به گزارش اکوایران، جاه‌طلبی پکن برای ایجاد یک شبکه ماهواره‌ای با موانعی از جمله ظرفیت پرتاب محدود و نبود فناوری مواجه شده است. توانایی استارلینک برای حفظ اتصال اینترنت پرسرعت اوکراین با وجود اینکه زیرساخت‌های مخابراتی این کشور آسیب‌دیده است، بر نیاز این شبکه به ناوگان ماهواره‌های مشابهی در مدار نزدیک به زمین تأکید می‌کند که به «صورت‌های فلکی» معروف هستند. محققان نظامی چینی با استناد به خطر شلوغ‌شدن مدارهای کلیدی، خواستار استقرار سریع‌تر صورت‌های فلکی این کشور شده‌اند.

به نوشته نشریه وال‌استریت ژورنال، اکنون سایت‌های پرتاب جدید در چین در دست ساخت بوده و صنعت ماهواره‌ای این کشور با ورود شرکت‌های جدید دولتی و همچنین بخش خصوصی در حال گسترش است. یک شرکت خصوصی به نام «بِیژینگ تیانبینگ تکنولوژی» (Beijing Tianbing Thechnology) به دنبال ساخت راکت‌هایی برای استقرار حداکثر ۶۰ ماهواره در یک پرتاب بوده که تقریباً مشابه موشک‌های فالکون ۹ است که شرکت اسپیس‌ایکس ایلان ماسک برای تأمین استارلینک استفاده می‌کند. ماه گذشته، تیانبینگ برای اولین‌بار موشکی با سوخت مایع را به مدار زمین فرستاد که گامی مهم در ساخت وسایل نقلیه با قابلیت استفاده مجدد است. هزینه کم پرتاب فالکون ۹ و ظرفیت بار زیاد برای رشد سریع استارلینک بسیار مهم بوده است.

چین تنها کشوری نیست که به دنبال ایجاد صورت فلکی است. یک بخش نیروی فضایی ایالات متحده در حال کار بر روی ناوگانی برای پشتیبانی از اهداف نظامی ایالات متحده است. اتحادیه اروپا نیز در بخشی از یک استراتژی گسترده‌تر ارتباطات ماهواره‌ای، اقدام به توسعه یک شبکه مشابه کرده است. همچنین مقامات تایوان گفته‌اند که چنین شبکه‌ای انعطاف‌پذیری دفاع در برابر چین را تقویت می‌کند.

اسپیس‌ایکس اقداماتی برای محدودکردن استفاده استارلینک برای عملیات نظامی مستقیم، مانند هدایت حملات هواپیماهای بدون سرنشین انجام داده است. با این حال، ارتش اوکراین به استفاده از استارلینک برای سایر ارتباطات ادامه داده و این سرویس را برای آژانس‌های غیرنظامی این کشور نیز فراهم کرده است. علاوه بر دولت‌ها، شرکت‌های بخش خصوصی بیشتری برای ورود به صور فلکی برنامه‌ریزی می‌کنند، از جمله آمازون (Amazon.com) و شرکت آلمانی ریوادا اسپیس نتورکس (Rivada Space Networks). شرکت خصولتی وان‌وِب (OneWeb) نیز اخیراً صور فلکی خود را تکمیل کرده است.

در آوریل ۲۰۲۰ و زمانی که آژانس بالادستی برنامه‌ریزی اقتصادی چین اینترنت ماهواره‌ای را در لیست زیرساخت‌های جدید برای خودکفایی در فناوری‌های کلیدی معرفی کرد، این برنامه به اولویت ملی چین تبدیل شد. در اواخر همان سال، اتحادیه بین‌المللی مخابرات، آژانس سازمان ملل که ناوگان ماهواره‌ای را ثبت می‌کند، درخواست چین برای دو صورت فلکی که مجموعاً حداقل ۷۸۰۸ ماهواره دارند را دریافت کرد.

چهار سال طول کشید تا اسپیس‌ایکس حدود ۴ هزار ماهواره را برای پشتیبانی و تأمین استارلینک، در مدار مستقر کند. در سال گذشته، این شرکت بیش از ۳۰ مأموریت پرواز انجام داد و مدیران آن گفته‌اند که قصد داشته در سال ۲۰۲۳ سرعت کار را افزایش دهند. روز جمعه، اسپیس‌ایکس با استفاده از موشک فالکون ۹ و در هفدهمین پرتاب مرتبط با استارلینک، ۲۲ ماهواره را به مدار فرستاد.به گفته جاناتان مک‌داول، اخترفیزیک‌دانی که پروازهای فضایی جهانی را ردیابی می‌کند، در سال ۲۰۲۲، چین ۱۸۲ ماهواره پرتاب کرد که کمتر از یک‌دهم ماهواره‌های اعزام‌شده از ایالات متحده است.

پیشرفت صنعت فضایی چین پس از گشودن درب آن به روی بخش خصوصی در سال ۲۰۱۴ شتاب گرفت. اگرچه شرکت‌های دولتی همچنان بر این بخش تسلط دارند، حدود دوجین شرکت خصوصی در این کشور فعال است. ژنرال چنس سالتزمن، رئیس عملیات فضایی نیروی فضایی آمریکا در جلسه استماع کنگره گفت که این کشور در حال حاضر بیش از ۷۰۰ ماهواره عملیاتی در مدار دارد که حدود نیمی از آنها توسط ارتش در سراسر جهان مستقر شده‌اند. بِیدو (Beidou)، نسخه چینی برنامه فضایی آمریکا نیز ۴۰ ماهواره مستقر دارد.

سال‌ها است که اینترنت ماهواره‌ای وجود دارد و اغلب توسط ماهواره‌هایی که هزاران مایل دورتر از زمین مستقر هستند، تغذیه می‌شوند، آن‌ها می‌توانند به طور هم‌زمان، اما با سرعت کمتر به سراسر کره زمین خدمات ارائه دهند. صورت فلکی مدار پایین زمین برای ارائه اینترنت سریع‌تر طراحی شده‌اند، زیرا به کاربران روی زمین نزدیک‌تر هستند.

همچنین ماهواره‌های صور فلکی سرعت بیشتری را برای مناطق دورافتاده، کشتی‌ها و سایر مکان‌هایی که نمی‌توانند از طریق کابل فیبر نوری یا برج‌ها به اینترنت دسترسی داشته باشند، ارائه می‌دهند. این برای سرزمین چین که شامل بیابان‌های وسیع و رشته‌کوه‌های مرتفع است، اهمیت نظامی و تجاری زیادی دارد.

برخی از محققان انتظار دارند که صور فلکی چین چالش بزرگی برای شرکت‌های آمریکایی و پنتاگون در بازار جهانی ماهواره باشد. اسپیس‌ایکس در حال گسترش استارلینک در سراسر جهان بوده و مجوز قانونی برای فروش اینترنت در بیش از ۵۰ کشور از جمله برزیل، فیلیپین و نیجریه را کسب کرده است.

در گزارش دسامبر مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی آمده است که چین ممکن است ارتباطات پهنای باند ماهواره‌ای را با طرح زیرساختی «کمربند و جاده» یک‌پارچه کند. در این گزارش آمده که پاکستان، مصر و سایر کشورهایی که برای زیرساخت‌های دیجیتال به چین متکی هستند، تمایل دارند اینترنت ماهواره‌ای چین را در شبکه‌های خود ادغام کنند. بر اساس این گزارش، نفوذ اقتصادی چین در بسیاری از اقتصادها به پکن اهرمی می‌دهد تا کشورها را از پذیرش خدمات آمریکا منصرف کند.