به گزارش اکوایران، ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، روز شنبه درخواست خود برای حمایت در برابر تهاجم روسیه را به نشست گروه هفت (G7) در به ژاپن برد، جایی که رهبران با تشدید تحریم‌ها علیه مسکو و کاهش آسیب‌پذیری اقتصادی خود در برابر چین موافقت کردند.

بنابر گزارش رویترز، حضور رئیس جمهور اوکراین در اجلاس سران گروه هفت در هیروشیما، اولین شهری که مورد حمله اتمی قرار گرفت، در میان نگرانی غرب نسبت به تهدید هسته‌ای روسیه صورت گرفت.

رهبران گروه 7 - ایالات متحده، ژاپن، آلمان، بریتانیا، فرانسه، ایتالیا و کانادا - با چالش‌های ناشی از حمله روسیه به اوکراین و تنش‌ها با چین، به ویژه بر سر امنیت اقتصادی و تایوان دست و پنجه نرم می‌کنند، جزیره‌ای که پکن مدعی است متعلق به خودش است.

با نگرانی از نقش بیش از حد عمده‌ای که چین در حال حاضر در زنجیره تامین همه چیز، از نیمه هادی‌ها گرفته تا مواد معدنی حیاتی ایفا می‌کند،G7  طی بیانیه‌ای استراتژی مشترکی را برای تعاملات آینده با دومین اقتصاد بزرگ جهان تعیین کرد.

c1_2574677_230520185707

رهبران این گروه در بیانیه‌ای اعلام کردند: ما از چین می‌خواهیم که روسیه را برای توقف تجاوز نظامی خود تحت فشار قرار دهد و بلافاصله، به طور کامل و بدون قید و شرط نیروهای خود را از اوکراین خارج کند.

آنها هشدار دادند که کشورهایی که تلاش می‌کنند از تجارت به عنوان سلاح استفاده کنند، با «عواقبی» مواجه خواهند شد و پیامی قوی به پکن در مورد اقداماتی که به گفته واشنگتن مصداق قلدری اقتصادی است، فرستادند.

 آنها گفتند: «ما به دنبال طرد کردن یا چرخش به داخل نیستیم. در عین حال، می‌دانیم که تاب آوری اقتصادی مستلزم کاهش ریسک و تنوع است. چینِ در حال رشدی که بر اساس قوانین بین‌المللی عمل می‌کند، به سود همه جهان خواهد بود.»

«جلسات با دوستان»

این بیانیه اندکی پس از فرود زلنسکی در هواپیمای دولتی فرانسه صادر شد. لحظاتی بعد او در توییتی نوشت: «ژاپن. G7. جلسات مهم با شرکا و دوستان اوکراین.»

زلنسکی قرار بود در طول عصر روز شنبه با رهبران گروه 7 به صورت انفرادی دیدار کند. او دیدارهایش را با نخست وزیر ایتالیا جورجیا ملونی آغاز کرد و پس از آن ریشی سوناک بریتانیایی که پس از احوالپرسی او را در آغوش گرفت.

مقامات فرانسوی و دیگر مقامات اروپایی گفتند که بسیار مهم است که زلنسکی شخصاً ابتدا به اجلاس اتحادیه عرب رفت- که روز جمعه در آن سخنرانی کرد و اکنون در G7  حضور یافته است که اعضای جنوب جهانی نیز در آن شرکت دارند – اصطلاحی که به کشورهای با درآمد کم و متوسط، از جمله هند اطلاق می‌شود.

photo_2023-05-20_13-35-57

به گفته این مقامات، زلنسکی می‌تواند دیدگاه اوکراین را به عنوان قربانی حمله روسیه و اینکه راه حل برای صلح در آینده را چگونه می‌بیند، برای گروه‌های مختلف تشریح کند.

یک مقام دفتر ریاست جمهوری فرانسه به خبرنگاران گفت: «ما باید از همه ابزارها استفاده کنیم تا کشورهای غیرمتعهد را به دفاع از حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین ملزم کنیم.»

