به گزارش اکوایران، سه مقام آمریکایی و اسرائیلی به اکسیوس گفته‌اند که دولت بایدن چند هفته پیش ایده مشارکت در مورد برنامه‌ریزی نظامی مشترک علیه ایران را به اسرائیل پیشنهاد کرده است.

این پیشنهاد. از این جهت اهمیت دارد که مقامات آمریکایی مذکور می‌گویند این پیشنهاد بی‌سابقه است و می تواند به طور قابل توجهی همکاری نظامی آمریکا و اسرائیل را ارتقا دهد.

با این حال، به نوشته باراک راوید، خبرنگار اکسیوس، مقامات اسرائیلی تاکنون با این پیشنهاد با تردید برخورد کرده‌اند، زیرا می‌ترسند که این پیشنهاد تلاشی برای «بستن دست‌های اسرائیل» برای اقدام علیه ایران -به‌ویژه تأسیسات هسته‌ای– در صورت مخالفت ایالات متحده باشد.

یک مقام آمریکایی تاکید کرده که این پیشنهاد به معنای «برنامه‌ریزی برای هر نوع حمله مشترک آمریکا و اسرائیل علیه برنامه هسته‌ای ایران نیست».

مقامات آمریکایی گفته‌اند که این پیشنهاد در جریان بازدیدهای اخیر رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، ژنرال مارک میلی، وزیر دفاع، لوید آستین، و ژنرال اریک کوریلا، فرمانده سنتکام به اسرائیل مطرح شده است.

یک مقام ارشد اسرائیلی به اکسیوس گفته: «اسرائیل این ایده را رد نکرد، اما خواستار توضیح دقیق‌تر  در مورد این هستند که برنامه‌ریزی نظامی مشترک در عمل به چه معناست، از جمله این‌که آیا این روند در حوزه اطلاعات و سناریوها باقی می‌ماند یا به حوزه عملیات مشترک گسترش می یابد.

یک مقام آمریکایی هم به این رسانه گفته که این پیشنهاد به منظور ایجاد اطمینان خاطر از حمایت نظامی ایالات متحده از اسرائیل بوده و به هیچ وجه برای بستن دستان اسرائیل نبوده است. این مقام آمریکایی افزوده: «برنامه‌ریزی مشترک از این دست به این معنی است که هر یک از طرفین برنامه‌های خود را برای موارد احتمالی مختلف به اشتراک می گذارند و هر دو طرف می‌توانند در مورد راه‌های مقابله بهتر با سناریوهای مختلفی که ممکن است در رابطه با فعالیت های ایران در منطقه ایجاد شود، گفتگو کنند».

سرهنگ فیلیپ ونتورا، سخنگوی پنتاگون گفته: «رهبران ارشد وزارت دفاع اظهارات علنی مکرر در مورد علاقه ما به گسترش همکاری نظامی با نیروهای دفاعی اسرائیل، از طریق افزایش مشارکت مشترک در تمرین‌های آموزشی نظامی به منظور بهبود قابلیت همکاری و ارتقای درک مشترک از چالش‌های امنیتی منطقه، داشته‌اند». او افزود: «روابط بین ارتش آمریکا و اسرائیل بسیار نزدیک است و تعهد ما به امنیت اسرائیل همچنان ثابت است».

ارتش اسرائیل به درخواست‌ها برای اظهارنظر در این زمینه پاسخ نداد.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، دو هفته پیش در یک سخنرانی در موسسه واشنگتن برای سیاست خاور نزدیک تلاش کرد تا نگرانی‌های اسرائیل را کاهش دهد. او در این سخنرانی مدعی شد: «ما روشن کرده‌ایم که هرگز نمی‌توان به ایران اجازه دستیابی به سلاح هسته‌ای را داد. همانطور که پرزیدنت بایدن بارها تاکید کرده، اقدامات لازم برای تحقق این مسئله را انجام خواهیم داد، از جمله با به رسمیت شناختن آزادی عمل اسرائیل».

کاخ سفید اخیراً اعلام کرد که ارتش ایالات متحده موضع دفاعی خود را در خلیج فارس به دلیل آن‌چه که ادعا می‌کند آزار و اذیت فزاینده کشتی‌های تجاری توسط کشتی‌های نیروی دریایی ایران است، تقویت خواهد کرد.ناوگان پنجم نیروی دریایی ایالات متحده همچنین اعلام کرد که گشت‌زنی‌هایش در تنگه هرمز را افزایش خواهد داد.