به گزارش اکوایران، پس از آنکه ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور این کشور پیشتر گفته بود که این شهر «فقط در قلب ما» باقی مانده است، کی‌یف روز یک‌شنبه اعلام کرد که همچنان برای کنترل شهر باخموت در شرق این کشور می‌جنگد.

بنا بر گزارش خبرگزاری رویترز، زلنسکی امروز صبح، پیش از دیدار با جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در ژاپن، و پس از این‌که روس‌ها مدعی تصرف کامل شهر باخموت شدند، در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا این شهر همچنان در دست اوکراین است، به خبرنگاران گفت: «فکر می‌کنم نه». او افزود: «برای امروز باخموت فقط در قلب ماست».

با این همه مشاور رسانه‌ای دبیر زلنسکی بعداً توضیح داد که رهبر به بخش دیگری از این سؤال پاسخ داده است. سرگی نیکیفوروف در فیس بوک نوشت: «سوال خبرنگار: روس‌ها گفتند که باخموت را گرفته‌اند. پاسخ رئیس‌جمهور: فکر می‌کنم خیر». او به زبان اوکراینی افزود: «بدین ترتیب رئیس‌جمهور تسخیر باخموت را تکذیب کرد».

230521021512-02-biden-zelensky-g7-052123

روسیه روز شنبه مدعی شد که شهر ویران شده در شرق اوکراین را به طور کامل تصرف کرده است، که اگر این ادعا درست باشد، پایانی بر طولانی‌ترین و خونین‌ترین نبرد 15 ماهه در این جنگ خواهد بود.زلنسکی گفت: «این یک تراژدی است. هیچ چیزی در آن‌جا باقی نمانده است».

حمله به این شهر عمدتاً با خاک یکسان شده توسط نیروهایی از گروه مزدوران واگنر انجام شد که رهبر آن یوگنی پریگوژین اوایل روز گذشته ادعا کرد که نیروهایش سرانجام اوکراینی‌ها را از آخرین منطقه ساخته شده در داخل شهر بیرون راندند.

در حال حاضر، زلنسکی که در یک تور دیپلماتیک به سر می‌برد، با حضور در ژاپن، مهمان اجلاس سران هفت کشور صنعتی (موسوم به گروه هفت) است.

103091971-topshot-ukraines-president-volodymyr-zelensky-r-shakes-hands-with-frances-president-em

در حاشیه این سفر، امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، در دیدار با رییس‌جمهور اوکراین، سفر ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور این کشور به ژاپن و حضور در اجلاس گروه هفت (G7) را «تغییرگر بازی» خواند. به نوشته رویترز، مکرون گفت: «فکر می‌کنم این فرصتی بی‌نظیر برای تبادل نظر با بسیاری از کشورهای جنوب و بیان وضعیت خود، بیان پیام و به اشتراک گذاشتن دیدگاه است. من معتقدم که می‌تواند یک تغییر بازی باشد».

مکرون افزود که فرانسه «تا آخر» با اوکراین خواهد بود.