زلنسکی علاوه بر دیدارهای دوجانبه با رهبران گروه هفت، با رهبران هند و برزیل، دو کشوری که از مسکو فاصله نگرفته‌اند، نیز دیدار خواهد کرد. آنها با روسیه و چین گروه بریکس را تشکیل می‌دهند.

زلنسکی قرار است روز یکشنبه با گروه G7 جلسه ای برگزار کند، قبل از نشست گسترده‌تری با شرکت کنندگان جنوب جهانی.

ریسک‌ عظیم

در همین حال، یک مقام روسی گفت کشورهای غربی در صورت ارائه جت‌های جنگنده F-16 به اوکراین، ریسک‌های عظیمی را متحمل خواهند شد. به گزارش خبرگزاری تاس، الکساندر گروشکو، معاون وزیر امور خارجه روسیه این اظهارات را روز شنبه در پاسخ به سوالی در مورد پیامدهای ارائه این جت‌ها -که اوکراین از کشورهای ناتو درخواست کرده است، عنوان کرد.

مقامات ارشد ایالات متحده گفتند که اوکراین هنوز تعهدی برای دریافت هواپیماها نگرفته است، اما جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده روز جمعه به رهبران گروه 7 گفت که واشنگتن از برنامه‌های آموزشی مشترک متحدان برای خلبانان اوکراینی بر روی هواپیماهای اف-16 حمایت می‌کند.

F-16-pilot

گروشکو گفت: «ما می‌بینیم که کشورهای غربی همچنان به سناریوی تشدید تنش پایبند هستند. این خطرات عظیمی را برای خودشان به همراه دارد.»

او افزود: «به هر حال این موضوع در همه برنامه‌های ما لحاظ خواهد شد و برای رسیدن به اهدافی که تعیین کرده‌ایم همه امکانات لازم را داریم.»

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین ماه‌هاست که خواستار تامین جنگنده‌های پیشرفته برای حمایت از دفاع اوکراین در برابر تهاجم روسیه شده است.

اما رهبر اوکراین تاکنون با مخالفت متحدان غربی‌اش روبرو شده بود که می‌ترسیدند قرار دادن تسلیحات تهاجمی پیشرفته در اختیار اوکراین، با تشدید تنش توسط ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه و گسترش جنگ در اروپا مواجه شود.

سقوط نه چندان قریب‌الوقوع

یوگنی پریگوژین، بنیانگذار گروه واگنر، روز جمعه گفت که بعید است شهر باخموت در دو روز آینده به دست نیروهای مزدور وی بیفتد. این اظهارات در حالی مطرح شد که سربازان اوکراینی در یک «قلعه» موقت در جنوب شهر گیر کرده بودند و درگیری‌ها در اطراف آن ادامه داشت.

FKITH2YNUNLNTPH6JGXFXKFTDE

شهر باخموت اوکراین که در روسیه با نام دوران شوروی آن، آرتیوموفسک شناخته می‌شود، پس از ماه‌ها درگیری شدید بین نیروهای اوکراینی و روسی که آن را «چرخ‌ گوشت» می‌نامند، ویران شده است.

پریگوژین در پیام صوتی منتشر شده در تلگرام گفت: «باخموت هنوز تصرف نشده است و بعید است فردا یا پس‌فردا تصرف شود».

پریگوژین گفت: «یک بخش وجود دارد که به "هواپیما" معروف است و مانند یک قلعه تسخیرناپذیر از بستری از ساختمانهای چند طبقه در جنوب غربی باخموت قرار گرفته است که در آن نبردهای فوق العاده سنگینی در جریان است.»

روسیه از تابستان گذشته در طولانی‌ترین و خونین‌ترین نبرد جنگ، سعی در تصرف باخموت داشت اما مدافعان اوکراینی مقاومت کردند. اگر روسیه این شهر را می‌گرفت، سکویی برای پیشروی در دو شهر بزرگتر در منطقه دونتسک فراهم می‌کرد که روسیه مدتهاست آرزوی آن را داشت،: کراماتورسک و اسلوویانسک.