد فرود داشته که دچار افت ارتفاع شده و ابتدا ارابه فرود جلوی بالگرد با ضربه شدید به سطح چمن ورزشگاه برخورد کرده و بالگرد به طور نامتعارف به سمت چپ منحرف و پس از برخورد ملخ دم به زمین نامتعادل شده و دچار سانحه و به صورت واژگون متوقف شده است. در این سانحه یک نفر جان خود را از دست داده و 10 نفر از جمله وزیر محترم ورزش و جوانان بطور جدی مصدوم شده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: در مراحل بررسی سانحه، مشکل فنی در بالگرد یافت نشده و علت وقوع سانحه عامل انسانی (خلبان) عنوان شده که البته تصمیم‌گیری‌های مدیریتی و نبستن کمربند ایمنی مسافران نیز عوامل کمکی بوده‌اند.

به گفته رضایی‌فر، نکته‌ای که درخصوص تعداد سرنشینان مجاز باید عنوان شود این است که بالگرد دارای ظرفیت 22 سرنشین بوده و مجهز به دو دستگاه ضبط اطلاعات پروازی یا جعبه سیاه است.

مدیرکل بررسی سوانح و حوادث سازمان هواپیمایی کشوری در پایان عنوان کرد: توصیه‌های ایمنی درخصوص نحوه بهره‌برداری وسایل پرنده دولتی و ضرورت بروزرسانی شیوه‌های بهره‌برداری بالگردهای هلال احمر به مبادی ذیربط ارسال شده است.